ثبت بیش از یک میلیون ولادت در ۹ ماهه اول سال

ثبت بیش از یک میلیون ولادت در ۹ ماهه اول سال سخنگوی ثبت احوال کشور آخرین آمار ۴ واقعه حیاتی در ۹ ماهه اول سال را تشریح کرد. به گزارش ایلنا، سیف‌ا…ابوترابی در نشست خبری که به مناسبت روز ملی ثبت احوال برگزار شد، گفت: سوم دی‌ماه سالروز گرامیداشت تشکیل ثبت احوال در کشور است. […]

ثبت بیش از یک میلیون ولادت در ۹ ماهه اول سال

سخنگوی ثبت احوال کشور آخرین آمار ۴ واقعه حیاتی در ۹ ماهه اول سال را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا، سیف‌ا…ابوترابی در نشست خبری که به مناسبت روز ملی ثبت احوال برگزار شد، گفت: سوم دی‌ماه سالروز گرامیداشت تشکیل ثبت احوال در کشور است. سازمان ثبت احوال کشور در سال ۱۲۹۷ با تنظیم اولین سند در تهران تشکیل شد و ساختارش تدریجا در سال‌های ۱۳۰۴ و ۱۳۰۵ در همه استان‌های کشور شکل گرفت.

وی در ادامه به ارایه آخرین آمار رویدادهای حیاتی پرداخت و گفت: در ۹ ماهه اول سال ۹۶، یک میلیون و ۱۳۸ هزار و ۲۴۶ واقعه ولادت را در کشور به ثبت رساندیم که از این تعداد تولد ۵۸۶ هزار و ۲۰۵ پسر و ۵۵۲ هزار و ۴۱ دختر به ثبت رسیده‌اند. یعنی نسبت جنسیت به ازای هر ۱۰۰ دختر، ۱۰۶ پسر است. همچنین میانگین سن مادران ۲۸ سال و ۱۰ ماه و میانگین سن پدران ۳۳ سال بوده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور ادامه داد: فراوان‌‌ترین نام‌‌ها در ۹ ماهه اول سال برای پسران به ترتیب، امیرعلی، علی، محمد، ابوالفضل، امیرحسین، محمدطاها، امیرعباس، حسین و کیان بوده و برای دختران نیز به ترتیب، فاطمه، زهرا، حلما، زینب، یسنا، نازنین زهرا، آوا، ریحانه و ر‌ها بوده است.

ابوترابی تصریح کرد: در ۹ ماهه اول سال ۹۶، ۲۷۶ هزار و ۳۹۲ واقعه فوت به ثبت رسیده است که ۹۸٫۳ درصد آن در مهلت قانونی ثبت شده است. همچنین نرخ عمومی مرگ و میر ۴٫۷ در هزار است و از طرفی علل مرگ و میر در ۹ ماهه اول سال بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌‌ها و تومورها، بیماری‌های دستگاه تنفسی و حوادث غیرعمدی بوده است.

وی در ادامه به آمارهای ازدواج و طلاق نیز اشاره کرد و گفت: در ۹ ماهه اول سال جاری ۴۸۱ هزار و ۸۰۹ ازدواج نیز به ثبت رسیده است، همچنین در سال ۹۵ به ازای هر هزار نفر ۸٫۸ واقعه ازدواج به ثبت رسیده است که این رقم در سال ۹۰، ۱۱٫۴ ازدواج به ازای هر هزار نفر بود. همچنین در اکثر استان‌ها میانگین سن اولین ازدواج در حد فاصل سال‌های ۹۰ تا ۹۵ برای مردان به ۶ ماه و برای زنان به ۴ ماه افزایش یافته است و میانگین سن اولین ازدواج برای مردان ۲۷ سال و ۳ ماه و برای زنان ۲۳ سال بوده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با بیان این‌که در طول ۹ ماهه اول سال ۱۰۷۶ ازدواج ثبت شده مربوط به زنان سالمند بالای ۶۰ سال و ۷۸۱۲ ازدواج مربوط به مردان بالای ۶۰ سال است، گفت: نرخ ثبت طلاق نیز از سال ۹۰ تا ۹۵ از رقم ۱٫۹ به ۲٫۱ رسیده است. همچنین ۱۳۳ هزار و ۳۶۶ واقعه طلاق در پایگاه به ثبت رسیده است.

 

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در ادامه افزود: میانگین زندگی مشترک برای زوجین طلاق گرفته طی ۹ ماهه اول امسال ۹ سال است که در ۶۷ درصد طلاق‌های ثبت شده عمر ازدواج کم‌تر از ۱۰ سال بوده و در ۴۵ درصد طلاق‌های ثبت شده نیز دوام ازدواج کم‌تر از ۵ سال بوده است. همچنین در ۱۱ درصد طلاق‌های ثبت شده نیز میانگین سال زندگی مشترک کم‌تر از یک سال بوده است. از طرفی میانگین سن مردان هنگام ثبت طلاق ۳۶ سال و ۵ ماه و زنان نیز ۳۱ سال و ۷ ماه بوده است.