ساماندهی IP‌های باقی‌مانده نسل چهارم ایران با برگزاری مزایده؟!

ساماندهی IP‌های باقی‌مانده نسل چهارم ایران با برگزاری مزایده؟! گروه IT-رییس سازمان فناوری اطلاعات سابق دو هفته گذشته با اشاره به این چالش که نظام آدرس‌دهی اینترنت و مدیریت بر این IP آدرس‌‌ها به چه صورت باشد، گفت: مجموع آدرس‌‌ها و ارتباطات موجود روی شبکه اینترنت حدود ۸ میلیارد IP برآورد می‌شود اما فقط حدود […]

ساماندهی IP‌های باقی‌مانده نسل چهارم ایران با برگزاری مزایده؟!

گروه IT-رییس سازمان فناوری اطلاعات سابق دو هفته گذشته با اشاره به این چالش که نظام آدرس‌دهی اینترنت و مدیریت بر این IP آدرس‌‌ها به چه صورت باشد، گفت: مجموع آدرس‌‌ها و ارتباطات موجود روی شبکه اینترنت حدود ۸ میلیارد IP برآورد می‌شود اما فقط حدود ۴٫۳ میلیارد آدرس اینترنتی ورژن ۴ (IPV4) در دنیا موجود است و این در حالی است که بخش زیادی از این آدرس‌‌ها نیز توسط کمپانی‌های بزرگ آمریکایی فریز شده و به صورت انحصاری درآمده‌اند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، وی با بیان این‌که در این رابطه زیرساخت‌ها موردنیاز فراهم شده است، از اپراتورهای ارتباطی کشور خواست که هرچه سریعتر فرایندهای خود را برای مهاجرت به نسل جدید آدرس‌های اینترنتی (IP آدرس) تکمیل کنند. چون بسیاری از پلتفرم‌ها روی سرویس‌های اپراتور‌‌ها قرار دارد و باید ظرفیت مسیردهی به IPv6 را در شبکه خود پیاده‌سازی کنند.

نصرا…‌جهانگرد با اظهار تأسف از تأخیر ایجاد شده در حوزه مهاجرت به ورژن جدید آدرس‌های اینترنتی گفت: در سال‌های گذشته تدبیر لازم در این بخش صورت نگرفته و ما امروز با کمبود آدرس IP مواجه هستیم؛ در صورتی‌که کشورهای دیگر خیلی زودتر از ما گذر به IPv6 را در دستور کار خود قرارداده‌اند.

همچنین رییس سازمان فناوری اطلاعات گفت: این سازمان حدود یک میلیون آدرس IPV4 در اختیار دارد که برای تصحیح بازار و تسهیل کار فعالان این حوزه به زودی در قالب مزایده در اختیار بازار قرار می‌گیرد.

و اما حالا عباسی‌شاهکوه، معاون رگولاتوری با اشاره به اجرایی شدن پروژه تدبیر از افزایش ظرفیت قابل توجهی در بخش انتقال خبر داد و گفت: ظرف ۴ ماه آینده در بخش «آی‌پی» گشایش‌های خوبی در شبکه زیرساخت ایجاد می‌شود؛ همچنین در ۶ ماه آینده شبکه زیرساخت با کیفیت عالی گسترش می‌یابد.

به گفته او، افزایش کیفیت سرویس‌های زیرساختی موجب می‌شود تا اپراتور‌ها بر بستر این شبکه سرویس‌های بهتری ارایه دهند و هیچ تنگنای ارتباطی به دلیل مشکلات زیرساختی وجود نداشته باشد.

وی در جلسه مدیران استانی ICT با تأکید بر این‌که مهم‌تر از توسعه و ظرفیت شبکه، پایداری آن است ادامه‌داد: این پایداری متکی به شما مدیران استانی است تا با قراردادهای نگه‌داری در جهت سرویس‌دهی مطلوب حرکت کنید.

 عباسی‌شاهکوه خطاب به مدیران استانی با اشاره به این‌که بخش نگه‌داری و حفاظت از اموال شرکت به دست شما است، اظهارکرد: مرزبندی به دلیل تغییرات ساختاری نادرست است؛ چراکه همه ما در یک وزارتخانه درحال خدمت‌گذاری هستیم؛ هر جا نیاز باشد اختیارات بیش‌تری به استان‌ها می‌دهیم تا کار به صورت روان‌تر انجام شود.

 

اکنون باید منتظر ماند که با توجه به صحبت‌های معاون وزیر ICT و سخنان معاون رگولاتوری ساماندهی IP‌های نسل چهارم با مزایده و واگذاری به سرانجام می‌رسد یا تصمیم دیگری اتخاذ می‌شود.