تشریح کامل فرایند رسیدگی به شکایات دانشبنیانها از دولتیها رییس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با اشاره به روند بررسی شکایات واصله از سوی شرکتهای دانشبنیان گفت: در صورتی که پاسخ دستگاهی برای شرکتها قانعکننده نباشد، شکایت در کمیسیون دائمی و در نهایت در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) پیگیری خواهد شد. وحیداحمدی […]
تشریح کامل فرایند رسیدگی به شکایات دانشبنیانها از دولتیها
رییس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با اشاره به روند بررسی شکایات واصله از سوی شرکتهای دانشبنیان گفت: در صورتی که پاسخ دستگاهی برای شرکتها قانعکننده نباشد، شکایت در کمیسیون دائمی و در نهایت در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) پیگیری خواهد شد.
وحیداحمدی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به قانون حمایت از شرکتهای دانشبنیان، اظهارکرد: براساس ماده ۲ این قانون مسؤولیت سیاستگذاری، برنامهریزی و پیگیری اجرای قانون حمایت از شرکتهای دانشبنیان برعهده دبیرخانه شورای عالی عتف قرار گرفته است.
وی ادامهداد: ماده ۷ این قانون نیز تأکید میکند که تمام دستگاههای مجری این قانون موظف هستند حداکثر در مدت یک ماه به درخواستهای متقاضیان جهت استفاده از حمایتهای مندرج در این قانون رسیدگی کنند و نتیجه نهایی را به متقاضی اعلام کنند.
احمدی اضافهکرد: چنانچه نظر بر رد درخواست بود، باید به صورت مستدل به درخواست کننده اعلام شود و از سوی دیگر درخواستکننده میتواند نزد دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری اعتراض کند و این شورا موظف است ظرف یک ماه به شکایات واصله رسیدگی کند.
رییس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور همچنین به آییننامه اجرایی این قانون اشاره کرد و یادآورشد: در فصل ۹ ماده ۳۰ این آییننامه آمده است شرکتها و مؤسسات دانشبنیان میتوانند اعتراض خود را نسبت به عملکرد دستگاههای اجرای قانون با ارایه مستندات به دبیرخانه شورای عتف ارسال کنند و دبیرخانه موظف است ظرف یک ماه نسبت به رسیدگی اعتراضات واصل شده اقدام کند.
وی خاطرنشانکرد: براساس این قانون و آییننامه اجرایی، مأموریتی به مرکز تحقیقات سیاستهای علمی کشور واگذار و همچنین ستادی در دبیرخانه شورای عتف به منظور رسیدگی به شکایات شرکتها و مؤسسات دانشبنیان ایجاد شد.
احمدی، ایجاد سامانهای برای درج شکایات را از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه نام برد و اظهارکرد: تاکنون ۶۶ شکایت ثبت شده است.
فرایند رسیدگی به شکایات
وی به فرایند رسیدگی به شکایات اعتراضات شرکتها و مؤسسات دانشبنیان اشاره کرد و افزود: در ابتدا شکایات غربالگری میشود که برای این منظور تیمی برای مستندسازی شکایات تشکیل شد. این تیم میزان تطابق شکایات با قوانین را مورد ارزیابی قرار میدهد.
احمدی با بیان اینکه شکایات رسیده هر کدام به دستگاههای مورد شکایت ارسال میشود، ادامهداد: براساس قانون شکایات میتواند از همه دستگاههای اجرایی مرتبط با قانون حمایت از شرکتهای دانشبنیان باشد، ولی تاکنون عمده شکایات رسیده از صندوق نوآوری و شکوفایی و کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتهای دانشبنیان معاونت علمی، سازمان امور مالیاتی، سازمان بورس، اداره گمرک و امور بیمه بوده است.
رییس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ادامهداد: تمام شکایات به همراه مستندات به سازمانهای ذیربط ارسال شده و براساس قانون این دستگاهها باید نظرات خود را ارسال کنند.
اگر شرکتها قانع نشدند؟
احمدی با تأکید بر الزام دستگاهها به پاسخگویی در برابر شکایات، افزود: اگر پاسخها بهگونهای باشد که مشکل شرکتها رفع شده باشد، به فرد شاکی ابلاغ میشود و در صورتیکه فرد قانع نشود، شکایت در کمیسیون دائمی شورای عتف و در نهایت شورای عالی مطرح و بر روی شکایت، تصمیمگیری خواهد شد.
وی، مرجع اصلی رسیدگی به شکایات را شورای عالی عتف دانست و خاطرنشانکرد: مصوبات شورای عالی عتف براساس قانون لازمالاجرا است و مصوبات آن بعد از آنکه به امضای رییسجمهور رسید، تمام دستگاهها باید آن را اجرایی کنند؛ از این رو تأیید شورای عتف بر روی شکایات جنبه قانونی دارد و دستگاهها باید آن را اجرایی کنند.
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه راهاندازی تشکیلاتی برای رسیدگی به شکایات شرکتهای دانشبنیان زمینهای برای حل مشکلات در این زمینه خواهد شد، گفت: عمر کمی از فعالیتهای صندوق نوآوری و شکوفایی و کارگروه تشخیص صلاحیتهای شرکتهای دانشبنیان میگذرد، ضمن آنکه قانون حمایت از شرکتهای دانشبنیان از سال ۸۹ که ابلاغ شده تا سال ۱۳۹۲ اجرایی نشده بود.
احمدی اظهارکرد: با رسیدگی به شکایات و ارتباطی که میان دبیرخانه شورای عتف با دستگاههای اجرایی ایجاد شده، بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد؛ ضمن آنکه هر ۶ ماه عملکردها در این زمینه باید از سوی دبیرخانه شورای عتف به مجلسشورایاسلامی و همچنین به شورای عتف ارایه شود و اطمینان دارم از آنجایی که همه دستگاهها مایل هستند عملکرد مثبتی را در این زمینه ارایه دهند، اقدامات لازم را اجرایی خواهند کرد.
موضوعات شکایت شرکتهای دانشبنیان
احمدی، رسیدگی طولانی طرحهای دانشبنیان و عدم ارایه تسهیلات را از جمله اعتراضات شرکتهای دانشبنیان نام برد و خاطرنشانکرد: ارایه این شکایات به معنای مقصر بودن دستگاهها نیست و تنها طرح شکایت است.
وی برخی از اعتراضات شرکتها و مؤسسات دانشبنیان را بر ارزیابها دانست و یادآورشد: برخی از شرکتهای دانشبنیان بر این اعتقاد هستند که اشکالاتی بر ارزیابهایی که از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی به این شرکتها ارسال میشود و یا فرایند صندوق، وارد است که این موارد با صندوق نوآوری و شکوفایی در میان گذاشته شده است و پاسخهای آنها در بخش خصوصی این مرکز مورد بررسی قرار میگیرد که آیا پاسخها منطقی است یا خیر.
به گفته وی، اگر پاسخها منطقی باشد به شرکت ارجاع داده میشود و در غیر این صورت از طریق کمیسیون دائمی و یا شورای عتف مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
رییس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در عین حال تأکیدکرد: بسیاری از طرح شکایات ناشی از عدم اطلاع کافی است و هنوز سیستم دانشبنیان بهطور کامل به حرکت در نیامده است تا مجموعههای مختلف حوزه دانشبنیان یکدیگر را بشناسند، بهگونهای در بسیاری مواقع آییننامهها به زیرمجموعههای زیر دست ارسال نشده است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.