طرح ملی تعویض مخازن فرسوده خودروهای گازسوز بالای ۱۰ سال

از دهم دی‌ماه جاری آغاز می‌شود طرح ملی تعویض مخازن فرسوده خودروهای گازسوز بالای ۱۰ سال گروه خودرو- طرح ملی تعویض مخازن فرسوده خودروهای گازسوز بالای ۱۰ سال با تأمین مالی نظام بانکی و به همت دبیرخانه دائمی سی.ان.جی کشور از دهم دی‌ماه جاری اجرایی می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، این طرح با همکاری وزارت صنعت، […]

از دهم دی‌ماه جاری آغاز می‌شود

طرح ملی تعویض مخازن فرسوده خودروهای گازسوز بالای ۱۰ سال

گروه خودرو- طرح ملی تعویض مخازن فرسوده خودروهای گازسوز بالای ۱۰ سال با تأمین مالی نظام بانکی و به همت دبیرخانه دائمی سی.ان.جی کشور از دهم دی‌ماه جاری اجرایی می‌شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده، این طرح با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور، سازمان ملی استاندارد ایران، پست بانک و دبیرخانه دائمی سی.ان.جی کشور اجرایی می‌شود.

در همین راستا، محسن‌مشایخی، رییس دبیرخانه دائمی سی.ان.جی کشور در جمع خبرنگاران افزود: از آغاز طرح جایگزین کردن خودروهای دوگانه‌سوز در صنعت سی.ان.جی کشور تاکنون تعداد ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو توسط خودروسازان تبدیل کارخانه‌ای شده است.

به گفته این مسؤول، طرح خروج خودروهای فرسوده موجب بازگشت نزدیک به ۴۰۰ هزار مخزن به چرخه حمل و نقل شده که اکنون بازگشت این مخازن که سابقه‌ای از آنها در دست نیست، محل خطر است.

وی ادامه‌داد: علاوه بر آن نزدیک به یک میلیون خودرو نیز توسط شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و حدود ۸۰۰هزار تا یک میلیون دستگاه خودرو نیز به صورت غیررسمی دوگانه سوز شده‌اند.

وی خاطرنشان‌کرد: با احتساب خودروهایی که سیلندر‌ها را باز کرده و اسقاط شده‌اند، بیش از ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودروی دوگانه‌سوز در کشور وجود دارد که دو میلیون آنها تبدیل غیرمجاز بوده و فاقد شناسنامه است.

مشایخی ادامه‌داد: با توجه به گذشت زمان و نبود نظارت دقیق و استاندارد بر خودروهای تبدیلی و خروج مخازن فرسوده بین سال‌های ۸۲ تا ۸۶ که افزون بر یک میلیون خودرو است، ضروری است برای جلوگیری از خطرهای این مخازن اقدامی انجام شود.

وی یادآوری‌کرد: تا سال ۸۶ مخازن از کشورهایی همچون چین، هند و کره‌جنوبی وارد می‌شد که فاقد شناسنامه بودند، اما از سال ۸۷ تاکنون با راه‌اندازی کارخانه‌های داخلی بخشی از مخازن مورد نیاز تولید می‌شود، اما هنوز مخازن خارجی «استوک» در بازار وجود دارد که خطرآفرین هستند.

رییس دبیرخانه دائمی سی.ان.جی کشور تصریح‌کرد: تصمیم دولت بر آن است که مخازن بدون شناسنامه و فاقد اعتبار که اکثر آنها خارجی است و کسی مسؤولیت آنها را برعهده نمی‌گیرد و همچنین مخازن فرسوده خطرآفرین را تعویض و به جای آنها از مخازن تولید داخلی با گارانتی و دارای شناسنامه استفاده شود.

وی خاطرنشان‌کرد: به همین منظور سامانه‌ای طراحی شده که مالکان خودرو‌ها می‌توانند با مراجعه و ثبت نام در آن از تسهیلات بانکی استفاده کرده و مخازن جدید دریافت کنند.

مشایخی اضافه‌کرد: این طرح از روز دهم دی‌ماه جاری در ۴ استان اراک، تهران، قزوین و اصفهان تا یک ماه به صورت آزمایشی آغاز می‌شود و پس از آن در همه استان‌ها کلید می‌خورد.

به گفته وی، نصب این مخازن در همه استان‌های کشور و توسط مراکز خدمات مجاز زیر نظر اتحادیه کشوری حمل و نقل همگانی و همچنین اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین انجام می‌شود و برچسب مربوطه نیز توسط دبیرخانه دائمی سی.ان.جی کشور در اختیار این واحد‌ها قرارداده می‌شود.

اعطای وام یک میلیون تومانی برای تعویض مخزن خودروهای گازسوز

همچنین داودقزلباش، مدیر امور اعتباری و وصول مطالبات پست بانک از اختصاص اعطای وام یک میلیون تومانی به تعویض مخزن خودروهای گازسوز از دهم دی‌ماه خبر داد.

مدیر امور اعتباری و وصول مطالبات پست بانک، با اشاره به نیاز به تعویض حدود ۲۰ درصد مخازن گاز خودرو‌های گازسوز کشور، اظهارکرد: هر خودرو به‌طور میانگین یک میلیون تومان و حداکثر یک و نیم میلیون تومان از پست‌بانک وام تعویض مخزن دریافت می‌کند.

وی ادامه‌داد: این وام به صورت اقساط ۲۴ ماهه است که با سود ۱۸ درصد در اختیار مالکان خودروهای گازسوز دارای شرایط قرار می‌گیرد.

مدیر امور اعتباری پست بانک درباره نحوه اجرای این طرح گفت: متقاضیان می‌توانند در سامانه‌ای که به همین منظور طراحی شده، ثبت نام کنند، سپس مراکز مجاز معاینه فنی نیاز به تعویض مخزن را به بانک اعلام می‌کند و پس از تکمیل مدارک مورد نیاز، اجازه تعویض مخزن صادر می‌شود.

وی تصریح‌کرد: سامانه اینترنتی www.tavizmakzan.ir به همین منظور طراحی شده که همه مراحل از ثبت نام تا هدایت مشتری به بانک عامل، تشخیص تعویض مخزن، تأییدیه بازرسی و خروج خودرو همراه با کد رهگیری در آن انجام می‌شود.

وی افزود: پس از تعویض، هزینه انجام شده از طریق بانک به مراکز تعویض پرداخت می‌شود و در واقع صاحبان خودرو‌ها در این فرایند نقشی ندارند.

قزلباش بیان‌کرد: برای دریافت این وام تنها یک ضامن نیاز است و یا متقاضیان می‌توانند با پرداخت ۴ فقره چک یا یاراکارت از این تسهیلات استفاده کنند.

به گفته این مقام مسؤول، تفاهمنامه یک سال‌های بین پست بانک و دبیرخانه دائمی سی.ان.جی کشور در این راستا منعقد شده است که تا ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو با حداکثر منابع ۳ هزار میلیارد ریال تأمین مالی خواهند شد.

مدیر امور اعتباری پست بانک گفت: اجرای این طرح از دهم دی آغاز خواهد شد.

 

گفتنی است که اکنون در تهران حدود یک میلیون و در کشور حدود ۶ میلیون خودرو دوگانه سوز وجود دارد که تنها ۱۸ استان تست‌های تکمیلی لازم را برای این خودرو‌ها انجام می‌دهند.