حذف کولبری و تبدیل آن به پیله‌وری عملی نخواهد شد

رییس اتاق اصناف سقز حذف کولبری و تبدیل آن به پیله‌وری عملی نخواهد شد رییس اتاق اصناف سقز از زندگی سخت مردم مرزنشین غرب کشور و ضربه‌های جبران‌ناپذیری که کرد‌ها به واسطه اجبار در کولبری به جان می‌خرند، می‌گوید. بهزادیزدانی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران درمورد دلیل افزایش کولبری در مناطق کردنشین […]

رییس اتاق اصناف سقز

حذف کولبری و تبدیل آن به پیله‌وری عملی نخواهد شد

رییس اتاق اصناف سقز از زندگی سخت مردم مرزنشین غرب کشور و ضربه‌های جبران‌ناپذیری که کرد‌ها به واسطه اجبار در کولبری به جان می‌خرند، می‌گوید.

بهزادیزدانی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران درمورد دلیل افزایش کولبری در مناطق کردنشین غرب کشور گفت: ‌شرایط زندگی مردم شهرهای کردستان به‌گونه‌ای است که بدون اختیار سمت کولبری می‌روند. این دلیل اصرار و پیگیری ما از طریق استانداری و مراجع مربوطه است تا کالایی که از طریق منطقه صفر مرزی وارد کشور می‌شود، قاچاق به حساب نیاید و اجناس کولبر‌ها که در اکثر موارد تمام سرمایه زندگی‌شان است، از دست نرود.

رییس اتاق اصناف سقز افزود: ‌ما هم مانند تمام مردم کشور دوست داریم جوان‌هایمان کارمند شوند و اطرافیان و عزیزانمان در امور اجرایی دولتی دستی داشته باشند اما واقعیت این است که تمام کارهای موجود در کردستان توزیعی است و کولبری تنها راه تأمین نان مردم است. ‌ای کاش تصاویر کولبرهایی که با ۱۶ حلقه لاستیک مسیر کوهستانی را طی می‌کنند را ببینید تا متوجه شوید این آدم‌‌ها چطور برای تهیه نان خانواده‌شان سختی به جان می‌خرند.

وی در مورد شرایط اقتصادی کردستان گفت: ‌واقعیت این است که کردستان کارخانه ندارد، باغ ندارد، دامپروری هم ندارد و با وجود جوان‌های تحصیلکرده زیادی که دارد، راهی جز کولبری باقی نمی‌ماند. با این وجود هر روز قوانین حرف تازه‌ای می‌زنند و روزانه فهرست اجناس قاچاق تغییر می‌کنند.

یزدانی در مورد منع کولبر‌ها و صدور کارت پیله‌وری برای تجارت افزود: موضوع دیگر حذف کولبری و تبدیل شدن به پیله‌وری است که به نظر عملی نخواهد شد و تنها در همان حرف و شعار باقی می‌ماند، چون کولبر سرمایه‌ای ندارد که برای پیله‌وری و تجارت هزینه کند. از طرفی بحث مالیات مطرح است؛ برای مثال تلویزیون LG پنجاه‌وپنج اینچ که توسط کولبر وارد می‌شود، با قیمت یک میلیون و۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. همان تلویزیون با کارت پیله‌وری و محاسبه مالیاتش یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می‌شود. چرا خریدار باید اختلاف قیمت ۵۰۰ هزار تومانی را برای یک تلویزیون بپردازد؟ چه چیزی او را مجاب می‌کند که این اختلاف قیمت را به عنوان مالیات بپردازد؟!

رییس اتاق اصناف سقز ادامه‌داد: کولبر هزینه اندک باربری را دریافت می‌کند و در فروش کالا هیچ سهمی ندارد، پس بدل شدن کارت کولبری به‌کارت پیله‌وری هیچ دردی از آنها دوا نمی‌کند.

 

یزدانی یادآورشد: ما با پدیده‌ای در کردستان مواجه‌ هستیم که آدم‌های نیازمند کارتشان را در ازای قیمت کم فروخته‌اند و با کارت آنها چندین میلیارد تومان کالا وارد شده است؛ حالا اداره مالیات پول را از صاحبان کارت که همه می‌دانند اصلاً قدرت خرید و واردات ندارد، می‌خواهد و آنها درگیر کشمکش درباره مالیات هستند.