کاهش ۵۰ درصدی نرخ مرگ و میر فرزندان مادران باسواد

کاهش ۵۰ درصدی نرخ مرگ و میر فرزندان مادران باسواد به گفته رییس سازمان نهضت سوادآموزی میانگین سال‌های تحصیل شهروندان ایرانی ۸٫۴ سال است در حالی‌که در برخی کشور‌ها این نرخ بالای ۱۲ سال است. به گزارش ایلنا، علی‌باقرزاده در نشست هم‌اندیشی مشاوران وزرای امور زنان و خانواده و مدیران کل دفاتر امور زنان و […]

کاهش ۵۰ درصدی نرخ مرگ و میر فرزندان مادران باسواد

به گفته رییس سازمان نهضت سوادآموزی میانگین سال‌های تحصیل شهروندان ایرانی ۸٫۴ سال است در حالی‌که در برخی کشور‌ها این نرخ بالای ۱۲ سال است.

به گزارش ایلنا، علی‌باقرزاده در نشست هم‌اندیشی مشاوران وزرای امور زنان و خانواده و مدیران کل دفاتر امور زنان و خانواده استانداری‌ها که در سازمان نهضت سوادآموزی برگزار شد، با بیان این‌که ۳۵ عنوان کتاب مهارتی تولید کرده‌ایم که مشابه آنها در کشور وجود ندارد، گفت: در طول ۵ سال گذشته شورای عالی پشتیبانی احیا و بیش از ۳۰۰ جلسه برگزار شد که خروجی آن بیش از ۳۰۰۰ مصوبه برای پیشبرد امر سوادآموزی بود. همچنین بیش از ۵۰۰۰ جلسه در سطح استانی برگزار شده است.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان این‌که طبق قواعد و قوانین هر کسی توان خواندن و نوشتن نداشته باشد را بی‌سواد می‌خوانیم، گفت: در برنامه ۵ ساله ما آمده سواد مجموعه‌ای از دانش‌‌ها، مهارت‌ها و قابلیت‌هاست که کمک می‌کند، فرد زندگی باکیفیت‌تری را تجربه کرده و توان حل مسأله پیدا کند. اگر کسی توان خواندن و نوشتن نداشته باشد به مهارت‌های اطلاعاتی دیگر که زمینه ارتقایش را فراهم کند، دسترسی نمی‌یابد.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه‌داد: میانگین سال‌های تحصیل شهروندان ما ۸٫۴ سال است، در حالی‌که در برخی کشور‌ها این نرخ بالای ۱۲ سال است.

باقرزاده افزود: سوادآموزی با عدم ارتکاب به جرایم خشن ارتباط مستقیم دارد، همچنین از منظر دینی سطح تحصیلات با انجام صحیح آداب و مناسک دینی نیز رابطه مستقیم دارد.

وی به وضعیت سوادآموزی براساس سرشماری سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: طی سال‌های ۸۶ تا ۹۰ با افزایش بی‌سوادی مواجه بودیم، اما در سال‌های ۹۱ تا ۹۵، رشد باسوادی ۲٫۸ درصد بوده و بیش یک میلیون از شمار بیسوادان کاسته شده است.

باقرزاده افزود: در گروه سنی ۴۵ تا ۴۹ سال باسوادی شهری و روستایی ۲۰ درصد اختلاف دارد. در گروه سنی ۴۰ تا ۴۹ سال ۲۵ درصد بیسوادی در روستا‌ها داریم.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان این‌که ۴٫۲ درصد جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال زنان شهری و ۱۳ درصد جمعیت زنان روستایی بی‌سواد مطلق‌ هستند، عنوان‌کرد: ۶۳ درصد بیسوادان از جمعیت زنان‌ هستند که ۴۴ درصد روستایی و ۵۴ درصد شهری هستند. همچنین ۱۹۰ هزار بی‌سواد سرشماری شده در گروه سنی ۱۰ تا ۱۹ سال داریم.

وی ادامه‌داد: ۳۸ درصد اتباع خارجی از نعمت سواد محروم‌ هستند.

باقرزاده به طرح سوادآموزی اولیای دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: تاکنون و طی ۳ سال گذشته ۲۶۲ هزار نفر از اولیا را باسواد کردیم. توانمندسازی مربیان عشایری را دنبال کردیم و تعدادی سوادآموزان و آموزش‌دهندگان با مشارکت معاونت امور زنان وارد برنامه‌های آموزشی شدند و ۱۰۰۰ آموزش‌دهنده و ۵۰۰۰ سوادآموز در این طرح تحت آموزش قرار گرفتند.

 

به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش ۴۵ هزار کودک در سن تحصیل و ۸۰۰۰ معلول را تحت پوشش برنامه‌های سواد برده‌ایم. امروز بیش از هر چیز دیگری نیازمند حمایت‌های اجتماعی بوده و مصر به خلق فرصت‌های جدید و مشارکت با دستگاه‌های دیگر هستیم.