تولید۲۵ مدل خودروی غیراستاندارد متوقف شد

بر اساس اعلام سازمان استاندارد تولید۲۵ مدل خودروی غیراستاندارد متوقف شد گروه خودرو، سازمان ملی استاندارد ایران با صدور اطلاعیه‌ای از توقف تولید ۲۵ مدل خودروی سواری و سنگین جاده‌ای به دلیل پاس نکردن استانداردهای جدید اجرایی شده از ابتدای دی ماه خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده با اجرای فاز اول استانداردهای جدید اجباری خودرو […]

بر اساس اعلام سازمان استاندارد

تولید۲۵ مدل خودروی غیراستاندارد متوقف شد

گروه خودرو، سازمان ملی استاندارد ایران با صدور اطلاعیه‌ای از توقف تولید ۲۵ مدل خودروی سواری و سنگین جاده‌ای به دلیل پاس نکردن استانداردهای جدید اجرایی شده از ابتدای دی ماه خبر داد.

به گزارش مناقصه‌مزایده با اجرای فاز اول استانداردهای جدید اجباری خودرو از اول دی ماه ۱۳۹۶، تولید و واردات برخی از خودروهای غیراستاندارد از جمله خودروهای MVM ۳۱۵ سدان، MVM ۵۵۰، تیگو۵، سایپا۱۳۱ و سایپا ۱۳۲ دوگانه سوز، سایپا ۱۴۱ بنزینی و دوگانه سوز، آریو ۱۵۰۰ سی‌سی، پژو پارس با موتور XUM، وانت تک‌کابین و دو کابین مزدا بنزینی و دوگانه سوز، کارا ۱۷۰۰(بنزینی و دوگانه سوز)، آسا B ۵۰F، لیفان ۶۲۰، لیفان X۵۰، لیفان X۶۰، جک J۵، هیوندای i۱۰ از دستور کار خودروسازان خارج شد.

علاوه بر خودروهای سواری اعلام شده، خودروهای سنگین کشنده نیمه تریلر آکسور مدل ۱۸۴۳ LS، کامیون فاقد اتاق بار دانگ فنگ مدل K۱۰۵۱S، کشنده نیمه تیریلر اسکانیا مدل R۴۴۰LA، کشنده نیمه تریلر اسکانیا مدل R۴۶۰LA کشنده نیمه تریلر FAW مدل J۶-CA ۴۲۵۰ کشنده نیمه تریلر FAW مدل J۶-CA۴۱۸۰ و اتوبوس بین شهری درسا، خودروهای سنگینی هستند که از ابتدای آذرماه سال جاری براساس مصوبه مربوط به توقف خط تولید خودروهای غیراستاندارد با توقف خط تولید روبه‌رو شده‌اند.

این در حالی است که پیمان پیرایش مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران از توقف تولید و واردات ۲۵ خودروی غیراستاندارد از اول دی ۹۶ خبر داد.

مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران با اعلام این خبر گفت: با شروع اجرای استانداردهای جدید تأیید نوع خودرو، تولید تعدادی از خودروهایی که نتوانستند الزامات استانداردهای اجباری مربوطه را رعایت کنند خاتمه یافت و از این پس شاهد تولید این خودرو‌‌ها نخواهیم بود.

پیرایش با تأکید بر این‌که برنامه اجرای استانداردهای جداگانه اجباری ایمنی عملکردی خودرو مطابق با آخرین تغییرات اتحادیه اروپا روزآمد و ابلاغ شده است، گفت: سازمان ملی استاندارد ایران در انجام رسالت خود مبنی بر تدوین و به‌روزرسانی مستمر استانداردها، همواره تلاش دارد در تدوین استانداردهای حوزه خودرو از استاندارد‌‌ها و مقررات فنی مورد استفاده در کشورهای پیشرو و صاحب فناوری در صنعت خودرو و نیز استانداردهای معتبر بین‌المللی و منطقه‌ای استفاده کند.

وی با بیان این‌که استانداردهای تأیید نوع خودرو از اول دی ماه ۱۳۹۶، برای تمامی تولیدات و واردات خودرو لازم‌الاجراست، افزود: اجرای این استاندارد‌‌ها برای تولیدکنندگانی که پیش از این از سازمان ملی استاندارد ایران گواهینامه تأیید نوع دریافت کرده‌اند، مطابق برنامه زمان‌بندی تعیین شده، در دست اقدام است و با توجه به این زمان‌بندی الزامات استانداردهای مورد نظر در چارچوب کنترل‌های تطابق تولید(COP)، توسط سازمان ملی استاندارد ایران آغاز شده است.

پیرایش در پایان خاطرنشان کرد: سازمان ملی استاندارد ایران خواستار ارایه برنامه دقیق خودروسازان درباره اقدامات لازم برای ارتقای مدل‌های خودرویی و انطباق آنها با الزامات استانداردهای جدید است و اجرای این برنامه‌ها را به منظور بررسی دقیق تطابق مدل‌های تولیدی یا وارداتی با استانداردهای تأیید نوع به صورت جدی پیگیری خواهد کرد.

گفتنی است که براساس زمان‌بندی صورت گرفته باید تا ابتدای دی ماه امسال ۶۱ مورد استاندارد خودرویی اجرایی شود و پس از آن تا ابتدای تیر ماه سال ۱۳۹۷ دو مورد به ۶۱ استاندارد قبلی اضافه می‌شود و در نهایت با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دی ماه سال آینده (۱۳۹۷)، تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به ۸۵ مورد افزایش می‌یابد.

واکنش خودروسازان به خبر توقف تولید خودروهای غیراستانداردشان!

گفتنی است که شرکت‌های مدیران خودرو، ایران خودرو، بهمن و کرمان موتور به اعلامیه سازمان ملی استاندارد ایران مبنی بر توقف تولید خودروهای غیراستاندارد این شرکت‌ها واکنش‌های متفاوتی نشان دادند.

در این زمینه بابک صدرایی، مدیر بازاریابی چری، گفت: تولید ام‌وی‌ام ۵۵۰ را خودمان متوقف کرده بودیم. تولید ام‌وی‌ام ۳۱۵ سدان نیز از یک سال پیش متوقف شده و هم‌اکنون تنها مدل هاچ‌بک این خودرو تولید می‌شود. منظور استاندارد از توقف تولید تیگو ۵ نیز مدل قدیمی این محصول بوده که تولید آن را نیز متوقف کرده بودیم و هم‌اکنون تیگو ۵ جدید فیس‌لیفیت در حال تولید است.

موضع گروه صنعتی ایران خودرو در این رابطه نیز پیگیری شده و این شرکت اعلام کرد که تولید پژوپارس با موتور XUM از ابتدای امسال متوقف شده است.

یکی از مدیران گروه خودروسازی بهمن اعلام کرد که ۳ مدل خودرویی که استاندارد توقف تولید آن را اعلام کرده است خطوط تولیدشان قبلاً از سوی این شرکت متوقف شده و دیگر تولید نخواهند شد.

 

همچنین در پیگیری صورت گرفته یکی از مدیران کرمان موتور نیز اعلام کرد که تاکنون ابلاغیه‌ای مبنی بر توقف تولید برخی محصولات به دست این شرکت نرسیده و تولید محصولات طبق برنامه از پیش تعیین شده ادامه دارد.