سهم استارت‌آپ‌های IT ایران در بازار جهان؛ ۰٫۶ درصد!

گزارش سازمان فناوری اطلاعات سهم استارت‌آپ‌های IT ایران در بازار جهان؛ ۰٫۶ درصد! بر مبنای آماری که از سوی مرکز کسب و کارهای نوپای سازمان فناوری اطلاعات منتشر شده است، استارت‌آپ‌های ایرانی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، سهم ۰٫۶ درصدی در بازار جهانی دارند. به گزارش مهر، روند رشد و وضعیت توسعه کسب و کارهای […]

گزارش سازمان فناوری اطلاعات

سهم استارت‌آپ‌های IT ایران در بازار جهان؛ ۰٫۶ درصد!

بر مبنای آماری که از سوی مرکز کسب و کارهای نوپای سازمان فناوری اطلاعات منتشر شده است، استارت‌آپ‌های ایرانی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، سهم ۰٫۶ درصدی در بازار جهانی دارند.

به گزارش مهر، روند رشد و وضعیت توسعه کسب و کارهای نوپای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بر مبنای شاخص‌هایی چون بلوغ، حوزه فعالیت و محدوده بازار آنها از سوی مرکز توسعه کسب و کارهای نوپای سازمان فناوری اطلاعات اعلام شد.

نیم درصد استارت‌آپ‌ها به بلوغ رسیدند

بر مبنای این گزارش که در همایش مدیران وزارت ارتباطات منتشر شد، ۴۹ درصد استارت‌آپ‌های ایرانی آماده ورود به بازار بوده و یا وارد بازار شده‌اند. اما تنها نیم درصد این استارت‌آپ‌ها به بلوغ رسیده‌اند.

درحال حاضر ۲۳٫۴درصد استارت‌آپ‌های حوزه فناوری اطلاعات به رشد و درآمد رسیده‌اند و ۱۱٫۵ درصد استارت‌آپ‌ها نیز در حال گسترش در بازارهای جدید هستند. همچنین ۱۵٫۶ درصد استارت‌آپ‌ها در حال ارایه نمونه اولیه ایده خود برای شکل‌گیری در بازار هستند.

خرید و فروش؛ بیش‌ترین حوزه فعالیت استارت‌آپ‌ها

در بخش فعالیت استارت‌آپ‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران نیز ۱۷٫۸درصد استارت‌آپ‌ها در حوزه خرید و فروش و به اشتراک گذاری آنلاین کالا فعال هستند، ۱۲٫۲درصد در حوزه ارایه خدمات فنی و ۱۰٫۸ درصد در حوزه مشاوره آموزشی و سرگرمی فعالیت می‌کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حوزه بانک اطلاعاتی از افراد یا کسب و کار، استارت‌آپ‌ها سهم ۷٫۵درصدی، در حوزه گردشگری سهم ۳٫۸ درصدی، در حوزه حمل و نقل و تحویل کالا و لجستیک سهم ۵٫۶ درصدی و در حوزه خدمات مالی و فین‌تک سهم ۶٫۶ درصدی دارند.

در همین حال ۴٫۴ درصد استارت‌آپ‌های ایرانی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در زمینه تبلیغات و تحقیقات و ۷٫۵درصد در زمینه اطلاع‌رسانی و درج آگهی فعالیت می‌کنند و ۳٫۴درصد حوزه فعالیت استارت‌آپ‌ها نیز به مقوله سلامت مربوط است.

سهم ۶ دهم درصدی استارت‌آپ‌های ایرانی از بازار جهانی

در خصوص محدوده بازار فعالیت استارت‌آپ‌ها نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۱٫۱ درصد استارت‌آپ‌های ایرانی دارای بازار منطقه‌ای و ۰٫۶ درصد آنها دارای بازار جهانی هستند. در این میان ۵۱٫۴ درصد استارت‌آپ‌ها در بازار کشوری و ۳۹٫۵درصد در بازار استانی سهم دارند. در همین حال ۷٫۳درصد استارت‌آپ‌ها دارای بازار محلی هستند.

بررسی از چالش‌های محیطی استارت‌آپ‌ها از نگاه این کسب وکار‌ها حاکی از آن است که چالش‌های تأمین مالی و سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر، مهم‌ترین معضل برسر راه این کسب و کار‌ها است؛ به نحوی که ۳۲٫۱ درصد این چالش‌ها را شامل می‌شود. در همین حال ۱۴٫۲ درصد چالش‌های این بخش به کمبود مهارت و نیروی انسانی متخصص، ۱۴٫۶ درصد به مسایل حقوقی و قانونی و ۱۱٫۳درصد نیز به عدم وجود همکاری‌های بین سازمانی مربوط می‌شود.

 

از سوی دیگر ۱۰٫۴ درصد چالش کسب و کارهای نوپا در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مربوط به شرایط نامناسب دسترسی به بازار، ۲٫۳ درصد مربوط به چالش زیرساخت فنی، ۵٫۲ درصد مربوط به مسایل فرهنگی و اجتماعی و ۹٫۹ درصد مربوط به ضعف سیاست‌گذاری‌های دولت است.