۹۷ درصد روستا‌ها در هنگام زلزله آسیب‌پذیر هستند

۹۷ درصد روستا‌ها در هنگام زلزله آسیب‌پذیر هستند معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به ایمنی پایین مراکز بهداشت گفت: تنها ۳۵ درصد واحدهای بهداشتی ایمنی لازم را در برابر زلزله دارند و این میزان در روستا‌ها به ۲۵ درصد می‌رسد. به گزارش مهر، علیرضا‌رییسی در همایش روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات […]

۹۷ درصد روستا‌ها در هنگام زلزله آسیب‌پذیر هستند

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به ایمنی پایین مراکز بهداشت گفت: تنها ۳۵ درصد واحدهای بهداشتی ایمنی لازم را در برابر زلزله دارند و این میزان در روستا‌ها به ۲۵ درصد می‌رسد.

به گزارش مهر، علیرضا‌رییسی در همایش روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی گفت: بعد از گذشت ۳۶ ساعت از حادثه زلزله کرمانشاه تمام مراکز بهداشتی و درمانی علی‌رغم این‌که خودشان نیز آسیب‌دیده بودند، خدمات خود را ارایه کردند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان گفت: تنها زلزله نیست که به ما آسیب می‌زند، زلزله یک امر طبیعی است. بیش‌تر از زلزله، عدم آمادگی ما آسیب‌ها را وارد می‌کند و اگر آمادگی وجود داشته باشد آسیب‌ها کم خواهد شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان ادامه‌داد: آن‌طور که باید از زلزله درس بگیریم، نگرفته‌ایم و مهم‌ترین مشکل در حوادث، بحث مدیریت است. باید بدنه سیستم به‌طورکلی آمادگی داشته باشد.

وی خاطرنشان‌کرد: در حال حاضر زمان زیادی از زلزله کرمانشاه گذشته است اما بسیاری از افراد هنوز به سرویس‌های بهداشتی دسترسی ندارند.

وی تصریح‌کرد: در زلزله کرمانشاه ۸۴ مرکز بهداشتی تخریب شده و هم‌اکنون ۱۰۰ کانکس برای ارایه این خدمات در آنجا مستقر شده است. هر چه قابلیت‌های ما پایین باشد، آسیب‌پذیری نیز بیش‌تر است و چاره‌ای جز بالا بردن این قابلیت‌ها نداریم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان اظهارکرد: مناطق فقیرنشین به مراتب آسیب‌پذیرتر از دیگر مناطق هستند زیرا آنها قبل از زلزله هم آسیب‌پذیر بودند. اگر فقر را از بین ببریم آسیب‌پذیری نیز کم‌تر خواهد شد.

وی گفت: ۹۷ درصد روستا‌ها در هنگام زلزله آسیب‌پذیر هستند و تنها در مواقع پس از زلزله است که تخریب و بازسازی می‌شوند و اگر در این مناطق با همین آسیب‌پذیری، زلزله‌ای رخ دهد کمک‌رسانی بسیار سخت است.

رییسی ادامه‌داد: تنها ۳۲ درصد از مراکز بهداشتی ما آمادگی عملکردی دارد و ۶۸ درصد افراد این آمادگی را ندارند که این مسأله خود نوعی آسیب است.

وی افزود: فقط ۲۵ درصد مراکز بهداشتی در روستا‌ها ایمنی سازه‌ای دارند و در طرح تحول سلامت بسیاری از این مراکز بهداشتی نوسازی شده‌اند و باید نظارت‌ها انجام شود.

 

رییسی گفت: به‌طورکلی تنها ۳۵ درصد واحدهای بهداشتی ایمنی لازم را دارند. آمادگی عملکردی پرسنل نیز ۲۷ درصد است که نشان می‌دهد آمادگی کافی را ندارند.