تأمین تجهیزات نفتی یک میلیارد دلاری از طریق مناقصه

مدیرعامل مپنا خبر داد تأمین تجهیزات نفتی یک میلیارد دلاری از طریق مناقصه مپنا وارد چرخه مناقصات نفتی می‌شود گروه انرژی- این روز‌ها بازار امضای تفاهمنامه‌ها در صنعت نفت بسیار داغ و جذاب شده است. شرکت‌های خارجی و داخلی یکی پس از دیگری با به‌سرآمدن انتظارشان وارد صف امضای تفاهمنامه‌ها می‌شوند؛ کلاف بخشی از این […]

مدیرعامل مپنا خبر داد

تأمین تجهیزات نفتی یک میلیارد دلاری از طریق مناقصه

مپنا وارد چرخه مناقصات نفتی می‌شود

گروه انرژی- این روز‌ها بازار امضای تفاهمنامه‌ها در صنعت نفت بسیار داغ و جذاب شده است. شرکت‌های خارجی و داخلی یکی پس از دیگری با به‌سرآمدن انتظارشان وارد صف امضای تفاهمنامه‌ها می‌شوند؛ کلاف بخشی از این تفاهمنامه‌هایی که قرار است سرنوشت میادین مهم نفتی و گازی کشور را رقم بزند، در دست خارجی‌ها است و بخش دیگر این کلاف در دست شرکت‌های ایرانی.

به گزارش مناقصه‌مزایده، الزام وجود شرکت‌های ایرانی در کنار شرکت‌های خارجی در مدل جدید قراردادهای نفتی که هجمه‌های زیادی را علیه وزارت نفت به راه انداخت؛ یکی از نکات مثبتی است که با دربرداشتن کارکردهایی پیشرفت بازار داخلی و اشتغال‌زایی در این صنعت را به همراه خواهد آورد. انتقال تکنولوژی به شرکت‌های ایرانی فعال در بخش بالادستی صنعت نفت از جمله همین مزیت‌ها است.

براین اساس مقرر شده است تا شرکت‌های ایرانی برای نخستین بار برای یک پروسه طولانی‌مدت برای حدود ۲۰ سال در امور مطالعات و توسعه میادین مشارکت کنند.

شرکت مپنا نیز به عنوان یکی از شرکت‌های سرآمد پیمانکاری در بازار داخلی از این قافله جا نماند و در دومین ماه از سال‌جاری وارد گود امضای تفاهمنامه با شرکت نفت شد.

بدین‌ترتیب قرعه دو میدان منصوری و آب تیموری به نام مپنا افتاد. براساس مفاد این تفاهمنامه‌ای که مابین شرکت ملی نفت و گروه مپنا منعقد شد؛ مپنا متعهد شد تا در مدت زمان حداکثر ۶ ماه طرح پیشنهادی خود را برای توسعه این میادین ارایه کند.

تفاهمنامه مطالعاتی میادین آب‌تیمور و منصوری، پیش از این با شرکت‌های دیگری امضا شده است، بنابراین انتظار می‌رود طرح توسعه این دو میدان براساس بهترین پیشنهاد اجرایی شود. حال عباس‌علی‌آبادی، مدیرعامل شرکت مپنا اظهار امیدواری می‌کند تا در این فرایند مذاکراتش با وزارت نفت به سرانجام برسد و سهم عمده‌ای از مطالعات میادین آب تیموری و منصوری را از آن خود کند.

علی‌آبادی گفت: ما تاکنون با GE و بیکرهیوز و سوکار اندونزی مذاکراتی داشته‌ایم، اما تاکنون مپنا با تکیه بر منابع خودش فاینانس پروژه‌ها را پیش برده است.

وی با اشاره به امضای تفاهمنامه مطالعاتی با وزارت نفت برای میدان‌های آب تیمور و منصوری و همچنین تیهه NDP برای میادین کرنج، پارسی و رگ سفید به ایرنا گفت: اکنون در حال مذاکره هستیم و به زودی این میادین به مناقصه می‌رود، به تصور بنده مپنا موفق خواهد بود و امیدوارم که وزارت نفت ما را بپذیرد.

وی در این خصوص بیان‌کرد: ما حتماً همکار خارجی خواهیم داشت، چون باید فاینانس کنیم و سهم‌هایمان مشخص شود، اگر سهم فاینانس ما بیش‌تر باشد ما بالادست و اگر سهم شریک خارجی بیش‌تر باشد آنها بالادست خواهند بود.

علی‌آبادی تصریح‌کرد: ما تاکنون با GE و بیکرهیوز و سوکار اندونزی مذاکراتی داشته‌ایم، اما تاکنون مپنا با تکیه بر منابع خودش فاینانس پروژه‌ها را پیش برده است.

وی درباره تأمین تجهیزات نیز گفت: ما در مقیاس یک میلیارد دلار با وزارت نفت توافق داریم که تأمین‌کننده تجهیزات باشیم و تجهیزاتی را که خودمان می‌سازیم با الگوی مناقصه و رقابتی تأمین می‌کنیم.

 

گفتنی است گروه مپنا در زمینه توسعه و ساخت نیروگاه‌های حرارتی، همچنین اجرای پروژه‌هاى نفت و گاز و حمل و نقل ریلى، به صورت پیمانکار اجرایی کلید در دست (EPC) و سرمایه‌گذاری خصوصی (IPP) فعالیت می‌کند. همچنین در پروژه‌های خارج از کشور نیز علاوه بر سرمایه‌گذاری و تأمین مالی دو میلیارد دلاری در کشور عراق، اجرای پروژه در کشورهای عمان، الجزایر، اندونزی و کشورهای آفریقایی، آسیایی و حتی اروپایی را برعهده دارد.