تنها ۲۰ درصد از صنایع دریایی کشور استفاده می‌شود

معاون وزیر صنعت  تنها ۲۰ درصد از صنایع دریایی کشور استفاده می‌شود معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تنها ۲۰ درصد از ظرفیت صنایع دریایی کشور استفاده می‌شود و این خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. به گزارش ایرنا، منصورمعظمی در بازدید از بندر امیرآباد و مجموعه کشتی‌سازی صدرا در شهرستان بهشهر افزود: امیدواریم با […]

معاون وزیر صنعت

 تنها ۲۰ درصد از صنایع دریایی کشور استفاده می‌شود

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تنها ۲۰ درصد از ظرفیت صنایع دریایی کشور استفاده می‌شود و این خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش ایرنا، منصورمعظمی در بازدید از بندر امیرآباد و مجموعه کشتی‌سازی صدرا در شهرستان بهشهر افزود: امیدواریم با تمهیداتی که دولت اندیشیده و حمایت نمایندگان مجلس‌شورای‌اسلامی از سال آینده بیش‌تر از ظرفیت صنایع دریایی استفاده شود و شاهد توسعه بیش‌تر این بخش باشیم.

وی با اعلام این‌که دریا برای هر کشوری فرصتی طلایی است، گفت: کشور ما ۵ هزار کیلومتر مرزآبی دارد و باید از این ظرفیت به نحو مطلوب‌تری استفاده کند.

معاون وزیر صنعت افزود: یکی از بخش‌های صنایع دریایی کشور ساخت و تعمیرات کشتی است که قبلاً باعث خروج ارز از کشور می‌شد و اکنون با وجود شرکتی مانند صدرا با ظرفیت بالا در کشور هم می‌توانیم کشتی بسازیم و هم تعمیرات را خودمان انجام دهیم و هم سکوهایی در مقیاس بزرگ و تناژ بالا تولید کنیم.

وی ادامه‌داد: وزارت صنایع به عنوان متولی صنعت، از صنعت دریایی حمایت می‌کند و با تفاهم انجام شده تلاش دارد تا این سرمایه‌گذاری‌ها به سمت داخل کشور هدایت شوند.

معظمی گفت: کشور ما ظرفیت‌های بالقوه فراوانی در بخش دریایی دارد و باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود و با استفاده از ترکیب ظرفیت‌های بالقوه، نیروهای ارزشی توانمند و تکنولوژی، به سمت رونق صنعت دریایی پیش برویم.

مدیر کارگاه شرکت کشتی‌سازی صدرا هم در این بازدید گفت که ساخت ۳ فروند بارج جمع‌آوری آلودگی نفتی بندر امیرآباد، بندر نوشهر و بندرانزلی در این شرکت نشانگر تخصص و تعهد فرزندان این مرز و بوم در صنعت دریایی است.

جمشیدحاجی‌زاده افزود: توانمندی لازم در بین متخصصان و تکنسین‌های صدرا در بخش‌های مختلف وجود دارد و باید با استفاده از این ظرفیت‌ها برای توسعه بیش‌تر این شرکت و توسعه اقتصادی تلاش شود.

وی همچنین با اشاره به بدهی‌های سال‌های گذشته این شرکت گفت که ۹۰ درصد بدهی‌های این شرکت پرداخت شده است و اکنون تعمیرات شناورهای مختلف با قوت در آن در حال انجام است .

مدیر بندر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد در شرق مازندران هم با اشاره به ظرفیت‌های بالای بندرامیرآباد گفت: ظرفیت اسمی بندرامیرآباد برای تخلیه و بارگیری سالانه ۷٫۵ میلیون تن است که در سال‌جاری تاکنون میزان تخلیه و بارگیری ۴ میلیون تن بوده است.

سیاوش‌رضوانی افزود: رونق بندر و منطقه ویژه از تکالیف ویژه ماست و تلاش داریم تا با تقویت صادرات و ترانزیت کالا به نقطه روشن و قابل توجه برسیم.

وی گفت: تاکنون بخش خصوصی یکهزار و صد میلیارد تومان در این بندر سرمایه‌گذاری کرده است که ساخت دو سورتینگ، کارخانه تولید کاغذ، گچ، فولاد، سیلو، انبار غلات و مخازن روغن خوراکی از جمله این سرمایه‌گذاری‌ها بوده است.

بندر امیرآباد در شمال شهرستان بهشهر در شرق مازندران واقع است.

ایجاد این منطقه در ۳ فاز با ۳۴ پست اسکله طراحی و اکنون فاز اول آن تکمیل شده است. وسعت این منطقه ویژه یک‌هزار هکتار است و به شبکه ریلی ایران نیز پیوند دارد.

 

ظرفیت اسمی بندر امیرآباد برای صادرات و واردات حدود ۷٫۵ میلیون تن در سال است و تاکنون ۵۰ درصد از این ظرفیت مورد بهره‌برداری قرار گرفت و امید می‌رود با اجرای طرح‌های توسعه و زیرساخت و روند گسترش مبادلات تجاری اعم از صادرات و واردات این بندر بتواند با تمام ظرفیت خود فعال شود.