مناقصات را با دستور وزیر صمت برگزار می‌کنیم

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در خصوص ثبت سفارش برنج خارجی اعلام کرد مناقصات را با دستور وزیر صمت برگزار می‌کنیم مناقصه‌های بین‌المللی باید حداقل ۴۵ روز قبل در روزنامه‌های بین‌المللی درج شود با وجود آن‌که برنج ایرانی در انبار‌ها روی دست کشاورزان مانده است؛ اما شرکت بازرگانی دولتی ایران در زمان ممنوعیت واردات برنج، باز […]

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در خصوص ثبت سفارش برنج خارجی اعلام کرد

مناقصات را با دستور وزیر صمت برگزار می‌کنیم

مناقصه‌های بین‌المللی باید حداقل ۴۵ روز قبل در روزنامه‌های بین‌المللی درج شود

با وجود آن‌که برنج ایرانی در انبار‌ها روی دست کشاورزان مانده است؛ اما شرکت بازرگانی دولتی ایران در زمان ممنوعیت واردات برنج، باز هم  اقدام به ثبت سفارش برنج خارجی کرد.

به گزارش سایت الف، با وجود آن‌که برنج ایرانی در انبار‌ها روی دست کشاورزان مانده و به گفته دبیر انجمن برنج، به دلیل موجودی بیش از حد برنج تولید داخل در انبارها، قیمت این محصول با وجود اتمام فصل برداشت محصول، کم‌تر از سال گذشته است؛ اما شرکت بازرگانی دولتی ایران در زمانی که ممنوعیت واردات برنج از سوی وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده بود، بازهم به‌عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی اقدام به ثبت سفارش برنج خارجی کرد.

مدیرعامل این شرکت می‌گوید ثبت سفارش قبل از نامه اخیر وزیر جهاد کشاورزی انجام شده است؛ اما اولین نامه ممنوعیت واردات برنج، بهمن سال گذشته از سوی محمودحجتی به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال شده بود.

هر سال با آغاز فصل برداشت برنج، ممنوعیت واردات این محصول نیز اعمال می‌شود و این ممنوعیت تا اعلام مجدد متولی تنظیم بازار ادامه می‌یابد. دوم بهمن سال گذشته، وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام میکند که علاقه‌مندان به ثبت سفارش برنج، باید به نحوی عملیات بازرگانی خود را انجام دهند که محموله‌های آنها حداکثر تا ابتدای مرداد سال‌جاری ترخیص شود و از اول مرداد، باید ممنوعیت واردات برنج اعمال شود. این در حالی است که شرکت بازرگانی دولتی که یکی از زیرمجموعه‌های وزارت جهاد کشاورزی است، در هشتم آبان که هنوز ممنوعیت‌های واردات از نظر وزارت جهاد کشاورزی برداشته نشده بود، اقدام به ثبت سفارش برنج وارداتی کرد.

همین سیاست‌های چندگانه، برنج‌کاران را عاصی کرده است. افت قیمت برنج، جنجال سبوس را به راه انداخت؛ زیرا یک کشاورز گیلانی در جریان بازدید وزیر جهاد کشاورزی از یک کارخانه فرآوری سبوس، گله‌مندی خود از کاهش قیمت برنج را اعلام کرد و شوخی وزیر با او، برای محمودحجتی دردسرساز شد. با وجود اعتراض کشاورزان به وضعیت واردات برنج، یزدان‌سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی، اعلام می‌کند: این ثبت سفارش، قبل از دستور ممنوعیت واردات برنج انجام شده است. ضمن آن‌که براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی، باید واردات برنج برای تأمین ذخایر استراتژیک کشور انجام شود و این مسأله ارتباطی با بازار داخل ندارد.

واردات کمر وارد‌کننده را شکست

در حالی یزدان‌سیف واردات برنج را با هدف تأمین ذخایر استراتژیک اعلام می‌کند که براساس آمارهای گمرک، یک‌میلیون ‌و صد ‌هزار تن از این محصول، در ۶‌ماهه نخست سال‌جاری به کشور وارد شده و پهلوگرفتن کشتی‌های برنج وارداتی، باعث شده محصول کشاورزان روی دست آنها باد کند. تا آنجا که جمیل‌علیزاده‌شایق، دبیر انجمن برنج، می‌گوید: خوشا‌یند‌ترین خبر برای تولیدکننده برنج، خرید بخش کوچکی از محصولات انبارهاست؛ زیرا برنج در دی سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، با کاهش قیمت مواجه شده است؛ در حالی‌که همیشه، در دی و بهمن به دلیل پایان‌یافتن ذخایر انبارها، قیمت برنج افزایش می‌یافت.

با انتشار خبر پهلو گرفتن کشتی‌های برنج وارداتی و ثبت سفارش‌های بیش از حد، قیمت برنج داخلی در بازار‌ها شکست و محصول داخلی راهی انبار‌ها شد. از شمال خبر می‌رسد بسیاری از انبار‌ها مملو از برنج تولید داخل است و شالی‌کوبی‌داران با نصب پلاکاردهای هشداردهنده، به صاحبان برنج‌های داخل انبار اعلام کرده‌اند مسؤولیتی را در قبال خسارت‌های ناشی از سیل، آتش‌سوزی یا بلایای طبیعی برای محصولات ذخیره‌شده برعهده ندارند. طبق قانون، وزارت جهاد کشاورزی متولی تنظیم بازار محصولات کشاورزی است؛ اما دستور رییس‌جمهور در زمینه ورود وزیر صنعت، معدن و تجارت به این مقوله، ناهماهنگی‌هایی را ایجاد کرده است. این ناهماهنگی‌ها، سیل برنج وارداتی را به نحوی راهی دروازه‌های ایران کرد. در جریان برگزاری پنجمین کنگره سراسری خانه کشاورز که با حضور رییس‌جمهور برگزار شد، پس از انتشار نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره آزادسازی واردات برنج از ابتدای آذر، اعضای این تشکل صنفی-سیاسی بسیج شدند تا بار دیگر محمودحجتی بر ممنوعیت واردات برنج تأکید کند. این مراسم ۳۰ آبان برگزار و پس از آن، وزیر جهاد کشاورزی باز هم نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت نوشت و بر ممنوعیت واردات این محصول تأکید کرد.

به همین دلیل، زمانی که از مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی درباره دلیل ثبت سفارش برنج خارجی در هشتم آبان سؤال می‌کنیم، او می‌گوید: ما براساس روال برنامه، مناقصه می‌گذاریم و برگزاری این مناقصه، قبل از دستور وزیر بوده است؛ زیرا مناقصه‌های بین‌المللی باید حداقل ۴۵ روز قبل در روزنامه‌های بین‌المللی درج شود.

 

در شرایطی که برنج داخلی روی دست کشاورز باقی مانده و ارقام پرمحصولی داریم که قیمت‌های آنها اندکی با برنج وارداتی فاصله دارد، چرا نباید ذخایر استراتژیک از طریق خرید برنج داخلی تأمین شود و چرا وزارتخانه مدافع تولید، هیچ تدبیری برای چنین وضعیتی ندارد و به‌جز واردات‌درمانی، هیچ راهکار دیگری به ذهنش نمی‌رسد. این سؤالی است که از سوی مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با یک جواب کلیشه‌ای روبه‌رو می‌شود. یزدان‌سیف می‌گوید: ما با کسری تولید روبه‌رو هستیم. باید از طریق واردات نیازهای خود را تأمین کنیم و ذخایر استراتژیک ما هم از طریق واردات تأمین می‌شود که در آمارهای گمرک می‌آید.