سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه تنها ۷٫۵ درصد بودجه سال جاری عمرانی بوده است سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه، گفت: بودجه دارای یک جدول است که یکطرف آن درآمد و طرف دیگر آن هزینه، هر بودجه مشخصاتی دارد که اگر این مشخصات رعایت نشود بودجهنویسی فاقد روال و منطق خاص خود میشود. به گزارش خانهملت، علیاصغریوسفنژاد در […]
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه
تنها ۷٫۵ درصد بودجه سال جاری عمرانی بوده است
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه، گفت: بودجه دارای یک جدول است که یکطرف آن درآمد و طرف دیگر آن هزینه، هر بودجه مشخصاتی دارد که اگر این مشخصات رعایت نشود بودجهنویسی فاقد روال و منطق خاص خود میشود.
به گزارش خانهملت، علیاصغریوسفنژاد در خصوص لایحه بودجه سال آینده، با بیان اینکه یکی از شاخصههای بودجه واقعبینانه بودن است تا به کسری بودجه منجر نشود، اظهارداشت: بعد از سالها بودجه نوشتن باید در این مسأله به یکسری از چالشها و واقعیتهای موجود بپردازیم، بودجه ۴ عدد کلیدی دارد که این اعداد بودجه را مشخص میکنند، یکی میزان فروش نفت روزانه، قیمت جهانی نفت، قیمت ارز است؛ این ارقام میزان منابع نفتی کشور را مشخص میکنند که در سالجاری این رقم معادل ۱۰۵هزار میلیارد تومان بود.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلسشورایاسلامی هزینهها از درآمدهای غیرواقعی محقق نمیشوند
نماینده مردم ساری در مجلسشورایاسلامی با اشاره به اینکه یکی دیگر از ردیفهای مهم موجود در لایحه بودجه، بحث مالیاتها است که حدود ۱۱۵هزار میلیارد تومان تعیین شده، ادامهداد: اینکه چه میزان از این ۴ عدد محقق و باید برای این موارد هزینه مشخص شود اهمیت زیادی دارد، سابقه نشان داده است که بسیاری از این اعداد و ارقام با واقعیات تطبیق ندارد و زمانی که درآمدها بیش از میزان واقعی باشد، هزینهها محقق نمیشوند.
وی، ادامهداد: به صورت مثال در ۶ ماهه نخست سالجاری مقرر شده بود، حدوداً ۳۰ هزار میلیارد تومان تملک دارایی داشته باشیم اما میزانی که محقق شد ۷ هزار و ۸۰۰میلیارد تومان بوده است، این مسأله نشان میدهد با هدف تعیین شده در سالجاری فاصله بسیار زیادی وجود دارد.
این نماینده مردم در مجلسشورایاسلامی با تأکید بر اینکه هزینهها دو دسته هستند یک نوع آن هزینههای جاری یا چسبنده و نوع دیگر تملک و داراییها است، زمانی که درآمدها صورت نمیگیرد، نمیتوان از هزینههای جاری کسر کرد پس مجبور به کسر بودجه عمرانی هستیم، عنوانکرد: حدوداً ۹۰درصد بودجه سالجاری و احتمالاً سال آینده مربوط به هزینههای جاری است، به صورت نمونه در ۶ ماهه نخست سالجاری ۱۰۸ هزار میلیارد تومان پرداختی جاری و۷ هزار و ۸۰۰میلیارد تومان هزینههای جاری بوده که اگر بخواهیم تناسب آن را داشته باشیم ۹۲٫۵ درصد بودجه جاری و ۷٫۵ درصد آن عمرانی بوده.
عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور و مجلس ادامهداد: در بودجه چالشهای اساسی و اصلی داریم که یکی از آنها در خصوص مطالبات بخش خصوصی از دولت است که با توجه به حجم بالای آنها باید تصمیمگیری کنیم، حدود ۷۷ صندوق بازنشستگی در کشور داریم که عمده آنها صندوق تأمین اجتماعی است که باید در خصوص آن تصمیمگیری شود.
تعدد تبصره و احکام با ماهیت بودجه سازوگار نیست
وی با اشاره به اینکه ردیفهای متفرقه معنا و مفهومی ندارند، عنوانکرد: بودجه باید سایه برنامه ششم را در خود احساس و برشی از آن باشد و بودجه نباید انحرافی را از برنامه ششم و سیاستهای کلی داشته باشد زیرا این مسأله بسیار اهمیت دارد، احکام غیرضروری، غیربودجهای، تورمزا را باید از بودجه حذف کنیم، بودجه یک جدول است که یک سمت آن درآمد و سمت دیگر آن هزینه قراردارد، بودجهای که تعداد تبصره و احکام زیادی دارد با ماهیت بودجهنویسی سازگار نیست.
بودجه از برنامه ششم توسعه دور شده است
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۷ در پایان، خاطرنشانکرد: بودجه نسبت به مطالبات افراد و بخش خصوصی از دولت، نسبت به صندوقها، همسانسازی حقوق بازنشستگان و هدفمندی یارانهها تا حدود زیادی از برنامه ششم توسعه دور شده است، امیدواریم در کمیسیونها و صحن علنی مجلسشورایاسلامی برطرف شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.