فضای کسب ‌و کار بهبود نیافته است

عضو هیأت رییسه اتاق ایران فضای کسب ‌و کار بهبود نیافته است عضو هیأت رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن‌ و کشاورزی ایران از روند حرکتی بهبود محیط کسب‌وکار در ایران انتقاد کرد. کیوان‌کاشفی در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما گفت: در مدت یک سالی که پایش وضع کسب ‌و کار در ایران از مرکز پژوهش‌های مجلس‌شورای‌اسلامی […]

عضو هیأت رییسه اتاق ایران

فضای کسب ‌و کار بهبود نیافته است

عضو هیأت رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن‌ و کشاورزی ایران از روند حرکتی بهبود محیط کسب‌وکار در ایران انتقاد کرد.

کیوان‌کاشفی در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما گفت: در مدت یک سالی که پایش وضع کسب ‌و کار در ایران از مرکز پژوهش‌های مجلس‌شورای‌اسلامی به اتاق ایران واگذار شده با نظرسنجی‌هایی که به صورت فصلی انجام دادیم در برخی شاخص‌های کسب ‌و کار، ثبات حاکم بوده اما در برخی دیگر از شاخص‌‌ها وضع کسب‌ و کار در ایران بدتر شده است.

وی اضافه‌کرد: بدتر شدن وضع کسب ‌و کار در ایران نشان می‌دهد، اقدامات جدی و مؤثری برای مساعد کردن کسب ‌و کار در کشور انجام نشده در حالی‌که دستگا‌ه‌های مختلف از جمله ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، نظام بانکی و سازمان‌های مالیاتی و تأمین‌اجتماعی باید نقش خود را در این باره ایفا کنند.

کاشفی با بیان این‌که با وجود شناسایی مشکلات، هیچ اقدامی در رفع آن صورت نمی‌گیرد و در نظرسنجی‌های بعدی مشکلات دور قبل همچنان پابرجاست، گفت: سرمایه‌گذارانی که قصد ورود به بازار ایران را دارند بازار کشور را مطالعه کرده و با درک مشکلات موجود چندان رغبتی به ادامه کار ندارند از این‌رو زمانی که وضع بازار کشور به راحتی قابل‌ مطالعه است، کتمان آن از طریق بخش خصوصی و دولت فایده‌ای ندارد.

وی افزود: مرکز اطلاعات و آمار اتاق بازرگانی ایران در نظرسنجی فصلی خود از ۵ هزار تا ۶ هزار نفر از اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون، نظرسنجی را انجام می‌دهد، در حالی‌که تا پیش از این مرکز پژوهش‌های مجلس فقط به نظرسنجی از حدود ۲۵۰ نفر از تشکل‌ها بسنده می‌کرد.

کاشفی گفت: در چهارفصلی که نظرسنجی وضع کسب‌ و کار از جانب اتاق ایران انجام می‌شود، سختی تأمین نقدینگی، فشار مالیاتی، عدم ثبات قوانین و دیوان‌سالاری و نبود ارتباطات راحت با دستگاه‌های دولتی از مهم‌ترین مشکلات بر سر راه بهبود فضای کسب ‌و کار ایران بیان شده است.

وی افزود: عدم توفیق در بهبود فضای کسب‌ و کار ایران در حالی است که کشورهای منطقه مانند آذربایجان و قزاقستان به عنوان نمونه‌های موفق در این باره توانستند با اقداماتی از قبیل تسریع در صدور مجوز‌ها فضای کسب ‌و کار خود را تسهیل کنند و رتبه خود را تا ۱۵ کشور برتر دنیا ارتقا دهند اما ما همچنان در وضع کسب ‌و کار رتبه ۱۱۵ تا ۱۲۰ را دارا هستیم.

 

براساس تازه‌‌ترین گزارش پایش محیط کسب ‌وکار ایران در تابستان امسال، رقم شاخص ملی ۵٫۷۷ (نمره بد‌ترین ارزیابی ۱۰ است) محاسبه شده که تا حدودی بدتر از وضع این شاخص در مقایسه با ارزیابی فصل گذشته (بهار ۱۳۹۶ با میانگین ۵٫۶۹) است. همچنین این ارزیابی بیانگر آن است که از دید فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این پایش، وضع بیش‌تر مؤلفه‌های مؤثر بر محیط کسب‌ و کار ایران در تابستان ۱۳۹۶، تا حدودی نامساعدتر شده است.