قانون‌گرایی محور اصلی لایحه شفافیت اقتصادی باشد

نایب رییس کمیسیون تسهیل کسب ‌و کار اتاق تهران پیشنهاد داد قانون‌گرایی محور اصلی لایحه شفافیت اقتصادی باشد کار مهمی که در حوزه مبارزه با فساد می‌توانیم انجام دهیم و محور اصلی لایحه شفافیت اقتصادی هم هست، این است که سلامت سازمان‌ها را طوری مستحکم کنیم تا در مقابل ویروس فساد نفوذناپذیر باشند. هفته گذشته […]

نایب رییس کمیسیون تسهیل کسب ‌و کار اتاق تهران پیشنهاد داد

قانون‌گرایی محور اصلی لایحه شفافیت اقتصادی باشد

کار مهمی که در حوزه مبارزه با فساد می‌توانیم انجام دهیم و محور اصلی لایحه شفافیت اقتصادی هم هست، این است که سلامت سازمان‌ها را طوری مستحکم کنیم تا در مقابل ویروس فساد نفوذناپذیر باشند.

هفته گذشته معاون حقوقی رییس‌جمهور در مراسم سالگرد رونمایی از منشور حقوق شهروندی از تدوین لایحه شفافیت اقتصادی خبر داد؛ لایحه‌ای که به گفته حسن‌عابدی‌جعفری، نایب رییس کمیسیون تسهیل کسب ‌و کار اتاق تهران به دنبال کور کردن ریشه‌های بروز فساد در کشور و سیستم اداری کشور است.

وی افزود: دولت در خلال برنامه‌هایی که در شروع دولت اعلام کرده است یک بخش‌هایی را هم به ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد اختصاص داده، اگرچه که این برنامه در بخش‌هایی خیلی منسجم عمل نکرده و به‌کارهای بیش‌تری احتیاج دارد ولی انشا… در دولت دوم در این جهت گام‌هایی برمی‌دارد؛ البته اقدامات مثبت دیگری هم شروع شده که یکی از آنها تدوین لایحه شفاف‌سازی اقتصادی می‌باشد که به مجلس ارایه داده است.

نایب رییس کمیسیون تسهیل کسب ‌و کار اتاق تهران با اشاره به این‌که این لایحه بسیار پیش‌رو است، گفت: کار مهمی که در حوزه مبارزه با فساد می‌توانیم انجام دهیم و محور اصلی لایحه شفافیت اقتصادی هم هست، این است که سلامت سازمان‌ها را طوری مستحکم کنیم تا در مقابل ویروس فساد نفوذ‌ناپذیر باشند و اگر ویروس فساد خواست ورود کند، امکان آن فراهم نباشد. رویکرد ارتقای سلامت از این جنس است و از قبل با اقداماتی جلوی نفوذ فساد به سازمان‌ها را می‌گیرد؛ در دنیا هم همین رویکرد دنبال می‌شود.

وی افزود: در اجزای سلامت و شفافیت اقتصادی مؤلفه‌های مختلفی مدنظر قرار می‌گیرند مثل قانون‌گرایی، اصل فساد شکستن قانون است، اگر قانون‌گرایی ملاک باشد زمینه‌های بروز فساد کور می‌شود، مثل شفافیت، باید همه چیز به شکلی باشد که کارکنان دولت فکر کنند در یک اتاق شیشه‌ای مشغول به‌کار هستند و همه اقدامات آنها رصد می‌شود، مثل شایسته‌سالاری، پاسخگو بودن دولت در مقابل مردم و…‌ .

عابدی‌جعفری معتقد است شفافیت یکی از کلیدهای اصلی ارتقای سلامت در هر کشوری است و در این لایحه هم طبیعتاً به این موضوع به صورت ویژه پرداخته شده است. وی ادامه‌داد: فساد در تاریکی‌‌ها اتفاق می‌افتد، مثل این‌که وقتی نورافکن را روشن می‌کنید دزد‌ها فرار می‌کنند و فساد هم در مخفی‌کاری اتفاق می‌افتد.

 

وی با اشاره به این‌که لایحه شفافیت اقتصادی در اختیار بخش خصوصی هم قرار گرفته است و اگر فعالان این حوزه نقطه نظراتی داشته باشند می‌توانند از طریق ما و اتاق تهران این را به دولت و مجلس منتقل کنند، گفت: علاوه بر این لایحه، لایحه دیگری نیز برای جلوگیری از فساد در جامعه در حال تدوین است، لایحه تضاد منافع که قدم مثبتی محسوب می‌شود تا زمینه‌های بروز فساد کور شود.