توضیحات سازمان استاندارد به ابهامات توقف تولید ۲۵ مدل خودرو سازمان ملی استاندارد ایران به واکنش برخی خودروسازان در ارتباط با توقف خط تولید برخی خودروها و نیز شبهات مطرح شده در این خصوص پاسخ داد. به گزارش ایسنا، چهارم دیماه امسال بود که سازمان ملی استاندارد تولید ۲۵ خودروی سواری و سنگین جادهای را […]
توضیحات سازمان استاندارد به ابهامات توقف تولید ۲۵ مدل خودرو
سازمان ملی استاندارد ایران به واکنش برخی خودروسازان در ارتباط با توقف خط تولید برخی خودروها و نیز شبهات مطرح شده در این خصوص پاسخ داد.
به گزارش ایسنا، چهارم دیماه امسال بود که سازمان ملی استاندارد تولید ۲۵ خودروی سواری و سنگین جادهای را در اجرای فاز اول استانداردهای اجباری خودرو که از ابتدای دیماه سال جاری کلید میخورد، متوقف کرد.
اسامی خودروهایی که خط تولیدشان متوقف شد
براین اساس تولید و واردات خودروهای سبک غیراستاندارد از جمله خودروهای MVM ۳۱۵ سدان، MVM ۵۵۰، تیگو ۵، سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۳۲ دوگانهسوز، سایپا ۱۴۱ بنزینی و دوگانه سوز، آریو ۱۵۰۰ سیسی، پژوپارس با موتور XUM، وانت تک کابین و دو کابین مزدا بنزینی و دوگانهسوز، کارا ۱۷۰۰(بنزینی و دوگانهسوز)، آسا B ۵۰F، لیفان ۶۲۰، لیفان X۵۰، لیفان X۶۰، جک J۵، هیوندای i۱۰ از دستور کار خودروسازان خارج شد.
علاوه بر خودروهای سواری اعلام شده، خودروهای سنگین کشنده نیمه تریلر آکسور مدل ۱۸۴۳ LS، کامیون فاقد اتاق بار دانگ فنگ مدل K۱۰۵۱S، کشنده نیمه تیریلر اسکانیا مدل R۴۴۰LA، کشنده نیمه تریلر اسکانیا مدل R۴۶۰LA کشنده نیمه تریلر FAW مدل J۶-CA ۴۲۵۰ کشنده نیمه تریلر FAW مدل J۶-CA۴۱۸۰ و اتوبوس بین شهری درسا با موتور اسکانیا dc ۱۳۱۰۷ خودروهای سنگینی بودند که از ابتدای آذرماه سالجاری براساس مصوبه مربوط به توقف خط تولید خودروهای غیراستاندارد با توقف خط تولید روبهرو شدند.
واکنش برخی خودروسازان به توقف خط تولیدشان
این تصمیم سازمان ملی استاندارد با واکنش برخی شرکتهای تولیدکننده همراه بود و برخی از مخاطبان نیز سؤالات متفاوتی را در این زمینه مطرح کردند. در این زمینه بابک صدرایی، مدیر بازاریابی چری گفت: تولید امویام ۵۵۰ را خودمان متوقف کرده بودیم. تولید امویام ۳۱۵ سدان نیز از یک سال پیش متوقف شده و هماکنون تنها مدل هاچبک این خودرو تولید میشود. منظور استاندارد از توقف تولید تیگو ۵ نیز مدل قدیمی این محصول بوده که تولید آن را نیز متوقف کرده بودیم و هماکنون تیگو ۵ جدید فیسلیفیت در حال تولید است.
گروه خودروسازی سایپا نیز با صدور اطلاعیهای اعلام کرد که خودروی سایپا ۱۴۱ از چند سال پیش متوقف شده و سایپا ۱۳۱ و ۱۳۲ دوگانهسوز نیز تولید نمیشود. مجوز شمارهگذاری آریو ۱۵۰۰ نیز تا دی ماه ۱۳۹۷ اخذ شده و تولید این خودرو متوقف نشده و ادامه دارد. موضع گروه صنعتی ایران خودرو در این رابطه نیز پیگیری شد و این شرکت اعلام کرد که تولید پژو پارس با موتور XUM از ابتدای امسال متوقف شده است.
یکی از مدیران گروه خودروسازی بهمن نیز اعلام کرد که ۳ مدل خودرویی که استاندارد توقف تولید آن را اعلام کرده است خطوط تولیدشان قبلاً از سوی این شرکت متوقف شده و دیگر تولید نخواهند شد.
پاسخ استاندارد به شبهات
سیدجمالهادیان، سخنگوی سازمان ملی استاندارد ایران در ارتباط با واکنش برخی خودروسازان و نیز سؤالات مخاطبان در خصوص توقف خط تولید ۲۵ خودرو سواری و سنگین، اظهارکرد: ۲۵ خودروی اعلام شده که با توقف خط تولید روبهرو شدهاند موفق به رعایت الزامات استانداردهای اجباری در زمانبندی اعلام شده از سوی سازمان ملی استاندارد نشدهاند.
وی ادامهداد: این ۲۵ مورد یا خودروهایی هستند که خط تولیدشان از قبل متوقف شده یا باید خط تولیدشان از تاریخ اعلام شده متوقف شود، بنابراین اینکه خودرویی از قبل با توقف خط تولید از جانب خودروساز روبهرو شده خللی در موضوع ایجاد نمیکند و اینکه برای اولین بار بدون اجبار سازمان ملی استاندارد برخی خودروسازان خط تولید برخی خودروهایشان را متوقف کردهاند اقدامی پسندیده است.
به گفته سخنگوی سازمان ملی استاندارد ایران خودروهایی که با توقف خط تولید مواجه شدند خودروسازشان زمانبندی تکمیل پرونده در مورد انجام آزمونها و الزامات استاندارد را ارایه نکرده و این بدان معناست که متوجه شدند از انطباق استاندارد برخوردار نخواهند شد.
اتوبوس بینشهری درسا
هادیان در مورد توقف خط تولید اتوبوس بینشهر درسا با نوع موتور SCANIA DC ۱۳۱۰۷، خاطرنشانکرد: این مدل اتوبوس الزامات استاندارد اجباری را نداشته و به همین دلیل با توقف خط تولید روبهرو شده است، اما در مورد تولید این اتوبوس با مدل جدید DC ۱۳۱۵۸ SCANIA مشکلی وجود ندارد و الزامات استاندارد رعایت شده است.
تیگو۵ تی۲ایکس
وی همچنین در مورد خودروی TIGGO۵ یادآور شد: مدل T2X خودروی TIGGO۵ الزامات استاندارد را رعایت نکرده و با توقف خط تولید مواجه شده است، اما دو مدل دیگر TIGGO۵ الزامات را رعایت و مجوز مربوطه را جهت تولید اخذ کردند.
آریو ۱۵۰۰ سیسی
سخنگوی سازمان ملی استاندارد ایران در واکنش به موضعگیری سایپا مبنی بر اینکه مجوز شمارهگذاری آریو ۱۵۰۰ نیز تا دی ماه ۱۳۹۷ اخذ شده و تولید این خودرو متوقف نشده و ادامه دارد، تصریحکرد: چنین مسألهای به هیچ وجه صحت ندارد و آریو ۱۵۰۰ شمارهگذاری نمیشود، چرا که پرونده آن تکمیل نشده و الزامات استاندارد را رعایت نکرده است. هرچند دو مدل آریو ۱۶۰۰ سیسی مورد تأیید سازمان ملی استاندارد قرار گرفته و تولید آنها ادامه خواهد یافت.
هیوندای i۱۰
هادیان در ادامه این گفتوگو و در پاسخ به اینکه بسیاری از مخاطبان علت توقف خط تولید هیوندای i۱۰ را جویا شدهاند، بیانکرد: خودروساز مربوطه تا ابتدای دیماه سالجاری هیچگونه مراجعهای را جهت اخذ تأییدیه به سازمان ملی استاندارد نداشته و هیچ یک از آزمونهای مورد نظر را انجام نداده است و قاعدتاً زمانی که یک خودروساز جهت اخذ تأییدیه استاندارد سایر مدلهای خودرویی خود مراجعه کرده و تنها در مورد این مدل خودرو هیچگونه اقدامی نکرده است بنابراین نشان میدهد آنها یا توانایی رعایت الزامات مربوطه جهت تطبیق استاندارد نداشتهاند یا اینکه تصمیم گرفتهاند خودروی هیوندای i۱۰ با توقف خط تولید مواجه شود.
زمانبندی ۳ مرحلهای برای خودروهای غیراستاندارد
اسفندماه سال گذشته بود که سازمان ملی استاندارد ایران از افزایش تعداد استانداردهای خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد خبر داد و اعلام کرد که براساس تفاهمنامهای بین این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارتقای این استانداردها از نظر تعداد و کیفیت مطرح شده است؛ موضوعی که براساس مصوبه شورای سیاستگذاری خودرو با حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان ملی استاندارد، خودروسازان و قطعهسازان در دستور کار قرار گرفته است.
براساس زمانبندی صورت گرفته باید تا ابتدای دیماه امسال ۶۱ مورد استاندارد خودرویی اجرایی شود و پس از آن تا ابتدای تیر ماه سال ۱۳۹۷ دو مورد به ۶۱ استاندارد قبلی اضافه میشود و در نهایت با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دیماه سال آینده (۱۳۹۷)، تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به ۸۵ مورد افزایش مییابد.
طبق این تصمیم اعلام شد که اگر خودرویی نتواند تا ابتدای دی ماه امسال ۶۱ مورد استاندارد تعیین شده را رعایت کند در اولین مرحله از اجرای مصوبه مربوطه با توقف خط تولید روبهرو میشود. همچنین قرار شد دو مورد استاندارد خودرویی دیگر به این ۶۱ مورد از ابتدای تیر ماه سال آینده اضافه شود که در غیر این صورت خودروهای مربوطه در صورت عدم رعایت ۶۳ مورد استاندارد مربوطه با توقف خط تولید در آن مقطع زمانی روبهرو میشوند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.