آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن مشهد-زاهدان

آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن مشهد-زاهدان معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن زاهدان- مشهد، بخش دیگری از کریدور ریلی شمال-جنوب تکمیل می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت راه و شهرسازی؛ خیرا…خادمی، از آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن زاهدان- مشهد خبر داد و گفت: این خط ریلی، بخشی از کریدور ریلی […]

آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن مشهد-زاهدان

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن زاهدان- مشهد، بخش دیگری از کریدور ریلی شمال-جنوب تکمیل می‌شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت راه و شهرسازی؛ خیرا…خادمی، از آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن زاهدان- مشهد خبر داد و گفت: این خط ریلی، بخشی از کریدور ریلی شمال- جنوب شرق کشور است که کشورهای آسیای میانه را از طریق راه‌آهن سرخس، به شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران و سپس به بندر چابهار و آب‌های آزاد متصل می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی، این خط ریلی را موجب توسعه شبکه ریلی در شرق کشور دانست و ادامه‌داد: قطعه اول طرح راه‌آهن زاهدان- مشهد، از شمال به طول ۴۸ کیلومتر از ایستگاه یونسی از خط ریلی مشهد- بافق، منشعب شده و پس از عبور از مسیر دشت و تپه ماهور به ایستگاه گناباد منتهی می‌شود.

وی، راه‌آهن زاهدان- مشهد را نقطه اتصال ریلی بین استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان‌جنوبی و خراسان‌رضوی معرفی کرد و افزود: این طرح بخشی از کریدور ترانزیتی شمال- جنوب‌شرقی است و نقش مهمی در بهره‌مندی از مزایای ترانزیت ریلی کالا بین کشورهای آسیای میانه و آب‌های آزاد برای استان‌های همجوار دارد.

 

طبق گفته این مقام مسؤول، سرعت طرح ۹۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافری است. این محور دارای ۴۵ دستگاه پل و آب‌رو و یک دستگاه پل بزرگ است و یک میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب خاکبرداری، یک میلیون متر مکعب خاکریزی، ۹۸ هزار متر مکعب بتن‌ریزی نیز احجام عملیاتی در این خط ریلی بایستی انجام شود.