گسل‌های تهران فعال نشده است

نجفی گسل‌های تهران فعال نشده است شهردار تهران از تشکیل ۴ کارگروه برای بررسی مشکلات کلان‌شهر‌ها و همچنین درخواست ملاقات با رییس‌جمهور برای حل مشکلات کلان‌شهر‌ها خبر داد. به گزارش ایسنا، محمدعلی‌نجفی در نشست شهرداران کلان‌شهرهای کشور که در ساختمان بهشت برگزار شد با جمع‌بندی جلسه این روز شهرداران کلان‌شهرها، گفت: پیشنهاد شد نامه‌ای برای […]

نجفی

گسل‌های تهران فعال نشده است

شهردار تهران از تشکیل ۴ کارگروه برای بررسی مشکلات کلان‌شهر‌ها و همچنین درخواست ملاقات با رییس‌جمهور برای حل مشکلات کلان‌شهر‌ها خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمدعلی‌نجفی در نشست شهرداران کلان‌شهرهای کشور که در ساختمان بهشت برگزار شد با جمع‌بندی جلسه این روز شهرداران کلان‌شهرها، گفت: پیشنهاد شد نامه‌ای برای رییس‌جمهور نوشته و تقاضای دیدار با وی داشته باشیم تا موارد و مشکلات شهرداران کلان‌شهر‌ها در آن جلسه بررسی شود.

وی همچنین با بیان این‌که پیشنهاد می‌شود کارگروه خاصی در خصوص آلودگی هوا تشکیل شود، گفت: آلودگی هوا مسأله‌ای است که تقریباً همه کلان‌شهر‌ها به آن مبتلا هستند و می‌توانیم در این کارگروه اقدامات مشترک و تجربیات را منتقل کنیم.

شهردار تهران همچنین پیشنهاد تشکیل کمیته مدیریت بحران و زلزله را مطرح کرد و گفت: چندی پیش همایش علمی شهر هوشمند در یکی از دانشگاه‌ها برگزار شد و نماینده شیراز در آن همایش پیشنهاد کرد که کارگروه مشترک برای انتقال و اشتراک تجربیات شهر هوشمند ایجاد شود.

نجفی همچنین از لزوم تشکیل کارگروه آسیب‌‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی خبر داد و گفت: در این کارگروه می‌توانیم درباره مشکلات اجتماعی که تقریباً همه کلان‌شهر‌ها با آن مواجه هستند به بحث و تبادل‌نظر بپردازیم.

در ادامه نجفی گفت: دومین نشست شهرداران کلان‌شهر‌ها برگزار شد و ۳ موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان این‌که همفکری و بحث تعامل با نمایندگان مجلس در مورد قانون بودجه ۹۷ در دستور کار قرار داشت، گفت: در لایحه‌ای که دولت تقدیم مجلس کرده، نکات مثبتی برای مدیریت شهر‌ها ذکر شده اما کافی نیست و نمی‌تواند به‌طور کامل رافع مشکلات شهر‌ها در سال آتی باشد و برخی نکات هم منفی است که امیدواریم نمایندگان مجلس با توجه به مجموعه مسایل و مشکلات، تغییرات لازم را اعمال کنند.

وی همچنین با بیان این‌که موضوع دوم در این جلسه بحث عملکرد و آینده بانک شهر بود، افزود: برخی تأکید کردند عملکرد بانک شهر مورد حمایت همه سهامداران است و از مردم تقاضا داریم که استقبال و اشتیاق بیش‌تری برای سپرده‌گذاری در بانک شهر داشته باشند. همچنین در مورد مدلی برای انتخاب هیأت مدیره بعدی صحبت شد و مقرر شد کارگروهی تشکیل شود تا در جلسه فوق‌العاده مدل هیأت مدیره را تصویب کنیم.

نجفی با بیان این‌که بنا نداریم هیأت مدیره را تغییر دهیم اما با اتمام عمر هیأت مدیره یا افرادی از این میان و یا افراد جدیدی انتخاب خواهند شد، افزود: هیأت مدیره باید ۷ نفره باشد که حداقل ۳ نفر کم دارند و باید اصلاح شود.

شهردار تهران با بیان این‌که نیاز به مدل جدیدی داریم، عنوان‌کرد: کلان‌شهر‌ها سهم مختلفی در سهام بانک شهر دارند و برخی عنوان می‌کنند که باید به نسبت سهم تصمیم گرفته شود یا براساس مدل؛ البته بنا نیست اعضای هیأت مدیره را تغییر دهیم.

وی افزود: در مورد عملکرد بانک شهر رضایت نسبی است، چرا که برخی اقدامات را مثبت دانسته و برخی نیز معتقدند باید اقدامات تغییر و سیاست‌های جدیدی اتخاذ شود که این مسأله گوشزد شد، اما آنچه که مهم است این‌که این بانک مورد حمایت تک‌تک ما است و در توسعه شهری نقش مهمی ایفا کرده و باید این ابزار مناسب برای توسعه شهر‌ها حفظ شود.

نجفی در ادامه با بیان این‌که موضوع سومی که در این جلسه مطرح شد بحث طرح درآمدهای پایدار بود که از دولت و مجلس می‌خواهیم که به فوریت این موضوع را در دستور بررسی قرار دهند، گفت: مدیریت شهری خاکریز اول است و هر تکامل و توسعه‌ای در مدیریت شهری می‌تواند کار دولت را آسان‌تر کند.

شهردار تهران با بیان این‌که بازسازی و نوسازی بافت فرسوده یکی از مهم‌ترین مسایل است، گفت: همه کلان‌شهر‌ها درگیر و گرفتار این موضوع هستند و علاقه‌مندیم که در این زمینه به دولت کمک کنیم اما دولت هم باید اختیارات و منابع لازم را به شهرداری بدهد.

وی افزود: پیشنهاد می‌شود نمایندگان مجلس تا قبل از تصویب لایحه بودجه با ما جلسه گذاشته و نظرات ما را هم بشنوند.

شهردار تهران همچنین در ادامه به بحث زلزله تهران اشاره کرد و گفت: افراد متخصص خیلی بد موضوع زلزله در تهران را توضیح می‌دهند و این‌که اگر زلزله ۷ ریشتری در تهران بیاید ۹۰ درصد شهر تخریب می‌شود، درست نیست و اصلاً اینگونه نخواهد بود. چرا که میزان شتاب، عمق و… متفاوت است و چه بسا زلزله ۷ ریشتری بیاید اما مشکلی ایجاد نشود و شما می‌بینید در زلزله سرپل‌ذهاب خیلی از ساختمان‌های شهری «آخ» نگفته‌اند و در تهران نیز ساختمان‌های مقاوم زیاد است.

نجفی با بیان این‌که برخی از حرف‌‌ها شعاری، غیرعلمی و برای خالی کردن دل مردم است، گفت: براساس رصد‌ها و لرزه‌نگاری‌ها مشخص شده که هیچ کدام از گسل‌های تهران فعال نشده و خدای نکرده اگر هم فعال شوند معلوم نیست چه زلزله‌ای با چه ریشتری تولید می‌کنند و این‌که می‌گویند ۹۰ درصد شهر تخریب می‌شود، درست نیست. در صورت بروز زلزله هم شهرداری و هم برخی ارگان‌‌ها آمادگی دارند و بهتر است اجازه دهید مردم با آسایش زندگی کنند، چرا که در سفر احتمال بروز تصادف وجود دارد و این درست نیست که مردم را دچار استرس می‌کنند.

وی همچنین با بیان این‌که ما معتقدیم در لایحه بودجه ۹۷ امکانات به نحو عادلانه توزیع نشده به خصوص در کلان‌شهرها، گفت: امید است از سال ۹۷ مبنایی گذاشته شود که منابع مالی به نحو عادلانه تصویب شود و متأسفانه شاهدیم برخی از تصمیمات نیز از سوی سازمان برنامه و بودجه عمل نمی‌شود. به عنوان مثال رییس‌جمهور اعلام کرده بود که پرداخت یارانه بلیط مترو و اتوبوس به شهرداری پرداخت شود اما ماه دهم هستیم و تا حالا پرداخت نشده است و باید دولت و مجلس به صورت عادلانه و منصفانه سهم شهر‌ها به خصوص کلان‌شهر‌ها را که بار جمعیتی زیادی دارند، مدنظر قرار دهد.

 

گفتنی است، در این جلسه شهرداران کلان‌شهرهای قم، مشهد، کرج، اصفهان، قزوین، تبریز و اهواز حضور داشتند که به بحث و تبادل نظر پرداختند.