ورود پرنده‌های برجامی زیرسایه مناقصه تعیین فاینانسرهای خرید هواپیما

رامین شاهی- دهمین و یازدهمین مسافر برجامی نیز به زمین نشستند تا ناوگان فرسوده و پیر هوایی کشور، کمی جوان شود. فرود مسافران برجامی یکی پس از دیگری نقطه امیدی است برای نجات صنایع استراتژیک هوایی در کشور پهناور ایران. تاکنون ۸ هواپیما «ای.تی.آر» خود را به تهران رسانده‌اند تا به کمک این پرنده‌های کوچک […]

رامین شاهی- دهمین و یازدهمین مسافر برجامی نیز به زمین نشستند تا ناوگان فرسوده و پیر هوایی کشور، کمی جوان شود. فرود مسافران برجامی یکی پس از دیگری نقطه امیدی است برای نجات صنایع استراتژیک هوایی در کشور پهناور ایران. تاکنون ۸ هواپیما «ای.تی.آر» خود را به تهران رسانده‌اند تا به کمک این پرنده‌های کوچک و متوسط فرودگاه‌های کشور جان دوباره‌ای بگیرند و از مرگ حتمی نجات یابند.

دو شرکت خارجی در مناقصه تعیین فاینانسر خرید هواپیما انتخاب شدند

 قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در مناقصه انتخاب فاینسرهای خریدهای هواپیماهای ایران ایر دو شرکت اروپایی و چینی انتخاب شده‌اند، گفت: در حال حاضر تأمین مالی۲۳ فروند هواپیما نهایی شده است و بوئینگ تأمین مالی ۸ فروند هواپیما را پذیرفت.

اصغرفخریه‌کاشان در حاشیه مراسم ورود دو فروند ATR جدید در نشست خبری با اشاره به منابع موجود برای تأمین مالی هواپیماهای جدید اظهارداشت: همان‌طور که بار‌ها گفته‌ام از ۳ منبع برای تأمین مالی هواپیماهای جدید استفاده می‌کنیم که صندوق توسعه ملی، فاینانس شرکت‌های فروشنده و شرکت‌های لیزینگی از منابع موجود هستند.

وی درباره تأمین مالی هواپیماهای atr گفت: در حال حاضر ۸ فروند هواپیمای ATR تحویل گرفته شده و ۱۲ فروند باقی مانده است که تأمین مالی این ۱۲ فروند هواپیما را خود کمپانی ATR برعهده گرفته است.

فخریه‌کاشان با بیان این‌که مذاکرات شرکت‌ها با سایر شرکت‌های لیزینگ برای تأمین مالی باقیمانده ATR‌ها ادامه دارد، گفت: در حال مذاکره هستیم و هر شرایطی که باعث فاینانس ارزان‌تر شود آن را انتخاب می‌کنیم.

قائم مقام وزیر شهرسازی همچنین با اشاره به پرداخت اقساط خرید هواپیماهای جدید گفت: اقساط هر ۳ ماه یک بار پرداخت می‌شود و خود هواپیما‌ها وثیقه وام هستند. دولت برای خرید این هواپیما‌ها تضیمنی را ارایه نداده است و قرار بر این است که اقساط از محل درآمدهای ایران‌ایر پرداخت شود.

فخریه‌کاشان در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که آیا مناقصه تعیین فاینانسر هواپیماهای جدید برگزار شده است، گفت: این مناقصه اخیراً برگزار شده است و با دو شرکت برای تأمین مالی قرارداد خرید هواپیماهای جدید وارد مذاکره شده‌ایم.

وی ادامه‌داد: چند شرکت در این مناقصه باقی مانده بودند که با تغییر شرایط موجود این تعداد به دو شرکت کاهش پیدا کرد و در حال حاضر مذاکره با این دو شرکت در جریان است.

وی افزود: امیدواریم قبل از پایان سال ۹۶ قرارداد ایران‌ایر با این شرکت‌ها نهایی شود.

فخریه کاشان تأکیدکرد: البته پیش از این با شرکت‌های لیزینگی وارد مذاکره شده بودیم اما شرایط به‌گونه‌ای بود که به دنبال برگزاری مناقصه و استفاده از بهترین شرایط تعیین فاینانسر بودیم اما با تغییر شرایط بین‌المللی با دو شرکت وارد مذاکره برای تأمین مالی هواپیماهای جدید شدیم.

وی همچنین مبنی بر این‌که تاکنون فاینانس چند هواپیمای جدید اعم از ایرباس و بوئینگ نهایی شده است، گفت: احتمالاً در سال ۲۰۱۸ سه ایرباس وارد کشور می‌شوند که فاینانس این ۳ ایرباس تعیین تکلیف شده است و برای فاینانس این ۳ هواپیما خود شرکت ایرباس متعهد شده است و در حال نهایی کردن آن هستیم.

فخریه‌کاشان درباره نهایی شدن فاینانس هواپیمای بوئینگ اظهارداشت: همچنین خود کمپانی بوئینگ فاینانس۸ فروند هواپیما را برعهده گرفته است و تا این لحظه بر روی فاینانس ۸ فروند هواپیمای بوئینگ حساب باز کرده‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره مذاکره با دو شرکت فاینانسر برای تأمین مالی هواپیماهای جدید گفت: با دو شرکت خارجی که یکی از این شرکت‌ها اروپایی و دیگری چینی است برای تأمین مالی هواپیماهای جدید در حال مذاکره هستیم و تاکنون مشکلی در روند مذاکرات با این دو شرکت به وجود نیامده است.

وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این‌که مبلغ اقساط ایران‌ایر برای خرید هواپیماهای جدید چقدر است، گفت: نمی‌توان در حال حاضر رقم دقیقی از مبلغ اقساط ارایه داد چرا که امکان دارد مبلغ اقساط تغییر کند.

فخریه‌کاشان همچنین افزود: اگر ایران‌ایر قادر به پرداخت اقساط در مورد مقرر نباشد مالکیت هواپیما‌ها از آن بانک صنعت و معدن خواهند بود اما با برنامه‌ریزی‌های دقیق برای اصلاح ساختار مالی ایران‌ایر این مجموعه در تلاش است که اقساط وام‌‌ها را به موقع بپردازد.

فخریه کاشان ادامه‌داد: مدت زمان دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی یک‌ساله است.

وی همچنین با اشاره به درخواست برخی از دفاتر حقوقی در خارج از کشور برای افشای قرارداد بوئینگ گفت: دو ماه گذشته برخی از دفاتر حقوقی در خارج از کشور به بهانه این‌که ایران در موضوع حادثه ۱۱ سپتامبر دخالت داشته تقاضای افشای قرارداد بوئینگ را داشتند، البته این تقاضا در داخل کشور با نیت خوب وجود داشت اما به هر حال امکان افشای قراردادهای خرید هواپیما وجود ندارد.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره ارایه یک فروند هواپیمای رایگان از سوی ایرباس گفت: در مذاکراتمان موفق شدیم یک فروند ایرباس رایگان از این کمپانی بگیریم که در نهایت قرار بر این شد هزینه ۹۹ فروند هواپیما را به ایرباس بپردازیم و صد هواپیما از ایرباس تحویل بگیریم بنابراین درصد تخفیف هواپیمای رایگان در بین ۹۹ هواپیمای دیگر تقسیم شد.

وی همچنین درباره تفاوت فاینانس از شرکت‌های لیزینگ و کمپانی‌های فروش هواپیما گفت: تفاوت آن در زمان فاینانس است به‌طوری‌که کمپانی‌های فروشنده هواپیما ۱۰ ساله فاینانس را قبول می‌کنند در حالی‌که ما به دنبال فاینانس ۱۵ ساله هستیم.

وی همچنین درباره میزان سود این فاینانس‌ها گفت: افشای جزییات این قرارداد به مصلحت کشور نیست و نمی‌توان درباره جزییات این قرارداد اطلاعات را افشا کرد.

فخریه‌کاشان همچنین درباره تأمین بیمه این قرارداد‌ها گفت: زمانی بیمه‌ها این قرارداد‌ها را پوشش می‌دهند که این قرارداد‌ها ضمانت دولتی داشته باشد وقتی در این قرارداد دولت تضمینی را ارایه نکرده است، بنابراین پوشش بیمه‌ای هم وجود ندارد.

عمر ناوگان هوایی کشور به ۲۰ سال کاهش یافت

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: با پیوستن این دو فروند هواپیمای ای.تی.آر به ناوگان ایران ایر متوسط عمر ناوگان این شرکت به حدود ۲۰ سال کاهش یافت.

فرزانه‌شرفبافی روز شنبه در حاشیه مراسم ورود دو فروند هواپیمای اِی.تی.آر (ATR) افزود: پیش از این عمر متوسط ناوگان ایران‌ایر ۲۱ سال و یک ماه بود اما با تحویل این هواپیما عمر متوسط ناوگان ایران‌ایر کاهش یافت.

وی اظهارداشت: تاکنون ۱۱ فروند هواپیمایی جدید وارد ناوگان ایران‌ایر شده است و این نشان می‌دهد ایران‌ایر با برنامه‌ریزی مناسب درصدد استفاده بهینه از این هواپیما‌ها است.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی گفت: طبق قراردادی که با شرکت‌ای.تی.آر منعقد شده ایران‌ایر باید ۱۲ فروند دیگر تحویل بگیرد و حسب تقاضای ایران‌ایر این شرکت می‌تواند در آینده ۲۰ فروند دیگر از این هواپیما‌ها را خریداری کند.

شرف‌بافی با اشاره به مزیت‌های هواپیماهای‌ای.تی.‌آر افزود: این هواپیما‌ها با برد کوتاه مزیت‌های خوبی در بازار رقابتی با سایر هواپیما‌ها دارند زیرا با مصرف کم سوخت و آلایندگی‌ها در حفظ محیط‌زیست نیز تأثیرگذار هستند و با استفاده از این ناوگان فرودگاه‌های کم‌برخوردار کشور نیز در شهرهای مختلف فعال می‌شوند.

** سال ۹۷ بین ۸ تا ۱۰ فروند هواپیمای جدید وارد ناوگان ایران می‌شود

شرفبافی همچنین از تحویل تعداد هواپیماهای ATR بیش‌تر در سال ۲۰۱۸ خبر داد و گفت: تحویل تعداد بیش‌تری هواپیما از بوئینگ، ایرباس و ‌ای.تی.آر در دستور کار ما است، اما تا پایان سال‌جاری هواپیمای جدیدی وارد ناوگان ایران‌ایر نخواهد شد، اما در سال ۹۷ و یا ۲۰۱۸ شاهد ورود ۸ تا ۱۰ فروند هواپیمای دیگر به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران افزود: صندوق بازنشستگی ایران‌ایر مشکلات زیادی دارد به‌طوری که برای پرداخت حقوق بازنشستگان خود مجبور شدیم در یک ماه گذشته ۲۰ میلیارد تومان از سازمان بنادر و دریانوردی استقراض کنیم.

وی با بیان این‌که هر چند که در شرایط موجود در تلاش هستیم منابع مالی خود را تقویت کنیم، گفت: با این حال درصدیم با ارایه خدمات مناسب به مسافران و قیمت‌گذاری مناسب بلیت به افزایش درآمدهای خود کمک کنیم.

شرفبافی گفت: ما در ایران‌ایر دارای بیش از ۵۰ دهه تجربه هستیم و همواره منابع انسانی، بهترین تکنولوژی و همچنین بهترین امکانات در این مدت در اختیار ایران بوده و هم‌اکنون شرکت نیازمند بازسازی ناوگان، منابع انسانی و ساختارهای مالی خود است تا بتواند بار دیگر به جایگاه مناسبی دست پیدا کند.

وی بیان‌کرد: بدون شک افزایش پروازهای هوایی در یک شهر منجر به گسترش فعالیت‌های اقتصادی در آن منطقه می‌شود و این صنعت در مواقع ضروری به دلیل ایمنی بالایی که دارد می‌تواند بسیار کارساز باشد، به همین دلیل برای برقراری پرواز به شهرهای مختلف درخواست زیادی از سوی مسؤولان وجود دارد.

به گفته مدیرعامل ایران‌ایر، هواپیماهای ATR نباید با هواپیماهای دوربرد بزرگ مدیریت شوند، بلکه باید تلاش کنیم با ارتقا بهره‌وری و افزایش پروازهای هوایی سود بیش‌تری را برای شرکت کسب کنیم.

شرفبافی تأکیدکرد: انتظار داریم با ورود هواپیماهای جدید شرایط لازم برای افزایش درآمد و چرخه اقتصادی ایران‌ایر فراهم شود تا بار دیگر هما به نقطه اوج گذشته برسد.

وی با اشاره به قرارداد ایران‌ایر با شرکت بوئینگ اظهارداشت: ما پایبند قرارداد خود با شرکت بوئینگ هستیم و تلاش می‌کنیم با تأمین پیش پرداخت هواپیماهای سفارشی ۷۷۷ خود، در سال ۲۰۱۸ نخستین فروند از هواپیماهای بوئینگ خود را تحویل بگیریم.

این دو فروند هواپیما پس از تحویل آن در تولوز فرانسه به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، شب گذشته فرودگاه تولوز را ترک کرد و در مسیر هوایی خود پس از سوخت‌گیری در فرودگاه آتن عازم تهران شد.

با ورود دو فروند دیگر از این هواپیما‌ها هماکنون ۸ فروند هواپیمای ‌ای.تی.آر وارد ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شده و این شرکت حامل پرچم از این هواپیما‌ها در مسیرهای کوتاه برد و فرودگاه‌های کم برخوردار استفاده می‌کند.

در پی توافق هسته‌ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) و لغو تحریم صنعت هوانوردی ایران، قرارداد خرید ۱۰۰ فروند هواپیما با ایرباس فرانسه، ۸۰ فروند با بوئینگ آمریکا و ۲۰ فروند با شرکت ای.تی.آر به امضا رسید که تاکنون ۸ فروند ‌ای.تی.آر و ۳ فروند هواپیمای ایرباس تحویل ایران‌ایر شده است.

در مجموع با ورود ۱۱ فروند هواپیمای جدید به ایران‌ایر بیش از ۱۳۵۰ صندلی به ظرفیت هواپیمایی جمهوری ایران در جابه‌جایی هموطنان در مسیرهای مختلف اضافه شده است و قرار است نخستین سرویس این هواپیما‌ها نیز همانند سنوات گذشته به مشهد مقدس انجام شود.