طرح رجیستری تأثیری در افزایش قیمت گوشی موبایل ندارد

رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی طرح رجیستری تأثیری در افزایش قیمت گوشی موبایل ندارد رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی معتقد است کسانی که درباره گرانی یک‌باره تلفن‌های همراه پس از اجرای طرح رجیستری و اجرایی شدن آن صحبت می‌کنند، اطلاعی از نحوه پرداخت مالیات و درصد قانونی سود واردکننده، […]

رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی

طرح رجیستری تأثیری در افزایش قیمت گوشی موبایل ندارد

رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی معتقد است کسانی که درباره گرانی یک‌باره تلفن‌های همراه پس از اجرای طرح رجیستری و اجرایی شدن آن صحبت می‌کنند، اطلاعی از نحوه پرداخت مالیات و درصد قانونی سود واردکننده، عمده فروش و واحدهای صنفی نمی‌دانند.

مهدی‌محبی در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران با اشاره به برندهای مشخص شده که شامل طرح رجیستری می‌شوند، اظهارکرد: ‌تا روز جمعه گذشته ۳ برند دیگر هم به طرح ریجستری اضافه شدند. برندهای موتورلا، بلک‌بری و گوگل پیکسل اگر به صورت غیرقانونی وارد بازار داخلی موبایل شوند، آنتن نخواهند داد. در واقع این برند‌ها تا یک ماه مهمان هستند و پس از پایان این فرصت، از شبکه خارج خواهند شد.‌

وی افزایش قیمت گوشی‌های همراه را به دلیل تغییرات قیمت دلار می‌داند و طرح رجیستری را در این میان بی‌تقصیر دانست و افزود: افزایش قیمت تلفن‌های همراه به دلیل بالا رفتن بهای دلار است. اختلاف قیمت دلار در ابتدا و قطع شدن ارز مبادله‌ای در ادامه، دلایل اصلی گرانی موبایل به شمار می‌رود. پس از آن هم دلار از ۳ هزار و ۸۰۰ تومان به بیش از ۴۰۰ هزار تومان رسید که باید این اتفاق را در افزایش قیمت گوشی موبایل جدی گرفت.

محبی ‌ادامه‌داد: ‌زمانی قیمت‌ها خیلی کم‌تر بود اما در حال حاضر ۱۷ درصد برای هزینه‌های گمرکی توسط واردکننده پرداخت می‌شود. واردکننده‌ای که قانونی رفتار می‌کند و اطلاعاتش در اداره مالیات ثبت شده است. از طرفی این اجازه به واردکننده داده شده است تا ۱۶ درصد به قیمت‌ها اضافه کند و کالایش را به فروش برساند. این اجازه برای واردکننده قانونی وجود دارد و از طرفی باید ۲۵ صدمِ درصد فروش را به پس از فروش کالا مجدداً به گمرک پرداخت کند. از طرفی واردکننده می‌تواند ۶ درصد از عمده فروش سود بگیرد و واحدهای صنفی اجازه افزایش ۱۶ درصدی قیمت دارند.

وی درمورد قانونی شدن این روال و نظارت روی واردات ورود گوشی همراه گفت: ‌پیش‌تر همه چیز پنهانی اتفاق می‌افتاد و هیچ چیز مشخص نبود اما در حال حاضر همه چیز قانونی است. در این میان تنها ضریب مالیاتی بالا واردکنندگان و بازار را تحت فشار قرار می‌دهد و معتقدم اگر این ضریب از ۱۶ به ۴ درصد برسد، شاهد اتفاق‌های خوبی در بازار خواهیم بود.

 

محبی در آخر افزود: ‌هیچ کس حق ندارد بابت طرح رجیستری از مشتری هزینه‌ای دریافت کند و این پروسه به صورت رایگان اتفاق می‌افتد. همچنین اگر گوشی‌هایی که قبل از تاریخ اعلام شده خریداری و مورد استفاده قرار گرفته‌اند، از شبکه خارج شوند، با مراجعه به سایت «همتا» که وظیفه انجام طرح رجیستری بر عهده‌اش است، می‌توانند نسبت به رفع این اشکال اقدام و مشکل تلفن‌شان را برطرف کنند.