کسبوکارهای مجازی چگونه باعث صرفهجویی در منابع میشوند؟ کسبوکارهای مجازی، دوستدار محیطزیست بسیارى از کسبوکارهاى اینترنتى، باعث کاهش مصرف آب، انرژی و کاغذ مىشوند و بهطور کلى از فشار بر منابع طبیعى کشور مىکاهند. در عصر جدید لازم است که با کسب و کارهاى اینترنتى مهربانتر باشیم. به گزارش سیناپرس، کسب و کارهای اینترنتی یا […]
کسبوکارهای مجازی چگونه باعث صرفهجویی در منابع میشوند؟
کسبوکارهای مجازی، دوستدار محیطزیست
بسیارى از کسبوکارهاى اینترنتى، باعث کاهش مصرف آب، انرژی و کاغذ مىشوند و بهطور کلى از فشار بر منابع طبیعى کشور مىکاهند. در عصر جدید لازم است که با کسب و کارهاى اینترنتى مهربانتر باشیم.
به گزارش سیناپرس، کسب و کارهای اینترنتی یا مجازی چند مزیت عمده نسبت به کسب و کارهای حضوری دارند. اول از همه این که هزینههای اولیه راهاندازی کسب و کار پایین است. این هزینهها شاید به ظاهر ارتباط خاصی با طبیعت نداشته باشند، اما در نظر بگیرید که میخواهید برای شروع کسب و کار خود دفتر یا مؤسسه یا شرکتی دایر کنید. در اینصورت حتماً به تجهیزاتی برای گذراندن امور آن محل احتیاج دارید، تجهیزاتی مثل میز و صندلی، سیستم گرمایشی و سرمایشی، سیستم آبرسانی و تأمین انرژی و… همه این تجهیزات و وسایل مورد نیاز را میتوان به منابع طبیعی و مصرف این منابع ترجمه کرد. آبی که مصرف میشود، دیاکسیدکربنی که تولید میشود و بر آلودگی هوا اثر میگذارد، چوب درختی که در ساخت وسایل از آن استفاده میشود، کاغذهایی که در دستگاه پرینتر به مصرف میرسند و…
اما در کسب و کار مجازی هیچیک از این هزینهها انجام نمیشود. مشتری یا مراجعهکننده کسب و کار اینترنتی در محل زندگیاش حضور دارد و از گرما یا خنکی محل زندگیاش و از کامپیوتری که برای کارهای دیگرش نیز استفاده میکند، برای برقراری ارتباط با کسب و کار مجازی کمک میگیرد و هزینه اضافهای ایجاد نمیکند. بنابراین در کسب و کار مجازی از راهاندازی یک «مکان» که خودش مصرفکننده منابع انرژی در طبیعت است، جلوگیری میشود.
نکته دیگر در خصوص برتری کسب و کارهای اینترنتی نسبت به کسب و کارهای حضوری، میزان منابعی است که کارهای حضوری بهطور مستقیم یا غیرمستقیم به مصرف میرسند. به این معنی که وقتی شما میخواهید از یک فروشگاه واقعی و فیزیکی خرید کنید، احتمالاً از خودروی شخصی یا وسایل نقلیه عمومی استفاده میکنید، به چند جای مختلف سر میزنید و میگردید تا کالای مورد نظر خود را پیدا کنید و آن را خریداری کنید. در این فرایند میزان انرژی، زمان، استهلاک خودرو و آلایندگی اضافهشده بر هوا درنتیجه این رفتوبرگشت معمولاً در نظر گرفته نمیشود. اما اگر آن را با حالتی مقایسه کنید که در منزل، محصول موردنظر خود را در فضای اینترنت پیدا کرده و آن را سفارش میدهید، آنوقت است که تفاوت را احساس میکنید. در این حالت تنها یک پیک محصول خریداریشده توسط شما را از محل فروشگاه به دست شما میرساند و بیشتر از این مسیر مشخص برای خرید شما در شهر تردد نمیکند.
این در حالتی است که شما قصد خرید یک محصول را دارید. اما اگر بخواهید از طریق اینترنت از خدماتی استفاده کنید هم این مقایسه کارآمد و بهصرفه است. جابهجا کردن پول، پست کردن وسیله یا هر خدمتی که برای انجام آن با کمک گرفتن از فضای مجازی و کسب و کارهای اینترنتی لزومی بر خارج شدن از خانه و صرف زمان و انرژی و منابع بیشتر نیست.
انتخاب با ماست
در حال حاضر در بسیاری از نقاط جهان بسیاری از سیستمها به سمت «بدون کاغذ شدن» پیش رفتهاند، امضای افراد بهشکل الکترونیکی به ثبت میرسد، چیزی پرینت گرفته نمیشود، در ادارات کارتابلهای مجازی ساخته میشود، اتاقهای کنفرانس مجازی تأسیس میشود، سیستم اتوماسیون گسترش پیدا میکند و…
تن دادن و پذیرفتن یا رد کردن و تن ندادن به شیوههای جدید کسب و کار یک انتخاب است. ما باید انتخاب کنیم که آیا میخواهیم در روشهای کسب و کار مبتنی بر اصول و قواعد قرن بیستم باقی بمانیم، در حالی که جهان اطراف ما در حال تغییر است، یا تصمیم داریم که با این تغییرات همراه شویم و خود را با آن تطبیق دهیم؟
باید دانست که منظور از تغییرات جهان پیرامون ما صرفاً تغییراتی که در کشورهای جهان اطراف ما اتفاق میافتد نیست، بلکه منظور تغییر میزان دسترسی ما به منابع، تغییر سرانه منابع در دسترس، تأثیراتی که ما بر کاهش منابع محدود میگذاریم و فجایعی که در نتیجه آن به بار میآید و باز بر زندگی ما تأثیر میگذارد و شرایط زیستی ما را تغییر میدهد، است.
بنابراین این ما هستیم که باید انتخاب کنیم آیا میخواهیم در جهان جدید با تغییرات موجود در آن همراه شویم و خودمان را با آنها وفق دهیم و به شیوههای جدید متناسب با شرایط و محدودیتهای این جهان کسب و کار و زندگی کنیم؟ یا کماکان در قرن بیستم باقی بمانیم و با همان قواعد قرن گذشته تا جایی ادامه دهیم که دیگر منبعی برای تأمین زندگیمان باقی نمانده باشد؟
متأسفانه در ایران مقاومت زیادی برای تغییر شیوه کسبوکار و همراه شدن با روند جهانی وجود دارد و همین مقاومت باعث شده که شیوههای نوین کسب و کار هنوز جای چندان قرص و محکمی پیدا نکردهاند. مراکز دولتی، ادارات، بانکها و مؤسسات بزرگی که حضور پررنگی در این عرصه دارند و با پذیرش روشهای جدید کسب و کار در عرصه اینترنت میتوانند قدم بزرگی در راستای بهبود کیفیت محیطزیست بردارند، همچنان به روشهای قدیمی پایبند هستند و از اصول کاری قرن گذشته پیروی میکنند. این امتناع از واقعیت موجود و عدم پذیرش تغییرات جهان امروز، آسیبهای جدی و فراوانی به منابع محدود انرژی ما وارد میکند و در آیندهای بسیار نزدیک از لحاظ اقتصادی و منابع محیطزیست برای ما بسیار گران تمام خواهد شد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.