رییس مرکز ملی رتبهبندی مستقر در اتاق بازرگانی ایران منابع بانکی بیشتر به سمت شرکتهای صوری رفته است رتبهبندی فعالان اقتصادی، یکی از نیازهای مهم اقتصاد ایران است که میتواند به بهبود مذاکرات با شرکتهای خارجی و اصلاح روند هدایت منابع مالی کمک کند. به همین دلیل، این مهم به عنوان یک تکلیف مصوب مجلس […]
رییس مرکز ملی رتبهبندی مستقر در اتاق بازرگانی ایران
منابع بانکی بیشتر به سمت شرکتهای صوری رفته است
رتبهبندی فعالان اقتصادی، یکی از نیازهای مهم اقتصاد ایران است که میتواند به بهبود مذاکرات با شرکتهای خارجی و اصلاح روند هدایت منابع مالی کمک کند. به همین دلیل، این مهم به عنوان یک تکلیف مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ۸۹، ۹۲ و ۹۴ به اتاق بازرگانی ایران و وزارتخانههای ذیربط ابلاغ شده است. منتها شروع جدی این کار را اتاق ایران از سالجاری به عنوان یک اولویت کاری خود تعریف کرده؛ بهطوریکه برنامه روی این اصل گذاشته شده که فرایند رتبهبندی را ابتدا از اعضای خود یعنی کسانی که کارت بازرگانی اتاق را دارند، شروع کند و بعد به سایر فعالیتهای اقتصادی توسعه دهد. در همین راستا، امینا…فرهادی، رییس مرکز ملی رتبهبندی مستقر در اتاق بازرگانی ایران با حضور در کافه خبر خبرگزاری خبرآنلاین به بررسی رتبهبندی فعالان اقتصادی پرداخت. در ادامه متن کامل مصاحبه را میخوانید.
* چارچوب رتبهبندی برای کارتهای بازرگانی چیست؟ توضیح دهید که با چه شاخصهایی صورت میگیرد و چه ویژگیهایی دارد؟
رتبهبندی در دنیا سابقه بسیار وسیعی دارد. میتوانیم بگوییم سابقه یا پیشینه رتبهبندی به اندازه سابقه علم اقتصاد یا اقتصاد مدرن است. در کشورهای توسعهیافته، همانقدر که اقتصادها پیشرفته شدهاند، رتبهبندی هم به موازات آنها پیشرفت کرده و امروز بازارهای چندلایه، اقتصادهای بسیار پیشرفته و متراکم با ابزارهایی مثل رتبهبندی توانستهاند به شفافیت اقتصادی، رقابتپذیری و جریان آزاد اطلاعات اقتصادی برسند و جلوی رانت و فساد را بگیرند. در کشورهای توسعهیافته که به لحاظ حجم اقتصاد، با اقتصاد ایران فاصله زیادی دارند و اقتصاد ما کسری از آنها محسوب میشود، درصدی از ناهنجاریهای اقتصادی ما را ندارند. در واقع آنها به لحاظ اعتقادی هم هیچ شعار و مستمسک و ادعایی ندارند. اما با مکانیزم رتبهبندی توانستهاند فضا را آنقدر شفاف پیش ببرند که امروز میبینید کمترین ناهنجاری را دارند. در آن کشورها اگر اتفاقی برای یک دولتمرد یا یک بیزینسمن رخ دهد، صدایش تا اینجا میرسد. اما ما که اقتصاد بسیار کوچکتری داریم، بهدلیل نبود قواعد رتبهبندی ناهنجاری در اقتصاد مشکلات زیادی به پا کرده است و از اینکه فعال اقتصادی زحمتکش ما در این عرصه فعالیت میکند، خیلی احساس سربلندی ندارد.
* اگر رتبهبندی صورت بگیرد، شاید بازار شفافتر شود، اما با این وجود عدهای هم معتقدند تنها بین افراد خاصی رقابت میشود؛ افرادی که در رتبههای بالاتری قرار میگیرند؛ مثل فاصله طبقاتی میشود.
خود رتبهبندی باید به تدریج به فرهنگ عمومی در عرصه اقتصاد کشور تبدیل شود. وقتی تبدیل به فرهنگ شد، مثل جریان رودخانه زلال، آلودگی و ناخالصی را کاهش میدهد و زلالی و شفافیت را افزایش میدهد، اما باید تداوم داشته باشد. اگر مقطعی به موضوع نگاه کنید، ممکن است یک عده را در بربگیرد و بقیه از آن مستثنی شوند، اما وقتی جریان داشته باشد، این اتفاق رخ نمیدهد.
* رتبهبندی با چه شاخصهایی میخواهد جلو برود؟
اولاً ارزیابی و رتبهبندی یک موضوع ابداعی بنده یا اتاق ایران نیست، یک تجربه بزرگ جهانی و برونداد اقتصادهای بزرگ دنیا است. مؤسسات بزرگی مثل اساندپی، مودیز، فیچ و… مؤسساتی هستند که امروزه دولتها را ارزیابی و رتبهبندی میکنند. حدود دو هزار مؤسسه رتبهبندی در دنیا داریم که در تمام شئون جامعه از جمله حوزه آموزش و پرورش، شفافیت، اقتصاد، اطلاعرسانی، فسادپذیری و موارد زیاد دیگری از کشورها را رتبهبندی میکنند. البته من بزرگترینهایش را اسم بردم. آنچه که ما دنبالش هستیم، الگو گرفتن از کشورهای توسعهیافته است که در دنیا موفق بودند. همه شاخصهایی که آنها دارند را همکاران ما در مرکز ملی رتبهبندی مطالعه کردند. شاخصهایی که امروز در مرکز طراحی کردیم و در جریان تصویب و اجرایی شدن است، بیش از ۱۰۰ شاخص است که در ۴ حوزه اصلی قرار میگیرند. اول حوزه صلاحیتهای مدیریتی بنگاههای اقتصادی، مدیران و کارکنان اصلی بنگاهها و فرهنگ سازمانی؛ دوم حوزه مالی؛ سوم حوزه بازرگانی و چهارم حوزه مشارکتهای اجتماعی یک بنگاه یا فعال اقتصادی است. اینها ۴ حوزهای است که شاخصبندی شده، زیرمجموعه این معیارها حدود ۱۰۰ شاخص است که هر کدام وزن و جایگاه خاص خودش را دارد. با یک زمان دو تا ۳ ساله ما میتوانیم نتیجه اینها را در اقتصاد کلان کشور ببینیم.
* در موضوع کارتهای بازرگانی سؤالی که پیش میآید این است که اطلاعات درست و دقیق را چطور میتوانید بهدست بیاورید و براساس آنها رتبهبندی کنید؟ از افرادی که در گذشته کارت بازرگانی داشتند، چطور میتوانید الان اطلاعات بگیرید؟
رتبهبندی و کارت بازرگانی دو مقوله است و نباید آنها را با هم مخلوط کرد، بلکه برای ارزیابی فعالان اقتصادی، مرکز ملی رتبهبندی ابتدا دارندگان کارت بازرگانی را که اعضای اتاق بازرگانی در تهران و شهرستانها هستند، مدنظر قرار میدهد. این افراد کارت بازرگانی گرفتند که در سایه حمایت اتاق و ضوابط قانونی با آن واردات و صادرات و کسب و کار خودشان را انجام بدهند. پس ابتدا ارزیابی از آنها شروع میشود و به تدریج توسعه پیدا میکند. در واقع کارت بازرگانی برای رتبهبندی به نوعی آدرس اتصال به مشترکین اتاق است.
* اطلاعات این فعالان اقتصادی را چطور میخواهید به دست بیاورید؟
فعالان اقتصادی کشور ما بخش اعظمشان در اتاقهای بازرگانی عضو هستند و آدرسشان هم همین کارتهای بازرگانی است. بخش دیگرشان در دستگاههای دولتی است. ضمن اینکه فعالان اقتصادی کشور غالباً افرادی نجیب و خوشنام هستند. افرادی نیستند که آدرس گمنامی داشته باشند. افرادی که با تابلوی فعالیت اقتصادی کار شبهاقتصادی و صوری انجام میدهند یا شرکتهای کاغذی و صوری دارند، در آینده اقتصادی جایگاهی ندارند.
* کلاً چه تعداد کارت بازرگانی یکبار مصرف یا کارت بیمصرف وجود دارد؟ با رتبهبندی چقدر این تعداد کاهش پیدا میکند؟
اینکه چند درصد کارتهای بازرگانی واقعی است و چند درصد صوری است، موضوع حوزه رتبهبندی نیست، ولی رتبهبندی اینها را تحتتأثیر خودش قرار میدهد. یک مدرسه با کلاسها و سطوح مختلف معنی پیدا میکند. مدرسه بدون کلاس معنی ندارد. افراد باهوش و زرنگ و افراد تنبل و کم هوش در یک مدرسه بدون کلاس و بدون نظام رتبهبندی از هم تمیز داده نمیشوند و قطعاً حق افراد باهوش و زحمتکش در چنین جایی ضایع میشود. در نظام اقتصادی نیز به مراتب اولی، چنین قواعدی انتظار همه فعالان زحمتکش و واقعی است.
* در واقع از فعالان اقتصادی آزمون میگیرید؟
نه آزمون میگیریم و نه بازرسی میکنیم، بلکه با رتبهبندی به قولی دوغ را از دوشاب جدا میکنیم. شما امروز اقتصاد ایران را ببینید. واقعاً اقتصاد شفافی نداریم، بیشتر ناهنجاریها به این دلیل بوده که فضای کسب و کار مناسب نبوده است. چه از منظر قوانین و مقررات و چه از منظر اجراییات. بین یک فعال اقتصادی یا یک تولیدکننده زحمتکش واقعی و کسی که شبه اقتصادی کار میکرده تمایزی نیست. بنابراین ملاحظه شد که افراد رند یا زرنگ به معنای منفیاش، تابلوی اقتصادی دست گرفته و با رانتهای خاص، منابع بانکی را بردند. یعنی تسهیلات بانکی به جای اینکه به بنگاههای اقتصادی واقعی برود، دست افرادی رفته که اصلاً در مسیر اقتصادی نیستند و تنها اسم اقتصادی دارند. با نظام رتبهبندی انشا… منابع مالی به بنگاهدارها، تجار و صنعتگران واقعی و اصلی سوق مییابد و به تدریج آنهایی که نان به نرخ روزخور بودند، این پیام را دریافت میکنند که باید به سمت کسب و کار واقعی برگردند یا خارج شوند. این افراد با رانت ویژه منابع بانکی را تاراج کردند. صنعتگران و بازرگانان واقعی ما مظلوم جامعه هستند و با تمام توان زحمت کشیدند، به کشور خدمت کردند اما امروز اینها زیر فشار هستند و منابعی در اختیارشان نیست. آنجایی هم که منابع جمع شده بیشتر به سمت شرکتهای صوری رفته است. برای اینکه شاخص رتبهبندی نداشتیم. اما در کشورهای دیگر که اقتصاد پیشرفتهتری دارند با حاکم کردن نظام رتبهبندی به راحتی این تمیز را قائل شدند و فرق بین بنگاه واقعی و غیرواقعی را تشخیص دادند.
* در این رتبهبندی چطور این تضمین وجود دارد که آدمهای قدیمی و فعالان قدیمی یا مثلاً شخصی که ۴۰ سال است در اقتصاد است، درست رتبهبندی شوند. چطور تضمین میشود که یک فرد با همان پارتیبازی رتبهاش را بالاتر نبرد؟
همه این احتمالها در کارگروه تدوین اسناد و دستورالعملهای مرکز ملی رتبهبندی مطرح شده و جواب همه آنها شاخصگذاری کردن جریان امور کمی کردن شاخصها یعنی قابل اندازهگیری کردن آنها است. ما برای واژه به واژه چک لیستهایمان استدلال داریم. کسی نمیتواند ادعا کند که چنین چیزی غیرممکن است و خللی رخ نمیدهد، اما سازمان پویا و هوشمند همینجا معنا پیدا میکند. هر ساختاری که انسانمحور باشد، احتمال خطا هم دارد، اما اگر سیستم محور باشد، احتمال خطا کاهش مییابد و ما با این نگاه در حال تنظیم ساختارها هستیم و جای نگرانی نیست. الان مرحله پایلوت در جریان است و موتور اصلی به امید خدا تا دو، ۳ ماه آینده روشن خواهد شد.
* رتبهبندی به جذب سرمایهگذاری خارجی هم کمک میکند؟ تا امروز برای این مسأله ما چه مشکلاتی داشتیم و بااین رتبهبندی چه اتفاقی میافتد؟
واقعاً یکی از مشکلات اقتصاد ما و یکی از مشکلاتی که سرمایهگذاران خارجی نتوانستند وارد شوند، صرفنظر از مسایل سیاسی، نداشتن اطلاعات دقیق از توانمندی و پایداری مالی بنگاههای اقتصادی ما بود. در تعاملاتی که اتاق بازرگانی با بخش مشابه بیرون از کشور دارد، سرمایهگذاران خارجی و سرمایهگذاران ایرانی مقیم خارج، علاقه دارند که در کشور ما سرمایهگذاری کنند. منتهی آنها بدون ارزیابی پولشان را جایی نمیگذارند. این اعتماد زمانی برقرار میشود که از یک جایگاه قانونی با شاخصها و استانداردهای مورد قبول بینالمللی بتوانید شرکتها را رتبهبندی و نتیجه را منتشر کنید.
* دولت چه حمایتی از این موضوع داشته است؟
حمایت دولت این بوده که از اتاق بازرگانی در هنگام تصویب قانون رتبهبندی در مجلس شورای اسلامی حمایت کرده و در واقع پذیرفته که رتبهبندی را باید اتاق بازرگانی یعنی پارلمان بخش خصوصی انجام دهد و حتی دولت و شرکتهای دولتی را رتبهبندی کند و این جای امیدواری دارد ولی بدنه دولت مقاومتهایی دارند، مثل بقیه که اگر این مقاومتها نبود شاید خیلی زودتر از اینها رتبهبندی به نتیجه میرسید و سامان بهتری میداشتیم. نمایندگان محترم مجلس هم چه دوره قبلی چه این دوره به اهمیت رتبهبندی واقف هستند و اصرار دارند که انشاا… این کار با قوت و قدرت اجرایی شود.
* حمایت از تجار دارای رتبه بالا چگونه است؟
امکانات اقتصادی کشور محدود است. رتبهبندی ابزار مدیریت بر محدودیتها را در اختیار مسؤولان ذیربط قرار میدهد. بخشی از امکانات دولت تخفیفات است که در مالیات و عوارض نهفته است، بخشی از امکانات تشویقات است، این نیز در گمرکات و عوارض دولتی قرار دارد، بخشی نیز تسهیلات مالی است که در نظام بانکی تعریف میشود. ابزار رتبهبندی، ارایه این امکانات محدود را به خوبی تسهیل میکند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.