حذف طرح ترافیک به احتمال زیاد سال آینده اجرا نمی‌شود

رییس پلیس راهور تهران حذف طرح ترافیک به احتمال زیاد سال آینده اجرا نمی‌شود رییس پلیس راهور تهران با بیان این‌که ابهامات پلیس برای حذف طرح ترافیک هنوز برطرف نشده است، گفت: حذف طرح ترافیک به احتمال زیاد سال آینده اجرا نمی‌شود. به گزارش ایلنا، رییس پلیس راهور تهران با اشاره به این‌که حذف طرح […]

رییس پلیس راهور تهران

حذف طرح ترافیک به احتمال زیاد سال آینده اجرا نمی‌شود

رییس پلیس راهور تهران با بیان این‌که ابهامات پلیس برای حذف طرح ترافیک هنوز برطرف نشده است، گفت: حذف طرح ترافیک به احتمال زیاد سال آینده اجرا نمی‌شود.

به گزارش ایلنا، رییس پلیس راهور تهران با اشاره به این‌که حذف طرح ترافیک در سال آینده در مرحله کارشناسی است، تأکیدکرد: هنوز ابهامات پلیس در این خصوص برطرف نشده است.

محمدرضا‌مهماندار گفت: این طرح توسط شهرداری تهران ارایه شده که براساس آن پیشنهاد شده فروش کارت طرح ترافیک حذف و شارژ کارت جایگزین شود. از سوی دیگر براساس این طرح پیشنهاد شده که طرح زوج و فرد پولی شود.

وی با اشاره به این که فعلاً این طرح در مرحله بررسی پلیس است، گفت: از نظر ما هنوز این طرح ابهاماتی مانند مشخص نبودن میزان تقاضای سفر روزانه، فشار به معابر پیرامونی زوج و فرد با پولی کردن این محدوده و… دارد.

رییس پلیس راهور تهران با تأکید بر این‌که باید ابعاد اجتماعی و انتظامی طرح پیشنهادی شهرداری تهران کاملاً بررسی شود، گفت: به‌طور قطع اجرایی شدن این طرح تصمیم صرف یک نهاد یا سازمان نیست و حداقل نیازمند مصوب شدن در شورای ترافیک شهر تهران و شورای شهر تهران است.

وی خاطرنشان‌کرد: باید با روش‌های جدید میزان استفاده از خودرو شخصی را کاهش دهیم چرا که این امر یکی از راه‌های کاهش آلودگی هوا و ترافیک است.

رییس پلیس راهور تهران در پاسخ به سؤالی در خصوص این که آیا اجرای این طرح به سال آینده می‌رسد یا خیر گفت: اگر امسال کارشناسی طرح از نظر پلیس نتیجه بدهد و مراحل دریافت مصوبات آن طی شود شاید برسد؛ ولی احتمال اجرایی نشدن آن هم با این فرصت کم، زیاد است.

ابعادی جدید از حذف طرح ترافیک و نحوه اجرای آن

قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک نیز در نشست خبری که به منظور تشریح طرح جدید ترافیک برگزار شد، طرح جدید ترافیک را تشریح کرد و گفت: در طرح جدید چند شاخص عمده همچون مدیریت میزان تردد، مدیریت زمان تردد و… در نظر گرفته شده است.

شهریارافندی‌زاده با بیان این‌که حدود ۳ ماه است که تیم کارشناسی معاونت حمل و نقل بررسی ابعاد طرح جدید را در دستور کار قرارداده است، گفت: طرح جدید علاوه بر این‌که باعث افزایش عدالت در جامعه می‌شود موجب کاهش تخلفات و همچنین کاهش فروش موتورسیکلت و همچنین بستری جدید برای قیمت‌گذاری است.

وی با بیان این‌که محدوده طرح ترافیک به محدوده سبز و محدوده زوج و فرد به محدوده آبی تغییر نام خواهد داد، تصریح‌کرد: در طرح جدید چند شاخص عمده همچون مدیریت میزان تردد، مدیریت زمان تردد و… در نظر گرفته شده است.

افندی‌زاده با بیان این‌که یک فرمول با تعیین ضرایب مختلف همچون ضریب مکانی، ضریب هزینه، ضریب ویژه، ضریب آلایندگی و … در نظر گرفته شده است، افزود: مثلاً ضریب مکانی محدوده سبز ۱٫۵ است، محدوده آبی نیم و محدوده سفید ضریبش صفر است.

وی با بیان این‌که اجرای این طرح به نفع مردم است، تصریح کرد: براساس فرمولی که هنوز به تأیید شورای شهر نرسیده حداقل پرداختی مردم در محدوده سبز یا طرح ترافیک ۹۶۰۰ تومان است که اگر در ۲۲۶ روز که این طرح اجرا می‌شود ضرب کنیم حدود دو میلیون و ۱۶۹ هزار تومان می‌شود.

قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک با بیان این‌که حداکثر پرداختی مردم در محدوده سبز براساس ضرایب ۳۶ هزار تومان است، گفت: در حال حاضر آرم طرح ترافیک ۴۰ هزار تومان است.

افندی‌زاده همچنین حداقل پرداختی در محدوده زوج و فرد یا آبی را ۳۲۰۰ تومان اعلام کرد و حداکثر ۱۲ هزار تومان خواهد بود.

وی با بیان این‌که این طرح پنجشنبه‌ها و روزهای تعطیل رسمی اجرا نمی‌شود، گفت: زمان اجرای طرح ۲۲۶ روز و از ساعت ۶:۳۰ الی ۱۹ خواهد بود و همچنین برای افرادی که خانه‌هایشان در محدوده سبز و آبی قرار دارد تا ساعت ۸:۳۰ فرصت داده شده تا از منطقه خارج شوند.

 

وی همچنین با بیان این‌که کارتی برای شهروندان در نظر گرفته می‌شود که برای پرداخت عوارض باید آن را شارژ کنند، تصریح‌کرد: ضریب زمان پرداخت نیز در تعیین عوارض مؤثر است به‌گونه‌ای که اگر افراد کارتشان خالی باشد، این مسأله در حساب جاری آنها ثبت خواهد شد و این فارغ از جریمه است.