۱۲ تا ۱۵ هزار معتاد متجاهر در تهران وجود دارد

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر  ۱۲ تا ۱۵ هزار معتاد متجاهر در تهران وجود دارد سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر ضمن بیان این‌که ۱۲ تا ۱۵ هزار معتاد متجاهر در تهران وجود دارد از راه‌اندازی مراکز درمان مادران باردار معتاد و توسعه گرمخانه‌های ویژه زنان خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، پرویزافشار در نشست […]

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر

 ۱۲ تا ۱۵ هزار معتاد متجاهر در تهران وجود دارد

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر ضمن بیان این‌که ۱۲ تا ۱۵ هزار معتاد متجاهر در تهران وجود دارد از راه‌اندازی مراکز درمان مادران باردار معتاد و توسعه گرمخانه‌های ویژه زنان خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، پرویزافشار در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به مروری بر مهم‌ترین اقدامات انجام شده در حوزه مبارزه با مواد مخدر پرداخت و جزییات جلسه آبان‌ماه مقام‌معظم‌رهبری با مسؤولان را اعلام کرد و گفت: رهبری راهکارهایی را در امر مبارزه با موادمخدر ارایه کردند و براساس آن باید اولویت اصلی بر پیشگیری اولیه باشد و ۵۰ درصد بودجه‌ها به امر پیشگیری اختصاص یابد.

وی افزود: همچنین باید جمعیت دانش‌آموزی در اولویت امر پیشگیری از آسیب‌‌ها باشند. ایشان بر اجرای طرح‌های تحولی و نوآورانه دستگاه‌ها تأکید داشتند و باید گزارش عملکرد دستگاه‌ها تا ۶ ماهه آینده ارایه شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان این‌که رهبری نسبت به عملکرد برخی دستگاه‌ها اعلام رضایت کردند و نسبت به عملکرد برخی دستگاه‌ها رضایتی نداشتند، اظهارکرد: ایشان بر این امر که باید ورود دستگاه‌ها به این حیطه عالمانه‌تر باشد، تأکید کردند و ما شاهد جدیت بیش‌تر این دستگاه‌ها هستیم.

افشار مصوبات جلسه ۱۳۴ ستاد مبارزه با موادمخدر را که با ریاست رییس‌جمهور برگزار شد را نیز اعلام کرد و گفت: چند تصمیم مهم اتخاذ و ۲۴ تدبیر در راستای تحقق منویات رهبری تصویب شد و با قید فوریت در کم‌تر از یک هفته انجام و بر این اساس مصوبات ستاد دو یا ۳ روز گذشته ابلاغ شده و در اختیار دستگاه‌ها قرار گرفته است.

افشار ادامه‌داد: در این جلسه بازنگری آیین‌نامه ماده ۱۶ صورت گرفت و ابلاغ خواهد شد. یک موضوع مهم دیگر حمایت از معتادان بی‌بضاعت بود و بعد از سال‌ها آیین‌نامه تبصره ۲ ماده ۱۵ با همکاری وزارت رفاه تدوین و مصوب شد که ابلاغ خواهد شد. طرح مبارزه همه جانبه با موادمخدر به عنوان منشور راه در اختیار دستگاه‌ها قرار می‌گیرد و چراغ راه خواهد بود.

افشار با بیان این‌که در مجموع آمار کشفیات ۹ ماهه اول امسال ما ۱۴٫۵ درصد رشد دارد، گفت: سهم تریاک در کشفیات ۸۱ درصد بوده و بالا‌ترین جایگاه را دارد این در حالیست که سهم شیشه ۰٫۳ درصد است.

وی ادامه‌داد: ۸۹ درصد کشفیات توسط ناجا، ۹ درصد توسط وزارت اطلاعات‌ و مابقی توسط سایر دستگاه‌ها صورت گرفته است.

افشار درباره سن شروع مصرف موادمخدر گفت: در مجموع میانگین سن مصرف موادمخدر تغییر نکرده است اما اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد در جمعیت دانش‌آموزی افراد در سن ۱۵، ۱۶ و ۱۷ سالگی شروع به مصرف گل می‌کنند و مصرف گل در سنین پایینتر شروع می‌شود.

وی افزود: مصرف شیشه در کشور به شدت پایین آمده و اکنون گل دومین ماده مصرفی شده است. دسترسی به گل راحت‌تر شده و برخی بذر دارای شاهدانه‌های بالا را سعی می‌کنند از خارج وارد کرده و در محیط‌هایی چون پاسیو و گلخانه بکارند. از سوی دیگر تبلیغات اغواکننده در سایت‌ها زیاد است.

افشار ادامه‌داد: سال قبل ۲۴ سایت درباره گل را به ناجا معرفی کردیم که سرشاخه آنها جوانی۲۶ ساله بود.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان این‌که در سایت‌هایی اعلام می‌شد که گل وابستگی ندارد و این تبلیغات اغوا می‌کرد، گفت: قطعاً گل اعتیاد‌آور است اما میزان اعتیادآوری‌اش مانند شیشه فوری نیست و تفننی مصرف می‌شود.

افشار ادامه‌داد: براساس آمار‌ها تخمین زده می‌شود ۲۰۰ هزار سوء‌مصرف‌کننده مواد تزریق انجام می‌دهند که باید به خدمات کاهش آسیب دسترسی داشته باشند.

 

به گفته افشار تا مهر امسال ۳۶ هزار و ۳۰۹ مورد مبتلا به ایدز ثبت شده‌اند که تعداد فوت‌شدگان این گروه در طول چند دهه اخیر حدود ۹۰۰۰ نفر بوده است.