صرافان از همه جا حذف شدند

  در حالی در سال‌های اخیر برخی صرافی‌‌ها با مجوزی غیر از بانک مرکزی فعالیت کرده و با شکل‌گیری نوعی موازی کاری بر کنترل بازار ارز از سوی این بانک اثرگذار بودند که اخیراً با مکاتبات و توافقات انجام شده بین مراجع ذی‌ربط، صرافی‌‌ها رسماً از اتحادیه سکه و طلا جدا شده و نیز هیچ […]

 

در حالی در سال‌های اخیر برخی صرافی‌‌ها با مجوزی غیر از بانک مرکزی فعالیت کرده و با شکل‌گیری نوعی موازی کاری بر کنترل بازار ارز از سوی این بانک اثرگذار بودند که اخیراً با مکاتبات و توافقات انجام شده بین مراجع ذی‌ربط، صرافی‌‌ها رسماً از اتحادیه سکه و طلا جدا شده و نیز هیچ انجمنی حق قراردادن رسته صرافی در عنوان و فعالیت خود را ندارد. بر این اساس مجوز صرافی‌‌ها تنها در اختیار بانک مرکزی است.

به گزارش ایسنا، چندی پیش بود که با ممنوعیت صدور مجوز صرافی از سوی اتحادیه طلا و جواهر، حتی برخی صرافی‌هایی که مجوز خود را از این اتحادیه به مجوز بانک مرکزی تغییر نداده بودند پلمب شدند.

ولی در کنار صرافان فعال با مجوز اتحادیه طلا و جواهر مدتی بود که در کنار کانون صرافان ایرانیان انجمنی تحت عنوان انجمن صنفی کارفرمایی خدمات فنی سکه و صرافان «نیز با مجوز وزارت تعاون شکل گرفت. اما با توجه به موازی‌کاری و برخی حواشی ناشی از شکل‌گیری این انجمن در نهایت بانک مرکزی با انجام مکاتباتی، فعالیت این انجمن در حوزه صرافی را غیرقانونی اعلام کرد.

 

این در حالی است که وزارت «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» به «انجمن صنفی کارفرمایی خدمات فنی سکه و صرافان» اعلام کرده که با توجه به این‌که صرافی‌‌ها به عنوان یک رسته صنفی به‌طور کامل از زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت خارج شده و کاملاً در چارچوب قوانین بانک مرکزی فعالیت کنند. از این‌رو دیگر نباید این انجمن در حوزه صرافی فعالیتی داشته و باید با اصلاح اساس‌نامه خود، رسته صرافی از نام این انجمن حذف شود.