سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری اعلام کرد ساخت سالانه ۱۰۰ هزار مسکن در بافتهای فرسوده سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۰ باید ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در بافتهای فرسوده سطح کشور ساخته شود، گفت: سهم تهران از این برنامه ساخت سالانه ۱۱ هزار واحد مسکونی در بافتهای […]
سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری اعلام کرد
ساخت سالانه ۱۰۰ هزار مسکن در بافتهای فرسوده
سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۰ باید ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در بافتهای فرسوده سطح کشور ساخته شود، گفت: سهم تهران از این برنامه ساخت سالانه ۱۱ هزار واحد مسکونی در بافتهای فرسوده است.
به گزارش صما، هوشنگعشایری با اشاره به برنامه دولت برای نوسازی بافت فرسوده اظهارداشت: طبق برنامهریزیهای انجام شده قرار بر این است که تا سال ۱۴۰۰، ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده کل کشور ساخته شود.
وی تأکیدکرد: این رقم تنها برای تولید مسکن در این بافتها است و بهسازی و مقاومسازی واحدها شامل آن نمیشود.
سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری افزود: طبق این برنامه سالانه باید ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده سطح کشور ساخته شود.
وی با بیان اینکه از این دوره ۵ ساله یک سال آن در حال تمام شدن است، گفت: تاکنون توانستهایم حدود ۵۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده سطح کشور تولید کنیم.
سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری درباره سهم پایتخت از برنامه نوسازی بافت فرسوده اظهارداشت: سهم تهران از این برنامه تولید سالانه ۱۱ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده است.
وی با بیان اینکه عملیات نوسازی و مقاومسازی بافت فرسوده بسیار عملیات پیچیده و دشواری است، گفت: نکته بسیار مهم در نوسازی و بهسازی بافت فرسوده این است که ساخت و ساز نباید زندگی ساکنان آن منطقه را متوقف سازد و در حالی که عملیات مقاومسازی به اجرا میرسد جریان زندگی در آن محله باید ادامه داشته باشد. بنابراین این عملیات زمانبر خواهد بود.
وی با تأکید بر نقش مشارکت عمومی در اجرای عملیات نوسازی و مقاومسازی بافت فرسوده اظهارداشت: بهطور قطع اجرای این برنامهها بدون مشارکت مردم امکانپذیر نیست. هر چند که سیاست دولت ورود نهادهای توسعهگر بخش خصوصی به این بافتها برای ارتقای کیفیت زندگی ساکنان این مناطق است.
سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به اراضی محدود وزارت راه و شهرسازی در بافت فرسوده تهران اظهارداشت: اراضی وزارت راه و شهرسازی در این مناطق بسیار محدود است و حتی به ۱۰ هکتار هم نمیرسد. بنابراین عرضه زمین توسط دولت در این مناطق بسیار محدود خواهد بود.
اثرگذاری اقدامات در بافت فرسوده زیر یک درصد است
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به راهکارهای تسریع نوسازی بافتهای فرسوده گفت: ما در غالب شهرها با دو معضل مواجه هستیم که یکی بافت فرسوده و دیگری حاشیهنشینی یا سکونتگاههای غیررسمی و بافتهای نابسامان است که معمولاً به صورت نظاممند شکل نگرفتهاند.
نادرمحمدزاده با بیان اینکه این مناطق از جهاتی شبیه هم هستند و در عین حال تفاوتهای اساسی با هم دارند، افزود: بافتهای فرسوده براساس نظامی شکل گرفتهاند که نظام کارآمدی برای شرایط فعلی نیست. یعنی در این مناطق ساختمانها عموماً کیفیت مناسبی ندارند و وضعیت شبکه خدمات در حد قابل قبولی نیست.
وی همچنین با بیان اینکه بافتهای حاشیهای هم نظاممند نیستند و عموماً شامل مهاجران هستند، گفت: بافت اجتماعی در این مناطق متفاوت است و وجوه مشترک و متمایز با بافت فرسوده دارند. اما به هر حال در عمده شهرهای ایران با این دو معضل درگیریم و در برخی از مناطق کشور مثل سیستان و بلوچستان حاشیهنشینی جدیتر و در برخی از مناطق دیگر بافت فرسوده مسأله جدیتری است.
پاکسازی، مشکل بافت فرسوده را حل نمیکند
این مسؤول ادامه داد: مسأله بعدی این است که تقریباً طی ۳ دهه اخیر به بافتهای فرسوده توجه بیشتری شده و رفتار برنامهریزی کشور متفاوت بوده است. در ابتدا نظر این بود که باید بافتهای فرسوده را پاکسازی و طرحهای جدیدی را تهیه و اجرایی کنیم و ساختوسازهای جدید در این مناطق انجام دهیم.
محمدزاده به اجرای پروژههای بزرگ در این بافتها در برخی مقاطع اشاره کرد و افزود: اما امروز با توجه به تجارب دو ۳تا دهه اخیر و با توجه به سطح وسیع بافتهای فرسوده و اینکه تجربه کشورهای دنیا را میتوان در احیای بافت فرسوده لحاظ کرد، همه به این باور رسیدهاند که طرح پاکسازی و اجرای پروژه نمیتواند مشکل بافت فرسوده را حل کند.
وی تأکیدکرد: شاید به صورت موردی در برخی مکانها به خصوص در سکونتگاههای غیررسمی و یا به خاطر اینکه خانههایی در حریم رودخانه یا در محدوده دکلهای کشاورزی قرار دارند و یا در مناطق ناایمن ساخته شدهاند، مجبور باشیم به سراغ پاکسازی برویم، اما قاعده کلی بر این است که این مناطق را توانمند و درواقع بازآفرینی شهری را اجرا کنیم.
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران ادامهداد: باید شخصیت زندگی را دوباره به این بافتها بازگردانیم و در آنها کیفیت زندگی را با تأمین خدمات شهری و از لحاظ فرهنگی و اجتماعی، ارتقا دهیم. البته ممکن است نوسازی و در موارد خاص اجرای پروژههای محرک هم به صورت محدود لازم باشد.
وی یادآور شد: نکته کلیدی این است که در احیای بافت فرسوده و ناکارآمد فقط یک دستگاه مثل شهرداری، وزارت راه و شهرسازی یا نهادهای خدماترسان (آب و برق و گاز و خدمات روبنایی مثل مدرسه، بهداشت و…) مسؤول نیست و فعالیت همه ارکان مذکور برای تداوم زندگی شهری لازم است.
سیاست دولت، جذب مشارکت همگانی در بافت فرسوده است
محمدزاده در ادامه سخنان خود با اشاره به سیاست دولت برای جذب مشارکت همگانی در بافت فرسوده افزود: ستادهای بازآفرینی برای ایجاد همگرایی تشکیل شده و در تعریف یک منطقه براساس بازآفرینی، به اتفاقات آتی توجه میشود. نکته مهم دیگر بهبود آن منطقه است، یعنی ما نمیتوانیم بافت فرسوده را به منطقه کاملاً متفاوتی تبدیل کنیم.
وی در این راستا تشریح کرد: ما فرایندی را در این مسیر ایجاد میکنیم که طبق آن کیفیت خدمات و سطح زندگی ارتقا یابد و بخش دیگری از بحث احیای بافت و تغییر یک محله، ایجاد علاقهمندی در ساکنان برای سکونت در آن منطقه است. چنانچه شاهدیم در شهر تهران هرچند بعضی مناطق از نظر عرض معبر و… شرایط خوبی ندارند، اما گران هستند و آنچه این مناطق را علاقهمند برای سکونت کرده، شرایط عمومی و باور آن مناطق است. به همین دلیل توجه به ارکان زندگی اعم از خدمات فیزیکی و توجه به موضوعات فرهنگی و سایر حوزهها جهت فعالیت مشترک لازم است.
این مسؤول با بیان اینکه در این برنامهریزی، شهرداریها وزن اصلی را دارند، افزود: در تهران، استانداری مسؤولیتهایی برای ستاد بازآفرینی شهری برعهده دارد که در حوزه خدمات زیربنایی، فرهنگی و امنیت و… فعالیت میکنند و گرچه فرایند زمانبری است، اما به نتیجه میرسد.
رشد ۴۰ درصدی صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده تهران
وی همچنین با انتقاد از اینکه علیرغم صرف هزینه کلان طی دو-۳ دهه گذشته، اما اثرگذاری اقدامات در بافت فرسوده کمتر از یک درصد بوده است، اظهارداشت: این در حالی است که قانون به ما تکلیف یک درصد در سال را در برنامه ۵ ساله قبلی داده است.
محمدزاده در ادامه گفت: بافت فرسوده در فرایندی که اکنون اتفاق میافتد، سطح وسیعتری را دربرمیگیرد و احیای آنها ممکن است زمان ببرد، اما بهطور مستمر در حال بهبود کیفیت است. طبیعی است که با توجه به توانمندی هر شهری و کمک و مشارکت مردم و دولت، میتوان شرایط بهتری را در این مناطق ایجاد کرد.
وی بافت فرسوده را یک مقوله نسبتاً سنگین و پیچیده دانست و افزود: بافت فرسوده معادله یک مجهولی نیست، با این حال در حوزه قانونگذاری و اجرا، شرایط بهتر از گذشته است و با شناخت بهتر مسأله، هدف تا حدود زیادی پیش میرود.
محمدزاده در پایان با بیان اینکه امروز مسایل بافت فرسوده بسیار بهتر از قبل شناسایی شده است، خاطرنشانکرد: عملیات اجرایی و اقدامات انجام شده و همراهیها در سطح کشور و تهران نشان از حرکت در مسیر بافت فرسوده میدهد و اگرچه در تهران صدور پروانه ساختمانی در همه حوزهها کاهش یافته، اما در بافت فرسوده ۴۰ درصد رشد صدور پروانه داشتهایم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.