زلزله واقعی اینجا است!

زلزله واقعی اینجا است!     جاده‌های کشور هر ساله جان بسیاری از هموطنانمان را می‌گیرند. آمار‌ها حاکی از آن است که در ۸ ماهه نخست سال جاری، تلفات حوادث رانندگی تنها ۰٫۴درصد کاهش پیدا کرده است. به گزارش سیناپرس، تعداد تلفات ناشی از سوانح جاده‌ای در ایران از سال ۱۳۹۰ تاکنون سیری نزولی داشته است. […]

زلزله واقعی اینجا است!

   

جاده‌های کشور هر ساله جان بسیاری از هموطنانمان را می‌گیرند. آمار‌ها حاکی از آن است که در ۸ ماهه نخست سال جاری، تلفات حوادث رانندگی تنها ۰٫۴درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش سیناپرس، تعداد تلفات ناشی از سوانح جاده‌ای در ایران از سال ۱۳۹۰ تاکنون سیری نزولی داشته است. در سال ۹۰، این آمار ۲۰ هزار و ۶۸ نفر بوده است. در سال ۹۱، تعداد تلفات جاده‌ای به ۱۹ هزار و ۸۹ نفر رسیده است، در سال ۹۲ با رقم ۱۷ هزار و ۹۹۴ نفر روبه‌رو هستیم و تعداد تلفات ناشی از تصادفات در سال ۹۳ به ۱۶ هزار و ۸۷۲ نفر کاهش پیدا کرده است.

با این وجود باید گفت که آمار تلفات ناشی از تصادفات رانندگی در ایران بسیار بالا است. طبق اعلام پژوهشکده بیمه مرکزی ایران، کشور ما از نظر آمار تلفات ناشی از حوادث جاده‌ای در بین ۱۹۰ کشور جهان، رتبه دو را دارد و تنها از سیرالئون در غرب آفریقا جلوتر است!

به گفته فرمانده نیروی انتظامی ایران در سال ۹۳، آمار سالانه کشته‌شدگان حوادث رانندگی ایران برابر با میانگین سالانه کشته‌شدگان جنگ ایران و عراق است!

واقعیت این است که دلایل چندگانه‌ای در افزایش تلفات تصادفات جاده‌ای دخیل است. بی‌دقتی و خطای انسانی مهم‌ترین عامل ایجاد تصادف است و تقریباً ۷۰درصد از آمار علل تصادفات را به خود اختصاص می‌دهد، اما بعد از وقوع تصادف عوامل دیگری نیز در افزایش احتمال تلفات نقش دارند. خودروهای ناامن، جاده‌های غیراستاندارد و عوامل جوی و محیطی.

کارشناسان نقش عامل انسانی را در بروز حوادث جاده‌ای ۵۲درصد می‌دانند، بعد از آن مشکلات جاده‌ای ۳۰درصد و نقص فنی خودرو‌ها ۱۳درصد در این موضوع سهیم هستند.

سرعت غیرمجاز، اصلی‌‌ترین عامل تصادف

اصلی‌‌ترین عامل سوانح رانندگی در اغلب کشورها، سرعت غیرمجاز است. تحقیقات نشان می‌دهند که هر یک کیلومتر کاهش در سرعت متوسط وسایل نقلیه موجب افت ۴ الی ۵ درصدی تلفات در تصادفات می‌شود.

علاوه بر این مورد، ضعف فرهنگ رانندگی در کشور ما بر افزایش تلفات جاده‌ای دامن می‌زند. رفتارهایی مانند حرکت با چراغ خاموش در شب، عدم رعایت فاصله ایمنی، عدم استفاده از کمربند ایمنی، استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی، نوشیدن الکل و عدم توجه به وجود نقص فنی در خودرو ناشی از همین ضعف فرهنگی است.

در این میان قوانین راهنمایی و رانندگی نیز کم‌تقصیر نیستند. به گفته عباس‌آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، در گفت‌و‌گو با ایرنا، «بیش از چند سال است که قوانین صدور گواهینامه تغییر نکرده و باید در این خصوص کارگروهی مسؤول تعیین شاخص‌های جدید برای صدور گواهینامه شود. در کشورهای پیشرفته مهارت در رانندگی تنها شاخص ارایه گواهینامه نیست، بلکه صلاحیت‌های دیگری هم برای صدور گواهینامه‌ها در نظر گرفته می‌شود و کارگروه مذکور باید در خصوص ویژگی‌ها و شاخصه‌های لازم برای صدور گواهینامه پیشنهادهایی را ارایه کند.

سازمان جهانی بهداشت گزارش کرده است، سالیانه بیش از ۲۵ میلیون نفر در تصادفات رانندگی در سراسر جهان جان خود را از دست می‌دهند و تصادفات جاده‌ای نهمین عامل تلفات در جهان به حساب می‌آیند. در ایران اما بیش‌ترین آمار قربانیان بعد از آلودگی هوا، متعلق به حوادث رانندگی است. تنها در چند روز اول تعطیلات نوروزی امسال، ۱۴۵ نفر در جاده‌های ایران کشته و ۲۹۵۰ نفر مجروح شدند.

 

از آنجا که آمار‌ها از روند نزولی بسیار کندی در زمینه میزان تلفات رانندگی حکایت می‌کنند، ضرورت فرهنگ‌سازی در رانندگی، افزایش کیفیت خودروهای ساخت داخل، ایمن‌سازی و استانداردسازی جاده‌ها و اصلاح و تقویت قوانین راهنمایی و رانندگی به شدت احساس می‌شود. در ۸ ماهه ابتدای سال‌جاری ۱۱ هزار و ۵۶۳ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات ۱۱ هزار و ۶۰۹ نفر بود، تنها ۰٫۴ درصد کاهش پیدا کرده است که تغییر بسیار ناچیزی است.