نیاز ۴۵ هزار میلیارد تومانی شهرداری برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره تهران

نیاز ۴۵ هزار میلیارد تومانی شهرداری برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره تهران معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران با اشاره به ناپایدار بودن منابع درآمدی شهر تهران ظرف سال‌های گذشته تأکید کرد: برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره کلان‌شهر تهران به ۴۵ هزار میلیارد تومان نیازمندیم. به گزارش ایلنا، حجت‌ا…میرزایی در سی و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، ری […]

نیاز ۴۵ هزار میلیارد تومانی شهرداری برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره تهران

معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران با اشاره به ناپایدار بودن منابع درآمدی شهر تهران ظرف سال‌های گذشته تأکید کرد: برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره کلان‌شهر تهران به ۴۵ هزار میلیارد تومان نیازمندیم.

به گزارش ایلنا، حجت‌ا…میرزایی در سی و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش با ارایه گزارشی درباره روند تدوین برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری تهران، گفت: تدوین برنامه‌های توسعه پنج‌ساله برای شهرداری تهران در ابتدا به عنوان یک الزام قانونی تعیین شده است؛ اما عوامل دیگری همچون شتاب و پیچیدگی تغییرات، ضرورت‌های برنامه‌ریزی، آشفتگی‌های محیطی که بر روند توسعه شهر تهران تأثیرگذار است، عدم قطعیت‌ها، تحولات اقتصاد منطقه‌ای و همچنین بلایا و حوادث و تغییرات محیطی باعث خواهند شد که برای حرکت به سمت توسعه برنامه‌ریزی دقیقی انجام شود.

وی افزود: توسعه شهری فرایندی یکپارچه، فراگیر و برخوردار از پیوندهای منطقه‌ای و ملی است. در این میان مفهوم توسعه یک فرایند مستمر و یک مفهوم سیستمی، انسانی و ارتباطی محسوب می‌شود.

وی در تشریح عناصر محوری توسعه به تجلی هدفمندی و عقلانیت در روند تدوین برنامه برای جامعه اشاره کرد و افزود: برای تهران نمی‌توان برنامه‌ای جدا از فرایندهای ملی پیش‌بینی کرد به شکلی که باید در هر برنامه‌ای که تدوین می‌شود، ملاحظات آمایشی را در نظر گرفت و به روندهای کلان توجه جدی داشت. بی‌تردید سیاست‌گذاری‌ها نباید محدود به سیاست‌گذاری‌های قیمتی باشد. امری که ظرف سال‌های گذشته مورد غفلت قرار گرفته، توجه به اصلاحات اساسی و تغییر در قواعد حکمرانی بوده است. شهر یک مجموعه متعامل است و با دولت، محیط پیرامونی، جامعه مدنی، بخش خصوصی و مردم در تعامل قرار خواهد گرفت.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران در تشریح آنچه که تاکنون در روند تدوین برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری تهران انجام گرفته است، گفت: تعیین مدل مفهومی و مبانی نظری مرتبط با تدوین برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری تهران انجام شده است و همچنین سازماندهی و هماهنگی، تعیین لیست بلندی از موضوعات شهر تهران در قالب تشکیل کارگروه‌های ۱۷ گانه، تعیین کلان روند‌ها و پیشران‌های مؤثر بر شهر تهران، مطالعه تطبیقی تهران و کلان‌شهرهای جهان و جمع‌آوری اسناد بالادست و پشتیبان برنامه در روند تدوین برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری تهران انجام خواهد شد.

وی افزود: آسیب‌شناسی روند توسعه شهر تهران و همچنین برنامه‌هایی که در گذشته تدوین شده‌اند در مرحله اول انجام شد و همچنین ارزیابی میزان تحقق برنامه‌های جامع و تفصیلی شهر تهران نیز به‌طور دقیق انجام شده است اما در روند این بررسی‌ها آنچه که در شهر تهران در قالب نظام برنامه‌ریزی‌‌ها مغفول مانده است، شامل تفاوت نهاد برنامه‌ریزی و ارتقای استقلال، توانمندسازی و تجهیز آن به نظام آمار و اطلاعات مورد نیاز در سطوح کلان‌شهر تهران و تکامل آن در سطوح پایین‌تر بوده است.

وی ادامه‌داد: در این بررسی‌ها مشخص شد نظام حکمرانی منطقه‌ای، تمرکززدایی مالی، اقتصادی و سیاسی از سطح کلان‌شهر به مناطق و از شهرداری به نهادهای مدنی و بازار نیز مغفول مانده است.

میرزایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تمرکزگرا بودن برنامه توسعه شهر تهران در گذشته تأکیدکرد: شهردارمحوری، مدیرمحور و غیرمشارکتی بودن، نامسؤولانه بودن، عدم پیوستگی و غفلت از عوامل تعیین‌کننده نهادی از ویژگی‌های مسلط الگوی توسعه در گذشته کلانشهر تهران بوده است.

وی تأکیدکرد: نظام برنامه‌ریزی نیز با دغدغه‌هایی همچون تمرکزگرایی، تفصیل‌گرایی، فقدان تعریف توسعه، جزیی‌نگری و فقدان آینده نگری مواجه بوده است.

معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران ادامه‌داد: متأسفانه در گذشته منابع اصلی درآمدهای شهر تهران توسط سازندگان بنا‌ها تأمین می‌شد، به شکلی که به جای پرداخت عوارض توسط ۹ میلیون نفر تمام هزینه‌های شهرداری توسط ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار نفر تأمین می‌شد. به این ترتیب در شهر تهران شاهد استقرار یک اقتصاد سنتی نابرخوردار از فناوری‌های نوین بودیم که امروز باید با یک پارادایم شیفت از اقتصاد ساخت و ساز به یک اقتصاد نوین حرکت کنیم.

وی گفت: بی‌تردید باید برای تأمین منابع مالی شهرداری تهران از مشارکت مردم استفاده کنیم. نه این‌که به جای این مشارکت تأمین مالی شهرداری تهران از طریق تعدادی از سازندگان و از محل عوارض ساخت و ساز صورت گیرد؛ چرا که همین حوزه باعث بروز بیش‌ترین فساد‌ها خواهد شد.

میرزایی ناپایداری را از روندهای مسلط بر درآمدهای شهرداری ظرف سال‌های گذشته خواند و افزود: امروز برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره شهر تهران به ۴۵ هزار میلیارد تومان نیازمند هستیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در تشریح بررسی تطبیقی کلان‌شهر تهران با سایر کلان‌شهرهای دنیا در روند تدوین برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری تهران گفت: در این حوزه نزدیک به ۸۰۰ شاخص در مقایسه تهران با سایر کلان‌شهر‌ها مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. همچنین اسناد بالادستی به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است. اسنادی همچون طرح جامع شهر تهران، طرح تفصیلی شهر تهران، قانون اساسی، برنامه ششم توسعه کشور که خروجی همه این موارد برای برنامه سوم شهرداری تهران شناسایی شده است. همچنین در تدوین این برنامه به ذی‌نفعان شهر همچون شهروندان، نهاد‌ها و انجمن‌های علمی، رسانه‌ها و… توجه ویژه‌ای شده است.

 

وی تأکیدکرد: برنامه سوم شهرداری تهران هم برنامه شهر تهران است و هم اصلاحات مورد نیاز شهرداری در آن مد نظر قرار گرفته و در ۳ سطح دستوری تعاملی با سایر نهاد‌ها و ارشادی برای گفت‌وگو با شهروندان تدوین خواهد شد. این برنامه برنامه‌ای سیستمی، آینده‌نگر، انعطاف‌پذیر و قابل یادگیری خواهد بود و امیدوارم شورا به ما کمک کند که از برنامه تفصیلی به برنامه‌ای کاربردی برسیم و همچنین اعضای شورا کمک کنند بر حوزه‌های اولویت‌دار در این برنامه متمرکز شویم.