سرمایه گذاران بین‌المللی در بازاری که رقبای دولتی باشد وارد نمی‌شوند

 شهره حقی مسعود دانشمند گفت: سرمایه‌گذاران بین‌المللی اساساً در بازاری که احتمال روبه‌رو شدن با رقبای دولتی باشد وارد نمی‌شوند. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، عضو اتاق بازرگانی ایران و فعال صنعت و حمل‌ و نقل دریایی اظهار کرد: چرا که دولتی‌‌ها همواره به دلیل بهره‌مندی از رانت‌های مختلف، حداقل در کوتاه مدت می‌توانند به راحتی […]

 شهره حقی

مسعود دانشمند گفت: سرمایه‌گذاران بین‌المللی اساساً در بازاری که احتمال روبه‌رو شدن با رقبای دولتی باشد وارد نمی‌شوند.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، عضو اتاق بازرگانی ایران و فعال صنعت و حمل‌ و نقل دریایی اظهار کرد: چرا که دولتی‌‌ها همواره به دلیل بهره‌مندی از رانت‌های مختلف، حداقل در کوتاه مدت می‌توانند به راحتی و فارغ از آسیب‌های آتی، دیگر بخش‌ها را از میدان بدر کنند.

وی با اشاره به این‌که در روزهای اخیر ریاست محترم جمهور در رأس هیأتی اقتصادی – سیاسی راهی اروپا شدند تا در سفر به دو کشور ایتالیا و فرانسه پس از گذشت بیش از یک دهه و در آغاز عصر پساتحریم باب تعامل با کشورهای اروپایی را باز کنند، افزود: حال که این سفر انجام شده در این روز‌ها از سوی موافقان و مخالفان، له یا علیه این سفر و دستاوردهای آن سخن بسیار گفته شده است. به تصور من اما مهم‌ترین پیامد سفر رسمی هیأت عالی‌رتبه ایرانی به اروپا نه هیاهوی قرارداد‌ها بلکه این سفر پیامی به جهان بود مبنی بر این‌که ایران حالا آماده تعامل سازنده با تمام کشورهای جهان است.

دانشمند تصریح کرد: این شاید مهم‌ترین دستاورد عملی این سفر باشد هر چند این روز‌ها بیش‌تر توجه‌ها به تفاهمات صورت گرفته بین طرفین است.

عضو اتاق بازرگانی ایران و فعال صنعت و حمل ‌و نقل دریایی گفت: البته بر خلاف برخی تبلیغات مثبت و منفی به نظر می‌رسد در این سفر پیش و بیش از این‌که قراردادی منعقد شود تفاهم‌نامه‌هایی به امضای طرفین رسید که می‌تواند زمینه‌ساز همکاری‌های آتی و یا شاید هم قراردادهای عملی و کاری بین آن‌ها باشد. به نظر من در حال حاضر خیلی نمی‌توان نسبت به عملی شدن این تفاهمات نظر قاطع داد اما به هر حال می‌توان امیدوار بود که با فتح بابی که صورت گرفته در آینده همکاری‌های اقتصادی ایران با کشورهای اروپایی روز به روز بیش‌تر شود.

وی با بیان این‌که اما نمی‌توان از پیامی که در بطن این نوع تفاهم‌‌ها که ورای ظواهر آن‌ها به دنیا مخابره شد چشم‌پوشی کرد، افزود: وقتی شرکت بیمه‌ای معظم و معتبری همچون بیمه «ساچه» ایتالیا از تضمین مراودات اقتصادی بین ایران و دیگر کشور‌ها خبر می‌دهد، پیام روشنی به سرمایه‌گذاران بین‌المللی ارسال می‌شود با این مضمون که حالا سایه تحریم و انزوا از سر ایران رفته، این کشور در شرایط عادی است و می‌توان بدون ترس از عواقب تحریم‌ها با آن وارد همکاری و مشارکت‌های اقتصادی شد.

دانشمند تأکید‌ کرد: حالا می‌توان به وضوح مشاهده کرد که چهره ایران برای سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی جهان تغییر کرده است. شاید برای برخی تعداد فروند ایرباس‌های خریداری شده از سوی ایران مهم باشد اما از دریچه بازتر و راهبردی‌تر این قرارداد یا تفاهم یا هر چه که می‌خواهیم آن را بنامیم آن‌قدر اهمیت ندارد که تغییر نگاه جهان به کشور ما اهمیت داشته است.

عضو اتاق بازرگانی ایران و فعال صنعت و حمل و نقل دریایی گفت: اکنون راه باز است تا ما در تمام عرصه‌ها با جهان وارد ارتباط سودآور اقتصادی شویم. وقت آن رسیده که مسؤولان، سرمایه‌گذاران، کارآفرین‌‌ها و فعالان اقتصادی کشور با تعریف پروژه‌های مشخص و عملی، طرف‌های ایتالیایی، فرانسوی، آلمانی و یا هر کشور توانمند دیگری را برای سرمایه‌گذاری در آن‌‌ها ترغیب کنند تا ارتباطی سازنده، سودآور و استراتژیک بین آن‌ها شکل بگیرد.

وی با بیان این‌که صنایع کوچک و متوسط ما امروز با مشکلاتی مانند عقب‌ماندگی تکنولوژیک، مدیریتی و فقدان سرمایه‌گذاری لازم برای خلاقیت و نوآوری رنج می‌برد، افزود: این صنایع مدت‌هاست که تنها در عرصه بازار داخلی فعالند و تجربه آن‌ها برای ورود به بازارهای بین‌المللی تجربه موفقی نبوده، این صنایع با توجه به بازدهی سریع‌تر نسبت به دیگر صنایع می‌توانند پیش‌قراولان جذب سرمایه‌گذاری خارجی باشند. صنعت خودروسازی کشور امروز نیازمند بازسازی و نوسازی است. این صنعت با توجه به پتانسیل‌هایی که دارد باید در اولویت معرفی به سرمایه‌گذاران خارجی باشد.

دانشمند یکی دیگر از عرصه‌های مهم و راهبردی برای سرمایه‌گذاری در کشور ما حوزه حمل و نقل دانست و گفت: ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی و توانمندی بالقوه یکی از بهترین و موفق‌‌ترین کشور‌ها در عرصه ترانزیت و ترانشیپ است. ما هم اکنون نیازمند توسعه بخش‌های مختلف حمل‌ و نقلی هستیم. بخش ریلی، جاده‌ای، هوایی و دریایی ما می‌توانند میلیارد‌ها دلار سرمایه‌گذاری خارجی را به راحتی جذب کنند. صرف نظر از نیاز ما به ده‌ها فروند هواپیما؛ هم اکنون ۲۴۰ هزار دستگاه خودروی سنگین باری در کشور ما وجود دارد که متوسط عمر بخش فعال آن‌ها بیش از ۲۰ سال است. نوسازی و جوان‌سازی همین بخش نیازمند سرمایه‌گذاری بزرگی است.

عضو اتاق بازرگانی ایران و فعال صنعت و حمل و نقل دریایی افزود: با این وجود نمی‌توان از یاد برد که موفقیت در جذب حداکثری سرمایه‌گذاری خارجی در عرصه‌هایی که اشاره شد و دیگر عرصه‌های اقتصادی و زیر ساختی، پیش از هر چیز نیازمند نوسازی نرم‌افزاری ما در حوزه مدیریت اقتصادی است. دولت محترم پس از دهه‌ها تصدی‌گری مستقیم و غیر‌مستقیم؛ موفق و عمدتاً ناموفق، باید بپذیرد که در دنیای امروز دیگر جایی برای تصدی‌گری دولتی نیست.

دانشمند ادامه‌ داد: دولت حالا باید کار را به بخش خصوصی محول کند. تأکید می‌کنم که بخش خصوصی داخلی در حال حاضر آن‌قدر توانمند است که به راحتی با طرف‌های خارجی خود وارد تعامل شود.

دانشمند با بیان این‌که این را هم نمی‌توان از نظر دور داشت که سرمایه‌گذاران بین‌المللی اساساً در بازاری که احتمال روبه‌رو شدن با رقبای دولتی باشد وارد نمی‌شوند، گفت: چرا که دولتی‌‌ها همواره به دلیل بهره‌مندی از رانت‌های مختلف، حداقل در کوتاه مدت می‌توانند به راحتی و فارغ از آسیب‌های آتی، دیگر بخش‌ها را از میدان به‌در کنند.

وی ادامه‌ داد: این‌طور است که دولت اگر می‌خواهد سفرهایی مانند سفر اخیر به اروپا به سرمایه‌گذاری گسترده ختم شود باید به صورت شفاف و قاطع یکبار برای همیشه اعلام کند که در صنایع کوچک و متوسط و اساساً پروژه‌هایی که بخش خصوصی می‌تواند راهبری کند به هیچ شکل و روشی وارد نمی‌شود. در پروژه‌ها و صنایع بزرگ هم دولت باید در قالب اصل ۴۴ قانون اساسی عمل کند تا سرمایه‌گذار داخلی ‌و خارجی برای سرمایه‌گذاری احساس امنیت کند.

دانشمند تأکید کرد: دولت باید در عرصه واگذاری میدان به بخش خصوصی متعهدانه عمل کند. قطع یقین بدانید که سرمایه‌گذاران خارجی اگر احساس کنند که فردا روزی ممکن است که دولت ما در حوزه فعالیت و سرمایه‌گذاری آن‌‌ها وارد شده و عملاً بخواهد رقیب آن‌‌ها شود دیگر هرگز برای سرمایه‌گذاری اقدامی نمی‌کنند. هر چه هم به اقصی نقاط جهان سفر کنیم و تفاهم‌نامه هم امضا کنیم تا زمانی که آن‌‌ها دولت را با آن همه رانت و توان، رقیب خود ببینند دیگر تمایلی به آوردن سرمایه خود به کشور ما نخواهند داشت.

وی یکی دیگر از پیش نیازهای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در اختیار داشتن و بر ساختن یک نظام بانکی کارآمد دانست و گفت: به نظر می‌رسد ما فعلاً و علی‌رغم برخی بارقه‌ها همچنان از داشتن آن محروم هستیم. تحول در نظام بانکداری ما که اساسا بسیار قدیمی و مبتنی بر تعاملات اقتصادی سال‌های دور عمل می‌کند باید در دستور کار بانک مرکزی و مجموعه بانک‌های کشور قرار بگیرد. بانک‌های ما باید برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی مختلف آماده و مجهز شوند.

این فعال اقتصادی از دیگر عرصه‌هایی که می‌بایست برای دوران پساتحریم به فکر تحول در آن باشیم حوزه حمل ‌و نقل خواند و افزود: البته پیش از این به این بخش اشاراتی شد اما به نظر می‌رسد همزمان با تلاش‌های صورت گرفته برای نوسازی سخت‌افزاری این بخش باید به فکر افزایش بهره‌وری و باز تعریف قوانین و البته اخذ و اجرای روش‌های مدیریتی جدید و به‌روزرسانی شده در این بخش باشیم.

عضو اتاق بازرگانی ایران و فعال صنعت و حمل ‌و نقل دریایی ادامه ‌داد: همچنین در حوزه بنادر، به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های حمل‌و نقلی کشور به رغم در اختیار داشتن ابزار‌ها و ظرفیت نسبتاً مناسب شاهد بهره‌وری پایین، هستیم. اینجا هم اگر به دنبال تحول هستیم دولت باید پای خود را پس بکشد. سازمان بنادر و دریانوردی باید بپذیرد که برای توسعه بنادر کشور و افزایش بهره‌وری در آن‌‌ها می‌بایست تصدی‌گری در این حوزه را ر‌ها کرده به بخش خصوصی بسپارد تا ما شاهد ایجاد رقابت در این بخش باشیم.

 

دانشمند در پایان گفت: این‌که این سازمان همچنان می‌خواهد با نظام تعرفه‌ها کسب درآمد کند ارتباط چندانی با وضعیت دنیای امروز ندارد. ما اگر می‌خواهیم سرمایه‌گذاران در این حوزه هم وارد شوند باید به گونه‌ای عمل کنیم که در بنادر ما رقابت شکل بگیرد و این میسر نیست مگر با سپردن امور به بخش خصوصی واقعی و تلاش برای جذب هر چه بیش‌تر سرمایه‌های داخلی ‌و خارجی.