عدم دعوت پیمانکاران ایرانی برای مناقصات بین‌المللی

  محمد عطاردیان با اشاره به مشکلات موجود در مسیر صادرکنندگان خدمات فنی ‌و مهندسی گفت: اگر برجام بتواند به صورت واقعی اجرایی و موانع از مسیر ایران برداشته شود، می‌توانیم در مناقصات برنده شویم و به بازارهای جهانی دست پیدا کنیم. دبیر‌ کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران در گفت‌‌و‌گو با ‌صما‌ اظهار […]

 

محمد عطاردیان با اشاره به مشکلات موجود در مسیر صادرکنندگان خدمات فنی ‌و مهندسی گفت: اگر برجام بتواند به صورت واقعی اجرایی و موانع از مسیر ایران برداشته شود، می‌توانیم در مناقصات برنده شویم و به بازارهای جهانی دست پیدا کنیم.

دبیر‌ کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران در گفت‌‌و‌گو با ‌صما‌ اظهار کرد: مسأله ویزا به عنوان اولین شرط برای ورود به هر کشوری نخستین مشکلی است که صادرکنندگان خدمات فنی ‌و مهندسی با آن مواجهند.

وی مشکل بعدی را مربوط به عدم امکان گشایش حساب بانکی در بسیاری از کشور‌ها دانست و افزود: حساب بانکی نیز کماکان دچار مشکل است و به دلیل تحریم‌هایی که هنوز رفع نشده، هنوز در بسیاری از کشور‌ها نمی‌توانیم حساب بانکی باز کنیم و اگرچه گفته می‌شود که مسیر سوئیفت باز شده، اما همچنان به ویژه در بانک‌های بزرگ مورد قبول قرار نمی‌گیرد.

عضو هیأت مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی، نقل‌ و انتقال تجهیزات و ماشین‌آلات به خارج از کشور و بازگرداندن مجدد آن‌‌ها در پایان کار را از دیگر موانع پیش روی صادرات خدمات فنی مهندسی خواند و گفت: از طرفی گرفتن ضمانت‌نامه‌های بانکی نیز بسیار دشوار است و در دوره تحریم‌ها نیز به دلیل این‌که ضمانت بانک‌های ایرانی را قبول نمی‌کردند، باید از بانک خارجی تضمین دریافت می‌کردیم.

عطاردیان با بیان این‌که در صورت فراهم شدن بسترهای لازم، ایران در کشورهای حوزه آسیای میانه و شمال آفریقا و همچنین عراق و افغانستان، از ظرفیت مناسبی برای صدور خدمات فنی‌ و مهندسی برخوردار است، گفت: اصولاً به دلیل این‌که نرخ ما ارزان‌تر از نرخ دیگر کشور‌ها برآورد می‌شود، اگر برجام به صورت واقعی اجرایی و موانع از مسیر ایران برداشته شود، می‌توانیم در مناقصات برنده شویم و به بسیاری از بازارهای جهانی دست پیدا کنیم.

صادرکنندگان با توقف پرداخت جوایز صادراتی متضرر شدند

این صادرکننده خدمات فنی‌ و مهندسی در عین حال با انتقاد از توقف پرداخت جوایز صادراتی گفت: در چند سال اخیر دولت در حالی پرداخت جوایز صادراتی را توقف کرد که صادرکنندگان برای صادرات روی این جوایز حساب می‌کردند و امکان ارایه تخفیف در نرخ محصولات و خدمات صادراتی خود از محل این جوایز داشتند که با توقف پرداخت این جوایز متضرر و با مشکل مواجه شدند.

وی ادامه ‌داد: موارد مذکور از اهم مشکلات در بخش صدور خدمات فنی‌ و مهندسی است؛ ضمن این‌که صادرکنندگان را در بسیاری از کشور‌ها دعوت نمی‌کنند و به مناقصات راه نمی‌دهند.

عطاردیان با بیان این‌که رفع مشکلات ناشی از تحریم زمان‌بر بوده و فعلاً قابل حل نیست، گفت: در صورتی که دولت بتواند به طریقی بدهی‌های خود را ساماندهی و یا پرداخت کند و یا تسهیلاتی ایجاد کند تا طلبکاران بتوانند نقدینگی خود را تأمین کنند، این مسأله می‌تواند در بخش‌های اقتصادی کشور از جمله بخش مسکن‌ و ساختمان اثر‌گذار باشد و منجر به رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال شود.

وی با تأکید بر ضرورت اجرای واقعی برجام در کشور، یکی از مشکلات فعلی را ممانعت کشور آمریکا از تبدیل ارز به دلار توسط ایرانی‌‌ها دانست و گفت: در حال حاضر تبدیل پول به دلار مشکل است و به لحاظ این‌که معمولاً سهامداران عمده بسیاری از بانک‌های خارجی آمریکایی‌‌ها هستند، امکان این را ندارند و این در حالی است که برای تبدیل ارز به یورو، نخست باید به دلار تبدیل شود.

وی در این راستا ادامه ‌داد: در نتیجه تبدیل پول به یورو هم مسکوت می‌ماند و این موضوع هم جزو مشکلاتی است که باید در برجام حل شود تا شاهد رونق در بازار خارجی و توسعه صادرات خدمات فنی ‌و مهندسی باشیم. البته مشروط به این‌که دولت بقیه وظایف خود را در این مسیر انجام دهد تا مجموع این موارد به سرانجام برسد.

 

وی همچنین لازمه جذب سرمایه خارجی را تضمین آن دانست و گفت: سرمایه‌گذار خارجی به ضمانت بانک مرکزی و دولت نیاز دارد تا در زمان دلخواه بتواند اصل سرمایه و سود آن را با احتساب نرخ روز از کشور خارج کند و بانک مرکزی و دولت برای ترغیب سرمایه‌گذاران خارجی باید این تضامین را تصویب و ابلاغ کنند.