افزایش تعرفه واردات خودرو برای ممانعت از خروج ارز است

رییس کمیته صنعت کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد افزایش تعرفه واردات خودرو برای ممانعت از خروج ارز است رییس کمیته صنعت کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تأکید دارد که افزایش تعرفه واردات خودرو برای ممانعت از خروج ارز است. ولی ملکی در گفت‌وگو با خانه‌ملت، با اشاره به شروط واردات خودرو، اظهارداشت: شروط […]

رییس کمیته صنعت کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد

افزایش تعرفه واردات خودرو برای ممانعت از خروج ارز است

رییس کمیته صنعت کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تأکید دارد که افزایش تعرفه واردات خودرو برای ممانعت از خروج ارز است.

ولی ملکی در گفت‌وگو با خانه‌ملت، با اشاره به شروط واردات خودرو، اظهارداشت: شروط دولت برای واردات خودرو تأثیر به‌سزایی در میزان واردات ندارد و نمی‌توان از این شروط به عنوان مانعی بر سر این کار ایرادی گرفت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی توضیح داد: یکی از شروط دولت حجم موتور خودرو تا ۲۵۰۰ سی‌سی است که این مورد در گذشته نیز وجود داشته است، از سوی دیگر دولت قیمت مشخصی را برای واردات خودرو در نظر گرفته که بالغ بر ۱۶۰ میلیون تومان است که در واقع دولت با این کار می‌خواهد مانع واردات خودروهای یک میلیاردی به کشور شود.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان این‌که شروط دولت برای واردات خودرو با هدف ممانعت از خروج ارز از کشور است، گفت: دولت برای آن‌که مانع خروج ارز از کشور شود تعرفه واردات را از ۵۵ درصد تا ۹۵ درصد برای حجم موتور بین ۱۵۰۰ سی‌سی تا ۲۵۰۰ سی‌سی در نظر گرفته است.

وی ادامه‌داد: در واقع شیب افزایش تعرفه خودرو با حجم ۱۵۰۰ سی‌سی که بیش‌ترین درخواست واردات را در این بخش داریم، ۱۵ درصد است و از ۴۰ درصد به ۵۵ درصد افزایش داده و بیش‌ترین افزایش تعرفه واردات خودرو برای خودروهایی با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی را به ۲۵ درصد افزایش داده است.

این نماینده مجلس بیان‌داشت: افزایش تعرفه در خودروهای ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی تأثیر به‌سزایی ندارد چرا که میزان تقاضا برای این خودرو‌ها بسیار اندک است.

کاهش انگیزه خرید خودروی خارجی با افزایش تعرفه واردات

ملکی با بیان این‌که در حال حاضر شاهد حباب قیمتی در بین خودرهای وارداتی هستیم، اظهارداشت: از آنجایی که حباب قیمتی در بین خودروهای وارداتی به دلیل مسدود بودن سایت ثبت واردات خودرو رخ داده است، افزایش تعرفه‌های وارداتی باعث شکست این حباب می‌شود.

 

رییس کمیته صنعت کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که شروط دولت اتفاق جدیدی نیست، اظهارداشت: دولت در واقع با افزایش تعرفه‌ها به دنبال آن است که انگیزه خرید خودروهای خارجی را کاهش دهد، شروط دیگر واردات خودرو برای ممانعت از خروج ارز در کشور است.