اصفهانیان: پنالتی استقلال درست نبود، گل نفت هم آفساید بود

  رییس کمیته داوران فدراسیون فوتبال با اظهار شرمندگی نسبت به برخی اشتباه‌های داوری در طول فصل و مخصوصاً هفته بیست و هشتم لیگ برتر، اظهار کرد: داوران ما دوست دارند قضاوت عادلانه داشته باشند و همه باید در این کار آن‌ها را همراهی کنند. به گزارش ایسنا، هفته‌ بیست‌و‌هشتم لیگ برتر فو‌تبا‌ل برگزار شد […]

 

رییس کمیته داوران فدراسیون فوتبال با اظهار شرمندگی نسبت به برخی اشتباه‌های داوری در طول فصل و مخصوصاً هفته بیست و هشتم لیگ برتر، اظهار کرد: داوران ما دوست دارند قضاوت عادلانه داشته باشند و همه باید در این کار آن‌ها را همراهی کنند.

به گزارش ایسنا، هفته‌ بیست‌و‌هشتم لیگ برتر فو‌تبا‌ل برگزار شد و برخی از مربیان نسبت به عملکرد تیم‌های داوری به شدت اعتراض داشتند. به‌طور ویژه‌ سرمربی سایپا از این موضوع شاکی بود و بسیاری از هو‌اد‌ا‌ران پر‌سپولیس معتقد بودند که اشتباه‌های داور باعث باختشان به نفت شده است.

مسعود عنایت، رییس دپارتمان داوری فدراسیون فو‌تبا‌ل در گفت‌و‌گو با سایت فدراسیون از عملکرد داوران این دو دیدار دفاع کرده و گفته که پنا‌لتی‌ گرفته شده برای استقلال در بازی با سایپا صحیح بوده و گلی که نفت وارد دروازه پر‌سپولیس کرد، در موقعیت آفساید به ثمر نرسیده است. با این حال فریدون اصفهانیان، رییس کمیته‌ داوران فدراسیون فو‌تبا‌ل نظری کاملاً متفاوت با عنایت دارد.

رییس کمیته‌ داوران فدراسیون فو‌تبا‌ل درباره دیدار‌های هفته بیست و هشتم لیگ برتر فو‌تبا‌ل، گفت: در این هفته‌ اشتباه‌هایی داشتیم. مثلاً در بازی پر‌سپولیس با نفت کمک داور در صحنه گل اول نفت به اشتباه آفساید مهاجم نفت را اعلام نکرد. در تصاویر تلویزیونی مشخص است که گل در موقعیت آفساید به ثمر رسید. البته در یک زاویه دیگر دوربین، آفساید معلوم نیست. بعضی داوران هم می‌گویند که اگر در بازی بودند احتمالاً همان تصمیم را می‌گرفتند. در مجموع باید به نظر کمک‌داور که در صحنه بوده احترام گذاشت.

او ا‌دا‌مه‌ داد: در بازی استقلال و سایپا در صحنه‌ای که داور پنا‌لتی‌ اعلام کرد مدافع سایپا توپ را می‌زند و بعد به صورت طبیعی با مهاجم استقلال برخورد می‌کند. داور شاید در زاویه‌ای بوده که تشخیص داده مدافع سایپا با دست، فشار بیش از حد به مهاجم استقلال وارد کرده و او را سرنگون کرده است.

رییس کمیته‌ داوران فدراسیون فو‌تبا‌ل همچنین گفت: اگر هفته‌های آخر لیگ برای تیم‌‌ها خیلی حساس است برای ما، بازی‌‌ها از همان هفته‌ اول حساسیت دارد. ما می‌خواهیم وظایفمان را به خوبی انجام دهیم. تمام داوران ما تلاش می‌کنند که قضاوت خوبی را انجام دهند، اما مانند شاگردان یک کلاس همه نمره ۲۰ نمی‌گیرند و همه هم مردود نمی‌شوند.

او افزود: گاهی اشتباه‌هایی از داوران سر می‌زند که برای ما اصلاً قابل پذیرش نیست. همین طور اشتباه‌هایی رخ می‌دهد که نمی‌شود رویش بحث کرد چون صحنه‌های سختی برای قضاوت بوده و داور با چشم غیرمسلح در خلال سرعت بازی نمی‌توانسته درست تصمیم‌گیری کند. همچنین باید به امکانات داوران توجه کرد. مربیان هرگاه چیزی برای تیم‌شان بخواهند برایشان فراهم می‌شود. اگر آن‌ها فیزیوتراپ، پزشک تغذیه یا روانشناس بخواهند در لحظه برایشان فراهم می‌شود، اما ما برای داوران شاید در طول فصل یک جلسه روانشناسی برگزار کنیم.

اصفهانیان ا‌دا‌مه‌ داد: داور هم مثل همه انسان‌ها ممکن‌الخطاست. ما حتی نمی‌گوییم جایزالخطا و به آن‌ها جواز اشتباه کردن نمی‌دهیم، اما همه باید به داوران اعتماد داشته باشند و بدانند که آن‌ها دوست دارند که قضاوت عادلانه داشته باشند. با این حال گاهی اشتباه‌هایی از داوران رخ می‌دهد که ما هم بابت آن‌ها شرمنده می‌شویم.

رییس کمیته‌ داوران درباره این که چرا بخشی از جامعه فو‌تبا‌ل به داوران بی‌اعتماد است، گفت: گاهی پیش می‌آید که یک مربی به زعم خودش اشتباهی از داور دیده و آن را در بوق و کرنا می‌کند، ولی بعداً مشخص می‌شود که هیچ اشتباهی رخ نداده است. همان طور که ما برای مربیان احترام قائل هستیم، دوست داریم آن‌ها هم به ما احترام بگذارند. به داوران گفته‌ایم که ارتباط خوبی با مربیان داشته باشند. البته ارتباط سالم و دوستی سالم بین داوران و مربیان اشکالی ندارد.

اصفهانیان افزود: داورانی هستند که کسوت و تجربه بالایی دارند، اما همان‌‌ها گاهی اشتباهی می‌کنند که اصلاً از ایشان انتظار نمی‌رود. همین باعث می‌شود که برخی فکر کنند که نکند مسأله خاصی در این میان بوده است. همه داوران ما سالم هستند و دوست دارند حق را به حق‌دار بدهند. همان‌طور که در تیم ‌ملی جوان‌گرای شده و می‌گویند که بازیکنان نسبت به نسل قبل بیش از دو برابر در زمین می‌دوند، در جامعه داوران هم جوان‌گرای صورت گرفته و داوران تحصیلکرده و با استعدادی وارد کار شده‌اند. این‌ها رفته‌رفته بهتر می‌شوند و در آینده نتیجه‌اش را خواهیم دید.

رییس کمیته‌ داوران در پایان با تأکید بر حساسیت دیدارهای دو هفته‌ پایانی لیگ برتر، گفت: تیم‌های داوری را برای بازی‌‌ها انتخاب می‌کنیم که به راحتی این مسؤولیت را به انجام برسانند. همین طور قبل از بازی‌‌ها با داوران صحبت‌‌ها و راهنمایی‌های لازم را انجام می‌دهیم. حتی اگر لازم باشد در برخی از بازی‌‌ها ناظر ویژه‌ داوری قرار می‌دهیم.

گل اول نفت و پنالتی استقلال کاملاً صحیح بود!

اما رییس دپارتمان داوران گفت: گل اولی که تیم فوتبال نفت به ثمر رساند و همچنین پنالتی استقلال کاملاً درست بود.

مسعود عنایت درمورد قضاوت داوران در هفته بیست‌وهشتم لیگ برتر اظهار داشت: بازی‌های هفته ۲۸ لیگ برتر بسیار حساس و تعیین کننده بودند و مانند هفته‌های پیشین، به بازبینی فیلم‌ها و بررسی گزارش ناظران داوری بازی‌ها پرداختیم.

رییس دپارتمان ادامه داد: پس از بازبینی فیلم بازی‌‌ها مشخص شد که در بازی حساس پرسپولیس و نفت تهران گل اول نفت کاملاً سالم و آفساید نبود و کارشناسان داوری به اشتباه گل اول نفت را آفساید تشخیص دادند. با بازبینی فیلم این دیدار و در حرکت آهسته مشخص شد که گل به ثمر رسیده کاملاً صحیح بود و تیم داوری به درستی وظیفه خود را انجام داد.

عنایت همچنین در خصوص قضاوت دیدار حساس تیم‌های سایپا و استقلال تهران و شبه‌های که در صحنه خطا روی بازیکن استقلال تهران رخ داد تصریح کرد: خوشبختانه تصمیم داور در مورد اعلام پنالتی کاملاً صحیح و برابر قانون بود. هیچ گونه جای بحث و آنالیزی نداریم، مدافعان تیم سایپا مرتکب خطا شدند که داور با جایگیری مناسب و بسیار نزدیک توانست این خطا را تشخیص بدهد و اعلام پنالتی به سود استقلال کند.

 

وی خاطرنشان کرد: به هفته‌های پایانی لیگ برتر نزدیک می‌شویم و با توجه به حساسیت‌های موجود در جدول، داوران نیاز به آرامش دارند و جامعه داوری کشور باید این فضا را برای آن‌ها مهیا کند و با نظرات نادرست و اشتباه روحیه داوران را تضعیف نکند. معتقدم کارشناسان داوری ابتدا بازی‌ها را تجزیه و تحلیل کنند و پس از آن نظراتشان را بدهند. هفته پایانی لیگ برتر از حساسیت بالایی برخوردار است و طی آن تیم قهرمان و تیم‌هایی که سهمیه حضور در بازیهای آسیایی را دریافت می‌کنند و بر همین اساس نباید داوران را تحت فشار قرار دهیم.