افزایش سهم آموزش و پرورش در منابع عمومی کشور به ۱۰ درصد

افزایش سهم آموزش و پرورش در منابع عمومی کشور به ۱۰ درصد معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از تشکیل کارگروهی با هدف شناسایی و شفاف‌سازی بدهی‌های این وزارتخانه با همکاری مجلس خبر داد و گفت: مبلغ کامل بدهی‌های آموزش و پرورش مشخص نیست. به گزارش فارس، علی‌اللهیارترکمن در دومین روز گردهمایی […]

افزایش سهم آموزش و پرورش در منابع عمومی کشور به ۱۰ درصد

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از تشکیل کارگروهی با هدف شناسایی و شفاف‌سازی بدهی‌های این وزارتخانه با همکاری مجلس خبر داد و گفت: مبلغ کامل بدهی‌های آموزش و پرورش مشخص نیست.

به گزارش فارس، علی‌اللهیارترکمن در دومین روز گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونین و مدیران کل آموزش و پرورش که در اردوگاه فرهنگی – تربیتی شهید باهنر تهران برگزار شد با اشاره به تصویب کلیت بودجه سال ۹۷ در مجلس شورای اسلامی، اظهارداشت: دولت همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها را موظف کرده است تا بودجه‌ریزی‌های خود را براساس عملکرد انجام دهند؛ این الزام چه از طرف دولت باشد یا نباشد ما باید خودمان را موظف بدانیم که بودجه‌ریزی‌مان را براساس عملکرد انجام دهیم.

وی با بیان این‌که در شیوه‌های به‌کارگیری منابع باید تلاش کنیم، گفت: درست است که بودجه آموزش و پرورش کسری دارد اما در آن عدم توازن نیز وجود دارد؛ ممکن است در برخی از مکان‌ها از منابع موجود به خوبی مصرف نکرده‌ایم و این باعث شده است که در جاهای دیگر کسری داشته باشیم.

اللهیارترکمن درباره بودجه ۹۷ گفت: ستاد بودجه در دولت و سازمان مدیریت تشکیل شده و این ستاد‌ها در دستگاه‌ها و سازمان‌ها تشکیل شد و نهایتاً این ستاد‌ها بودجه ۹۷ را تدوین کردند.

وی با اشاره به این‌که منابع عمومی دولت نسبت به سال ۹۶، شش و نیم درصد رشد داشته است، بیان‌کرد: در ترکیب هزینه‌های دولت ۷۲ درصد آن در فصل یک و ۶ هزینه می‌شود و این نشان می‌دهد که ترکیب هزینه‌های پرسنلی دولت نامتوازن و نامتقارن هست؛ این موضوع یکی از مسایل و مشکلات دولت هست که بخش عمده‌ای از هزینه‌های آن به صورت پرسنلی هست.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: در بحث هزینه‌های متفرقه، رشد قابل توجهی داشتیم که ناشی از برداشت از صندوق توسعه ملی جهت پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۹۶ هست.

وی با اشاره به افزایش سهم آموزش و پرورش در منابع عمومی کشور از ۹ درصد سال ۹۶ به ۱۰ درصد در سال ۹۷، گفت: اعتقاد داریم که بودجه ما مناسب نیست اما با بضاعت، توانایی‌‌ها و مقدورات دولت، آن را مناسب می‌دانیم.

اللهیار ترکمن ادامه‌داد: اگر انتقاداتی از طرف نمایندگان در مورد بودجه هست، می‌توانستند کلیات بودجه را رد کنند و آن را براساس نظرات خود که افزایش بودجه آموزش و پرورش هست، تغییر دهند. در حالی‌که نمایندگان مجلس کلیات بودجه را تأیید کردند.

وی افزود: در بودجه ۹۷ جهت‌گیری ما این بوده که دو شکل مشخص را در بودجه تعیین کنیم؛ یکی بودجه‌ای که استان‌ها مصرف می‌کنند که ۱۵ رقم هزینه هست و دیگری هزینه‌های ملی که این هزینه‌ها نیز در استان‌ها مصرف می‌شود مانند شیر مدارس و…

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: سرانه دانش‌آموزی روزانه که برای تغذیه مدارس شبانه‌روزی در اختیار ماست در حدود ۱۲۶۰ تومان هست اما در عمل برای دانش‌آموزان، این هزینه در حدود ۱۳۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰ تومان است؛ با این استدلال‌‌ها و بردن این مصارف در ردیف‌های مشخص، توانستیم ۱۲۶۰ تومان را به ۵۰۰۰ تومان برای تغذیه دانش‌آموزان شبانه‌روزی برسانیم.

وی ادامه‌داد: در بخش حمل و نقل دانش‌آموزان نیز دقیقاً همین کار را کردیم و با ایجاد ردیف مشخص برای این سرویس‌‌ها توانستیم بودجه مناسب‌تری را برای حمل و نقل دانش‌آموزان روستایی بگیریم.

اللهیار ترکمن در خصوص افزایش اعتبار دانشگاه فرهنگیان گفت: اعتبارات دانشگاه فرهنگیان در بین ۱۸۶ دانشگاه کشور از نظر رشد، نهمین رتبه را داشته است.

وی در مورد عدم تخصیص بودجه به طرح رتبه‌بندی گفت: علت عدم تخصیص بودجه به طرح رتبه‌بندی، عدم تعیین تکلیف آن بوده است. دولت باید رتبه‌بندی را تصویب کند و چون هنوز دولت مصوب نکرده است ما نمی‌توانیم پارامترهای آن را مشخص کرده و براساس آن بودجه رتبه‌بندی را مشخص کنیم؛ اما پیش‌بینی ما این است که حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان برای بودجه سال ۹۷ نیاز داریم.

اللهیارترکمن ادامه‌داد: در آموزش و پرورش برای سال ۹۷ به ۳۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمند هستیم که این رقم بدون احتساب پاداش بازنشستگان است و حدود ۳۳ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه ارایه شده به مجلس شورای اسلامی آمده است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش اضافه‌کرد: برای اجرای احکام مندرج در برنامه به ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و این مورد در بودجه سال ۹۷ تعیین تکلیف نشده است.

وی بر استفاده از منابع ثانویه تأکید و عنوان‌کرد: منابع‌اولیه معین و مشخص شده است، بنابراین ما باید بر منابع ثانویه تمرکز کنیم.

اللهیار ترکمن با اشاره به بدهی‌های آموزش و پرورش اظهارکرد: مبلغ کامل این بدهی‌ها مشخص نیست بنابراین یکی از کارهایی که درسال ۹۷ باید انجام شود موضوع احصای مطالبات است.

وی از تشکیل کارگروهی با هدف شناسایی و شفاف‌سازی بدهی‌های آموزش و پرورش با همکاری مجلس خبرداد و افزود: تبصره‌هایی را به مجلس پیشنهاد داده‌ایم که اگر در مجلس مصوب شود بسیاری از مشکلات اعتباری آموزش و پرورش رفع می‌شود.

 

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان‌کرد: ۴۰ میلیون کتاب درسی و کمک آموزشی با قیمت میانگین ۵۰ هزار تومان، تولید و در مدارس توزیع می‌شود بنابراین اگر این موضوع را ساماندهی کنیم، می‌توانیم درآمد آن را به داخل آموزش و پرورش بیاوریم.