هیچ کشوری کالای بدون هویت و شناسنامه قبول نمی‌کند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس هیچ کشوری کالای بدون هویت و شناسنامه قبول نمی‌کند مسؤولیت تنظیم بازار محصولات کشاورزی برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: خرمای ایران برند و شناسنامه ندارد و امروز در هیچ کشوری کالای بدون هویت و شناسنامه را قبول نمی‌کنند. حبیب‌ا…‌نیکزادی‌پناه در گفت‌وگو با خانه‌ملت، در […]

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس

هیچ کشوری کالای بدون هویت و شناسنامه قبول نمی‌کند

مسؤولیت تنظیم بازار محصولات کشاورزی برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: خرمای ایران برند و شناسنامه ندارد و امروز در هیچ کشوری کالای بدون هویت و شناسنامه را قبول نمی‌کنند.

حبیب‌ا…‌نیکزادی‌پناه در گفت‌وگو با خانه‌ملت، در خصوص مشکلات تولیدکنندگان خرما در کشور، اظهارکرد: کالایی که در بازاری به فروش می‌رسد باید دارای شاخصه‌هایی باشد، متأسفانه در حوزه انتخابیه اینجانب تنها محصول، خرما و نخیلات است که چند ماه از برداشت خرما گذشته اما مشکلاتی در زمینه فروش آن وجود دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ‌و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که عدم فروش خرما، نبود مشتری نیست، گفت: خود باغداران نیز نقش منفی را در عدم فروش خرما دارند، زیرا شاخصه‌های بسته‌بندی و درجه‌بندی خرما را رعایت نمی‌کنند و به این موارد اهمیت کافی نمی‌دهند.

نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به این‌که باید در زمینه محصولات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی مسؤولیت داشته باشد، یا وزارت صنعت، معدن و تجارت، ادامه‌داد: شاهد بودیم که معاون اول رییس‌جمهور مجدداً بحث تنظیم بازار را برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت قرارداد که این مسأله نیز یکی از مشکلات است.

وی با تأکید بر این‌که یکی دیگر از مشکلات ما در زمینه استاندارد است و سازمان استاندارد به خوبی به وظیفه خود عمل نمی‌کند، عنوان‌کرد: گمرکات ما با سازمان استاندارد هماهنگی لازم را ندارند و بدون توجه به ذائقه مشتریان خارجی به هرنوع کالایی اجازه خروج می‌دهند، طبیعی است که محصول صادراتی که از کیفیت لازم برخوردار نباشد یا برگشت خورده و یا این‌که معدوم می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، اضافه‌کرد: مسأله مهم در بدنامی محصول کشور در بازارهای بین‌المللی است که در این خصوص باید دستگاه‌های مربوطه هرچه بهتر به وظایف خود عمل کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب‌ و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مشکلاتی نیز با وزارت امورخارجه در این زمینه وجود دارد که وزارت امور خارجه باید در همه کشور‌ها رایزن‌های اقتصادی خود را فعال و بازارهای مفید را شناسایی و به تجار معرفی کنند، تصریح‌کرد: به دلیل این‌که تجار منطقه‌ای خوبی نداریم و قدرت مالی مناسبی ندارند دلال‌‌ها به‌صورت گروهی عمل کرده و برای خرید محصولات به منطقه ورود می‌کنند.

 وی با اشاره به این‌که این دلال‌‌ها با یکدیگر تبانی کرده تا سود و یا کالا را بین یکدیگر تقسیم کنند، ادامه‌داد: در سردخانه اگر خرما به‌صورت مثال هر کیلو ۷هزار تومان قیمت داشته باشد به باغدار قیمت ۶ هزار و۸۰۰ تومان را پیشنهاد می‌کنند، باغدار اگر با بازار آشنا باشد باید خیلی سریع پیشنهاد را قبول کند، در غیراین‌صورت دلال‌‌ها یکی پس از دیگری به باغدار مراجعه می‌کنند و قیمت را کاهش می‌دهند تا نهایتاً خرما را به قیمت ۳هزار تومان خریداری کنند و این اتفاق اکنون در حال وقوع است.

نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که سردخانه‌داران خرما را به ۳ دسته تقسیم می‌کنم، عنوان‌کرد: دسته اول خودمصرف هستند‌، دسته دوم کالا را نگه می‌دارند و هزینه آن را از باغداران دریافت می‌کنند اما گروه سوم که خطرناک هستند دلالان سردخانه‌دار هستند و گروه سوم به‌گونه‌ای رفتار می‌کنند تا نهایتاً کالایی که در سردخانه وجود دارد را به یغما می‌‍‌برند.

وی ضمن اشاره به این‌که مقرر شده معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی چهارشنبه هفته آینده در خصوص بحث خرما پیرو جلسات برگزار شده به بم سفر کند، ادامه‌داد: چیزی که اهمیت دارد این است که باید خرما نهایتاً در بورس کالا حضور پیدا کند، برای ورود خرما به بورس کالا باید چندین شاخص و استاندارد را در زمینه بسته‌بندی، درجه‌بندی خرما و استاندارد سرخانه‌ها و ایجاد برند را رعایت کنیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که خرمای کشور ما متأسفانه برند و شناسنامه ندارد و امروز در هیچ کشوری کالای بدون هویت و شناسنامه را قبول نمی‌کنند، امیدواریم با ایجاد برند خرما را به بازارهای جهانی وارد کنیم، گفت: متأسفانه دولت در زمینه ایجاد صنایع جانبی، تبدیلی و بسته‌بندی خرما کمک نکرده تا این محصول را در منطقه فعال کنیم، باغدار ما مجبور است تمامی خرما درجه یک را وارد بازار کند و همین امر باعث کاهش قیمت خرما می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، ادامه‌داد: برای این‌که بتوانیم خرما را وارد بورس کالا کنیم با وزارت جهاد کشاورزی بحث‌هایی را در زمینه ایجاد یک شرکت دارای بنیه مالی و فنی قوی که توان واردات و صادرات را داشته باشد داشته‌ایم، تا خریدار و فروشنده ما واحد باشد و گرفتار دلال‌‌ها نباشیم و هر کسی از هر جای دنیا که خرما بخواهد از این شرکت خریداری کند.

وی با اشاره به این‌که سازمان تعاون، شرکت‌های تعاونی روستایی، اتحادیه‌های تعاونی و مخصوصا اتحادیه مرکزی تعاونی روستایی باید وارد عمل شوند و نهایتاً وزارتخانه‌های صنعت، معدن‌ و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی به وظایف خود عمل کنند، عنوان‌کرد: حیف است که خرمای کم نظیر مضافتی بم این‌گونه در انبار‌ها بماند.

 

عضو کمیسیون کشاورزی، آب‌ و منابع طبیعی در پایان با تأکید بر این‌که از حدود ۲۰۰هزار تن خرمای مرغوب کشور حدود یکصد و ۱۰هزار تن آن خرمای درجه یک است، خاطرنشان‌کرد: باید بسته‌بندی را اصلاح کنیم و این محصول را در قالب تکدانه و دودانه به سبد‌غذایی مردم اضافه کنیم و مسؤولین کشور باید در راستای رفع مشکلات چابک‌تر باشند تا مشکلات را برطرف کنیم.