جریمه گرانفروشی و کم‌فروشی بسیار اندک است

رییس اتاق اصناف ایران جریمه گرانفروشی و کم‌فروشی بسیار اندک است رییس اتاق اصناف ایران گفت: یکی از ایرادهای موجود در قانون نظام صنفی کشور؛ پایین بودن جریمه‌های گرانفروشی و کم‌فروشی است. به گزارش باشگاه خبرنگاران علی‌فاضلی اظهارکرد: میزان جرم با تخلف سازگاری ندارد؛ به همین جهت تنها راهکار موجود اصلاح قانون نظام صنفی کشور […]

رییس اتاق اصناف ایران

جریمه گرانفروشی و کم‌فروشی بسیار اندک است

رییس اتاق اصناف ایران گفت: یکی از ایرادهای موجود در قانون نظام صنفی کشور؛ پایین بودن جریمه‌های گرانفروشی و کم‌فروشی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران علی‌فاضلی اظهارکرد: میزان جرم با تخلف سازگاری ندارد؛ به همین جهت تنها راهکار موجود اصلاح قانون نظام صنفی کشور و تعزیرات است تا یک تناسبی میان جرم و وضعیت مالی که قانون‌گذار تعیین کرده برقرار شود.

وی تصریح‌کرد: افزایش نظارت در مجموعه ساختاری اقتصاد به خصوص در صحنه بازار یکی دیگر از راهکار‌ها در زمینه مقابله با کم‌فروشی و گرانفروشی بوده است.

فاضلی افزود: یکی دیگر از مشکلات موجود در این خصوص، عدم تناسب میان میزان حمایت از سطوح بازرسی در کشور و مجموعه‌ای که قانون‌گذار آن را تعریف کرده است؛ به‌طوری که براساس تبصره ۷ ماده ۷۲ نظام صنفی در خصوص تأمین بازرسان در نظر گرفته شده است اما طبق آن اقداماتی صورت نمی‌گیرد.

به گفته وی؛ این امر موجب می‌شود تا ۳ میلیون بنگاه صنفی کشور را هزار و ۵۰۰ نفر بازرسی کنند که این تعداد بسیار اندک است.

رییس اتاق اصناف ایران با اشاره به این‌که نرخ جریمه گرانفروشی و کم‌فروشی بسیار کم است، ‌بیان‌کرد: طرحی در این خصوص به دولت ارایه شده و در صورت تصویب در مجلس به مرحله اجرایی خواهد رسید. البته علنی شدن این طرح در مجلس یک مدت زمان ۶ ماهه خواهد برد.

 

این مقام مسؤول در خاتمه یادآور‌شد: در حال حاضر دستگاه نظارتی به امور گرانفروشی و کم‌فروشی رسیدگی می‌کند اما موضوع لازم، بررسی میزان برخورد کیفیت آن است.