خودروهای هیبریدی زیر آوار تعرفه‌های جدید جان می‌دهند!

خودروهای هیبریدی زیر آوار تعرفه‌های جدید جان می‌دهند! مهدی قره‌داغلی- آلودگی هوا و مشکلات ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی باعث شده تا جهان از خودروهای بنزینی و گازوئیلی فاصله بگیرد به همین دلیل شاهد هستیم که کشورهای بزرگ تولیدکننده خودرو سرمایه‌گذاری‌های سنگینی کرده‌اند تا خودروهای برقی تولید کنند. به گزارش مناقصه‌مزایده، روزانه تعداد افرادی که […]

خودروهای هیبریدی زیر آوار تعرفه‌های جدید جان می‌دهند!

مهدی قره‌داغلی- آلودگی هوا و مشکلات ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی باعث شده تا جهان از خودروهای بنزینی و گازوئیلی فاصله بگیرد به همین دلیل شاهد هستیم که کشورهای بزرگ تولیدکننده خودرو سرمایه‌گذاری‌های سنگینی کرده‌اند تا خودروهای برقی تولید کنند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، روزانه تعداد افرادی که به خاطر بیماری‌های تنفسی به بیمارستان مراجعه می‌کنند، کم نیست و باید به فکر حمل‌ونقل سبز باشیم. خودروهای برقی با قابلیت اتصال به شبکه‌ الکتریکی، خودروهای برقی هیبریدی نامیده شده و امکان تبادل انرژی الکتریکی را با شبکه‌ قدرت برای مشترکین صاحب این نوع خودرو‌‌ها فراهم می‌آورد و تبادل انرژی به معنی کسب درآمد است. این نوع از وسایل نقلیه برای اولین‌بار در سال ۱۹۹۲ در ژاپن مطرح شدند. مشخصه اصلی این خودروها، بهره‌گیری آنها از موتور احتراق داخلی و استفاده از سیستم بازیابی انرژی ترمز بود. این خودرو‌‌ها مسیری تازه به سوی کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی پیش روی ما قرار داده‌اند. اما این در حالی است که بخش حمل و نقل یکی از بزرگ‌‌‌ترین مشارکت‌کنندگان در بحث تقاضای انرژی، آلودگی هوای شهری و انتشار گازهای گلخانه‌ای به حساب می‌آید. امکان کاهش وابستگی به مصرف سوخت‌های فسیلی توسط بخش حمل و نقل و کاهش تولید گازهای آلاینده نظیر SOx، CO2 و NOx از مزایای کلیدی این خودرو‌‌ها در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی به حساب می‌آیند. تهیه یک روش مدون برای رفع آلودگی هوا کار بسیار ساده و پیش افتاده است و با نگاه به کشور‌های موفقی که این مسیر را طی کرده‌اند می‌توان به روش مشابه برای ایران نیز دست یافت که شاید با اندک تخصصی بشود همان راهی رفت که دیگران رفته‌اند.

با وجود اهمیت این موضوع براساس تصمیم‌گیری‌ها به دلیل مصرف پایین بنزین و آلایندگی کم خودروهای هیبریدی، دولت به عنوان مشوق، تعرفه ۴ درصدی را برای واردات این نوع خودرو‌‌ها در نظر گرفته بود، اما در دستورالعمل جدید این رقم به ۴۵ درصد رسیده است که رشد ۱۱ برابری یا ۱۰۰۰ درصدی را نشان می‌دهد. رقمی که اگر به همین شکل اعمال شود، جهش قابل‌توجهی را در قیمت این خودرو‌‌ها در بازار ایجاد می‌کند.

جهش غیرمنتظره تعرفه خودروهای هیبریدی در حالی است که واردات این نوع خودرو‌‌ها برای کاهش آلودگی هوا وارد سیاست‌گذاری‌های کلان کشور شده و مشوق‌هایی برای این امر در نظر گرفته شده بود. مسؤولان بار‌‌ها به لزوم حمایت از واردات این خودرو‌‌ها تأکید کردند و برنامه‌هایی برای ورود گسترده این نوع خودرو‌‌ها به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اعلام شده بود.

در این دستورالعمل تعرفه‌های پیشین واردات افزایش یافت به‌طوری‌که تعرفه خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ سی‌سی که ۴۰ درصد بود به ۵۵ درصد افزایش یافت، خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی نیز که پیشتر تعرفه‌شان ۴۰ درصد بود، با افزایش ۳۵ درصدی به ۷۵ درصد رسیده است، تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی نیز که ۵۵ درصد بود ۹۵ درصد تعیین شده است.

 بر این اساس واردات خودرو با ارزش بیش از ۴۰هزار دلار نیز ممنوع شده است. در عین حال در دستورالعمل جدید واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی نیز همچنان متوقف است و نکته قابل توجه این است که تعرفه خودروهای هیبریدی که پیش از این صفر بود، از ۲۵ تا صددرصد تعیین شده است.

جذابیت واردات خودروهای هیبریدی از بین رفت

فرهاد احتشام‌زاد، رییس انجمن واردکنندگان خودرو با بیان این‌که سقف ۴۰ هزار دلار برای واردات خودرو کارشناسی نیست، گفت: این تعرفه‌ها قفلی بر اشتباهات قبلی است که واردات خودرو با حجم موتور ۲۵۰۰ سی‌سی و بالاتر ممنوع بود.

احتشام‌زاد درباره تعرفه‌های جدید واردات خودرو، اظهار کرد: در شرایطی که قیمت بنزین را با دنیا مقایسه می‌کنیم باید شرایط واردات خودروهای لوکس را نیز با دنیا مقایسه کنیم و مبنایی شفاف برای آن در نظر بگیریم این در حالی است که تعرفه‌هایی که اعلام شده نه تنها اشتباه قبلی را اصلاح نکرده بلکه از شفافیت لازم نیز برخوردار نیست.

 رییس انجمن واردکنندگان خودرو به افزایش تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: مزیتی که خودروهای برقی برای تردد در محدوده طرح ترافیک داشتند از ابتدای امسال لغو شد و در حال حاضر با توجه به تعرفه‌ای که برای واردات آنها تعیین شده مزیت وارداتشان از بین می‌رود.

 احتشام‌زاد اضافه کرد: از آنجایی که قیمت پایه خودروهای هیبریدی نسبت به همان مدل خودرو با موتور بنزینی، بالاتر است تعرفه‌های جدید باعث می‌شود قیمت تمام شده این خودرو‌‌ها بالاتر تمام شود و در نتیجه جذابیت خودروهای هیبریدی از بین می‌رود.

مخالفت مجلس با تعرفه‌های جدید خودروهای هیبریدی

سعید باستانی یکی از نمایندگان مجلس از عملکرد دولت در این زمینه انتقاد کرد. نماینده مردم تربت حیدریه، در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به وضعیت آلودگی هوا در بسیاری از کلان‌شهرهای ایران و تعطیلی پیاپی مدارس و ادارات به این دلیل، از افزایش تعرفه‌ واردات خودروهای هیبریدی انتقاد کرد و آن را موجب تشویق هرچه بیش‌تر مردم به استفاده از بنزین با کیفیت پایین دانست. وی در این زمینه گفت: مجلس از اقدام اخیر دولت در افزایش تعرفه‌ی واردات خودروهای هیبریدی حیرت‌زده شده است و این موضوع به هیچ‌عنوان قابل‌قبول نیست. درحالی‌که تنها بخش اندکی از عوارض ورود خودروهای خارجی به ایران توسط هیبریدی‌‌‌ها تأمین می‌شود، نمی‌توانیم آلودگی هوا را نادیده بگیریم و تعرفه‌های این خودروهای پاک را افزایش دهیم. قطعاً همکاران بنده در مجلس شورای اسلامی به این موضوع واکنش مناسب نشان خواهند داد.

باستانی با بیان این مطلب که برای واردات این خودروهای پاک به کشور باید مشوق‌هایی در نظر گرفته شود، از طرح ترافیک ویژه برای این خودرو‌‌ها در سال گذشته به‌عنوان نمونه‌ای از این طرح‌های تشویقی یاد کرد. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با اشاره به قطب سوم خودروسازی کشور، افزود: قطب سوم را باید فرصت مناسبی برای توسعه‌ و تولید خودروهای هیبریدی و الکتریکی در کشور در نظر بگیریم. برای استفاده‌ حداکثری از این نوع خودروها، باید به مردم امتیازات ویژه‌ای داده شود؛ به این صورت که یا تعرفه‌ واردات این خودرو‌‌ها صفر شود یا خودروسازان داخلی برای تولید این نوع خودرو‌‌ها مورد حمایت قرار گیرند که در حال حاضر متأسفانه هیچ‌یک از سوی دولت انجام نمی‌شود.

تعرفه‌بندی صرفاً خودروهای هیبرید را در بازار هدف قرار می‌دهد،

رضا عباسی، کارشناس صنعت خودرو هم در این باره می‌گوید: در حالی که آلودگی هوا در کلان‌شهر‌‌ها بیداد می‌کند و تعداد روزهای پاک در تهران هر سال کم‌تر می‌شود، تعرفه‌های جدید اعلام شده، عملاً بازار را به سمت خودروهای بنزینی و افزایش آلایندگی کانالیزه می‌کند و این اتفاق بسیار عجیبی است.

وی با اشاره به این‌که در همین یکی دو هفته گذشته روزهای متعددی به دلیل آلودگی هوا در تهران تعطیل شده، از مسؤولان وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌پرسد: با کدام استدلال و بر چه مبنایی با دست خودتان مردم را به خرید خودروهای بنزینی که آلایندگی بیش‌تری دارند، هل می‌دهید؟

عباسی با تأکید بر این‌که تا کنون برای تغییر فرهنگ خودرویی مردم به سمت استفاده از خودروهای پاک تصمیم بر این بود که تعرفه خودروهای هیبریدی پایین باشد، افزود: مسؤولان دولت باید شفاف کنند که چطور و با کدام مبنای منطقی، تعرفه خودروهای بنزینی را حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد اما تعرفه خودروهای هیبریدی را حدود ۱۱۰۰ درصد افزایش داده‌اند.

این کارشناس صنعت خودرو با تأکید بر این‌که باید ریشه‌های این تعرفه‌بندی را پیدا کرد، گفت: از طرفی در بازار با واردکنندگانی مواجهیم که هزاران خودروی خود را یا درگمرک و یا در انبارهای خود دپو کرده و حباب قیمتی ایجاد کرده‌اند و از طرف دیگر مردم در ماه‌های گذشته به دلیل قیمت رقابتی خودروهای هیبریدی، اقبال مناسبی به این خودر‌‌ها نشان داده‌اند. به نظر می‌رسد تمایل این واردکنندگان برای فروش خودروهای بنزینی دپو شده سبب ایجاد این مانع برای خودروهای هیبریدی شده است.

وی با بیان این‌که به نظر می‌رسد این نوع تعرفه‌بندی صرفاً خودروهای هیبرید را در بازار هدف قرار می‌دهد، گفت: نوع تعیین تعرفه طوری است که عملاً مزیت قیمت رقابتی هیبریدی‌‌‌ها را در بازار از بین می‌برد و مردم قطعاً در چنین شرایطی خرید خودروهای بنزینی را ترجیح خواهند داد. اگر خوب نگاه کنیم، در کنار گرانی خودرو‌‌ها و ایجاد حباب قیمتی، اصلی‌‌‌ترین رهاورد توقف ثبت سفارش در ماه‌های گذشته، همین آسیب به بازار خودروهای هیبریدی بوده است. باید دید چه کسانی از این آسیب سود می‌برند.

 

حال باید منتظر ماند و دید آیا تعرفه‌های جدید و عجیب واردات خودروهای هیبریدی به کشور اعمال خواهد شد یا مجلس با این موضوع مخالفت خواهد کرد و تعرفه‌ها به حالت قبل بازخواهد گشت؟