تفکیک اقلیت‌های دینی از تاریخ و فرهنگ ایران ناشدنی است

تفکیک اقلیت‌های دینی از تاریخ و فرهنگ ایران ناشدنی است شهردار تهران در جمع چهره‌های برجسته اقلیت‌های دینی گفت: زندگی توأم با مسالمت، صلح، دوستی، محبت و عشق در تهران چیزی است که همه به آن علاقه داریم. به گزارش سایت شهرنوشت، محمدعلی‌نجفی، طی سخنانی در نشست با رهبران ادیان توحیدی و جمعی از چهره‌های […]

تفکیک اقلیت‌های دینی از تاریخ و فرهنگ ایران ناشدنی است

شهردار تهران در جمع چهره‌های برجسته اقلیت‌های دینی گفت: زندگی توأم با مسالمت، صلح، دوستی، محبت و عشق در تهران چیزی است که همه به آن علاقه داریم.

به گزارش سایت شهرنوشت، محمدعلی‌نجفی، طی سخنانی در نشست با رهبران ادیان توحیدی و جمعی از چهره‌های برجسته اقلیت‌های دینی ضمن تبریک ایام ولادت حضرت‌عیسی(ع) و آغاز سال نو میلادی، گفت: میلاد پیامبر صلح و دوستی (ع) ایام شادی آفرینی است؛ پیامبری که کلامش و پیامش سلام بود و به تعبیر حضرت امام(ره) مردگان را احیا و خفتگان را بیدار کرد.

وی در ادامه به بیان وجوه اشتراک پرداخت و گفت: همه ما ایرانی هستیم، ایرانی بودن مایه افتخار ما است و به خاطر فرهنگ غنی ایرانی و تاریخ درخشان ایران است که به آن می‌بالیم؛ در ایرانی بودن مسلمان، شیعه و سنی، ارمنی، آشوری، کلدانی، کلیمی و زرتشتی تفاوتی ندارد، بلکه همه ما به ملت بزرگی تعلق داریم که دل ما برای آن می‌تپد و آرزوی پیشرفت، تعالی و موفقیت ملت را داریم.

وی به بیان نقل قولی از لوئیس‌چکناواریان پرداخت و گفت: در جایی پرسیده بودند شما به عنوان اقلیت… اما ایشان در حرف خبرنگار رفته و گفته بودند «اقلیت خودتی! من ایرانی هستم»؛ بنابراین همه ما ایرانی هستیم و به آن افتخار می‌کنیم.

شهردار تهران با بیان این‌که تفکیک ارامنه، آشوریان، کلدانی، کلیمی، زرتشتی و… از تاریخ و فرهنگ ایران ناشدنی و نامیمون است گفت: فرهنگ ایران فرهنگ صلح، دوستی، مهربانی، مدارا و زندگی براساس شادی و نشاط است که دقیقاً با فرهنگ مسیحیت قرابت داشته و ممزوج شده است.

 

نجفی یادآور شد: حتی درباره داستان‌های اساطیری که در شاهنامه فردوسی از آن یاد شده نیز شاهد هستیم که بیش از آنچه صحبت از پهلوانی، جنگ و جدال باشد، از عشق، مهربانی دوستی و وفاداری صحبت به میان آمده است. این فرهنگ ایرانی ما است و فرهنگ مسیحیت نیز این فرهنگ مدارا و زندگی براساس مسالمت را تقویت می‌کند.