عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بحث تعطیلات مدارس در پاییز چالشهایی دارد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره تعطیلات مدارس در پاییز گفت: این مسأله چالشی است که سالهای سال مطرح بوده است، سال قبل این طرح وارد مجلس شد و امسال هم مجدد وارد شده است. به گزارش […]
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی
بحث تعطیلات مدارس در پاییز چالشهایی دارد
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره تعطیلات مدارس در پاییز گفت: این مسأله چالشی است که سالهای سال مطرح بوده است، سال قبل این طرح وارد مجلس شد و امسال هم مجدد وارد شده است.
به گزارش مهر، محمدبیرانوند با بیان اینکه اگر قرار باشد به توسعه برسیم باید آموزش و پرورش را محور توسعه بدانیم؛ چون کارخانه آدمسازی است، گفت: در دنیا اگر کشورهایی ترقی کردند و به توسعه رسیدند به این اصل پرداختهاند و از این مسیر گذشتهاند. همه دنیا تقریباً دستگاه تعلیم و تربیت را محور توسعه میدانند. بیسمارک در آلمان بعد از جنگ جهانی دوم برای نخست وزیر شدنش شرط میگذارد که حقوق معلمان باید ۳۰ برابر شود.
وی ادامه داد: اگر قرار است اتفاقی متفاوت با سالیان گذشته روی دهد یک همت همگانی میخواهد؛ زیرا در این مورد نه وزیر و نه رییسجمهور و نه مجلس شورای اسلامی به تنهایی نمیتوانند کاری کنند و من از همگان میخواهم که آموزش و پرورش را دستگاه هزینهای ندانند بلکه به چشم یک کارخانه به آن نگاه نکنند که این کارخانه چه فایدهای برای ما داشته است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، مساوی دیدن تعلیم و تربیت با معلمها را جفا در حق معلمها دانست و گفت: معلمها محورهای توسعه هستند. سزاوار نیست معلمی که در دستگاه تعلیم و تربیت آنطور فعالیت دارد، بعدازظهر هم دست به مسافرکشی بزند تا به خاطر کرایه با مسافر درگیر شود.
وی با طرح این سؤال که بودجه آموزش و پرورش قرار است فرایند آموزش را اجرایی کند یا معادل امروزی یاددهی و یادگیری را اجرا کند، بیانکرد: این بودجه حتی خدمات آموزشی را هم کفاف نمیدهد و تنها ۱۰ ماه از مجموعه تعلیم و تربیت را کفاف میدهد و به عبارتی حقوق و مزایا و بخشی از هزینههای فصلهای ۱، ۲ و ۶ را پوشش میدهد که برخی از کارها میمانند.
بیرانوند با اشاره به اینکه سال گذشته در کمیسیون تلفیق مجلس ۳ هزار میلیارد تومان به بودجه آموزش و پرورش در مجلس اضافه شد و این پتانسیل وجود دارد که چنین اتفاقی روی دهد، گفت: از همکارانم در مجلس میخواهم آموزش و پرورش را باورمند ببینند زیرا که محور توسعه است. توقع داریم که بودجه سال ۹۷ از ۳۶ هزار به ۴۰ هزار میلیارد برسد و این کمک همکاران صحن مجلس را میطلبد. تازه با این شرایط بازنشستگی و اجرای برخی بندهای برنامه ششم را کنار بگذاریم؛ مثلاً برای پاداش بازنشستگان فرهنگی ۴ هزار میلیارد نیاز دارد.
بیرانوند با تأکید بر اینکه باید حقوق حقالتدریسهای آموزش و پرورش با تلاشهای بسیار مصوب شده پرداخت شود، گفت: پیش از ۹۰درصد بودجه صرف امور پرسنلی میشود که همان هم با تمام و کمال پرداخت نمیشود. جا دارد عرض کنم که ما تکتک، بازیکنهای خوبی هستیم ولی گل نمیزنیم و دفاع از حقوق فرهنگیان، آن همت همگانی را طلب میکند. فرهنگیان باید بدانند که ما با دغدغه خاطر از معلمان یاد میکنیم ولی با ایکاش کار جلو نمیرود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره معایب استانی شدن بودجه توضیح داد: شاید حسنهایی هم داشته باشد ولی اگر ۱۰ مورد نقص برای آن شمارش کنم دو مورد هم نفع برای آن میشمارم. آنچه که من به عنوان عیب ماجرا از آن یاد میکنم یکی این است که این دستگاه عریض و طویل آموزش و پرورش که نود و چند درصد بودجه آن صرف امور پرسنلی میشود، دلیلی ندارد مدیرکل استان بیاید و در سازمان برنامه و بودجه برای بودجه استانش چانه بزند زیرا ما تمام مجموعه آموزش و پرورش را یکی میبینیم. حتی گاهی ممکن است یک استان منابع درآمدی داشته باشد و بتواند با آن چالههای موجود در سیستم را پر کند ولی استان دیگر همان را ندارد و چنین امکانی برایش متصور نیست. ضمناً گاهی ممکن است یک استان بتواند ریال خود را بگیرد ولی استان همجوار موفق دریافت آن نشود.
وی درباره تعطیلات مدارس در پاییز گفت: در این مورد دغدغه ویژهای بوده و این را به صورت بومبندی تعطیلات را جابهجا کنند. این مسأله چالشهایی است که سالهای سال مطرح بوده است سال قبل وارد شد ولی کنار گذشته شد و امسال هم مجدد وارد مجلس شده و این موضوع مطرح میشود. اما خب نکاتی دارد که باید همه را در کنار هم دید.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.