آفت مزایده سیم‌کارت‌های به اصطلاح لوکس!

آفت مزایده سیم‌کارت‌های به اصطلاح لوکس! سیم‌کارت‌های رندی که گاهی قیمتشان با یک ماشین لوکس و یا حتی چندواحد آپارتمان برابری می‌کند، در بازار ایران در حال خرید و فروش است. «مصرف‌زدگی» مفهومی است که در کشورهایی که شرایط رشد سرمایه‌داری در آنها فراهم باشد، معنا پیدا می‌کند و لزوماً به معنی مصرف بیش‌تر یا […]

آفت مزایده سیمکارت‌های به اصطلاح لوکس!

سیمکارت‌های رندی که گاهی قیمتشان با یک ماشین لوکس و یا حتی چندواحد آپارتمان برابری می‌کند، در بازار ایران در حال خرید و فروش است.

«مصرف‌زدگی» مفهومی است که در کشورهایی که شرایط رشد سرمایه‌داری در آنها فراهم باشد، معنا پیدا می‌کند و لزوماً به معنی مصرف بیش‌تر یا با کیفیت‌تر برخی اقلام مصرفی نیست، بلکه اغلب اوقات مصرف به خودی خود راهی تنها برای بیش‌تر دیده شدن است.

 به گزارش ایسنا، از مفاهیمی که در راستای مفهوم «مصرف‌زدگی» در کشور ما جای خود را باز کرده و حتی به یک سبک زندگی هم تبدیل شده مفهوم «لاکچری» است. سبک زندگی لاکچری تمایل به حداکثر لوکس‌شدگی در مصرف انواع اقلام مصرفی از جمله مسکن، خودرو، پوشاک، خورد و خوراک و غیره دارد.

تمایل به دیده شدن در میان «لاکچری‌زیان» به اندازه‌ای است که حتی در دیگر حوزه‌هایی که کاملاً کاربردی شناخته می‌شوند، هم بروز یافته است. برای نمونه شماره پلاک ماشین یا شماره تلفن از آن مقوله‌هایی از زندگی است که ارقام متفاوتش هیچ مزیت کاربردی نسبت به هم ندارند و صرفاً یکسری کدهای متفاوت و منحصر به فرد به منظور کدگذاری‌های مشخص است.

برخی از افراد اما از این فضای عاری از لوکس‌بودگی، استفاده لاکچری می‌کنند؛ وجه استفاده آنها هم تلاش برای در اختیار گرفتن شماره‌های اصطلاحا «رند» است؛ همین ترتیب قرار گرفتن شماره‌های تلفن باعث شده است تا برخی‌‌ها برای در اختیار داشتن شماره‌های رندتر مبالغی کلان حتی تا یک میلیارد تومان هم هزینه کنند!

سیمکارت‌های یک میلیاردی!

 غلامحسین اظهری، فعال صنفی بازار سیم‌کارت‌‌های تلفن همراه از آخرین وضعیت قیمتی سیم‌کارت‌‌ها در بازار خرید و فروش خبر داد و گفت: حوزه سیم‌کارت‌های دائمی و معمولی با پیش شماره ۰۹۱۲ با کد یک از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان شروع و تا ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نیز قیمت دارند. در همین رده شماره‌ای کدهای ۱۷۷ با ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ۱۳۰ با ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ۱۱۴ با ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و ۱۱۵با ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. البته اینها مربوط به شماره‌های عادی و معمولی است، اما برای شماره‌های استثنایی و اصطلاحاً رند بعضی خطوط حتی با قیمت‌های ۵۰۰ میلیون و یک میلیارد تومان هم به فروش رفته است.

به نظر می‌رسد برخی اوقات خود شرکت‌های مرجع ارایه سیم‌کارت‌‌ها هم به این مسأله دامن می‌زنند. این‌که برای ارایه برخی شماره‌های رند به مشتریان مزایده برگزار شود، خود به تنهایی می‌تواند عاملی برای مشروعیت بخشیدن به انگیزه برخی‌‌ها برای خرید گران‌تر سیم‌کارت‌های رند باشد.

افشارفروتن، فعال صنفی حوزه بازارهای سیم‌کارت موبایل هم با بیان این‌که قیمت گران‌ یک سیم‌کارت هیچ مزیت کارکردی بیش‌تری ندارد، گفت: قطع ارایه سیم‌کارت‌ها با کدهای قدیمی‌تر باعث شد تا تقاضا برای استفاده از این سیم‌کارت‌‌ها بیش‌تر و قیمت آنها گران‌تر شود. تقاضا نیز متأثر از مباحث تجملاتی و حتی بورسی سیم‌کارت‌های تلفن همراه است.

این فعال صنفی بازار سیم‌کارت با بیان این‌که بعد از دوره‌ای، اپراتورهای تلفن همراه نیز به این تب بازار دامن زدند، گفت: زمانی که برای اولین‌بار یکی از اپراتورهای اصلی ارایه‌دهنده سیم‌کارت به برگزاری مزایده برای فروش سیم‌کارت‌های اصطلاحا «رند» خود اقدام کرد، افزایش قیمت سیم‌کارت‌های رند شکلی رسمی‌ به خود گرفت و تثبیت شد.

سیم‌کارت حالتی سرمایه‌ای به خود گرفته است

محمدپناهی، فعال صنفی بازار سیم‌کارت‌های تلفن همراه به الگویابی علل افزایش قیمت برخی از این شماره‌ها پرداخت و گفت: در نگاه کلی این سلیقه مخاطب است که تعیین‌کننده خواهد بود اما اگر برای مثال در شماره سیم‌کارتی یک عدد ۴ یا ۵ بار تکرار شده باشد یا عدد ۰ یا ۱ در آن پرتکرارتر باشد، آن سیم‌کارت برای مشتریان جذاب‌تر و قیمتش هم بیش‌تر است. همچنین اگر اعداد رندی مانند ۱۰۰۰ یا ۲۰۰۰ در آن وجود داشته باشد، قیمت سیم‌کارت گران‌تر هم می‌شود.

این فعال صنفی حوزه بازار سیم‌کارت‌ با بیان این که حتی خود مخابرات هم خط‌های رند خود را به مزایده می‌گذارد، ادامه‌داد: خطوط با کد ۱۷۰ که اخیراً ارایه می‌شوند به مزایده گذشته می‌شوند که قیمتی از ۴ میلیون تومان به بالا دارند.

 

او اضافه‌کرد: همین که خود مخابرات اقدام به برگزاری مزایده می‌کند، خود می‌تواند علتی برای افزایش تب گران‌تر شدن برخی سیم‌کارت‌‌ها باشد چرا که مشتریان تصور می‌کنند واقعاً کالای با ارزشی را از دست داده‌اند در حالی که واقعاً اینگونه نیست و رند بودن یا نبودن یک سیم‌کارت نمی‌تواند بر روی کارایی آن تأثیر داشته باشد. واقعیت این است که سیم‌کارت در کشور ما حالتی لوکس و حتی سرمایه‌ای به خود گرفته است که بازار بزرگی هم در کنار آن به وجود آمده است.