هفته گذشته شورای رقابت قیمت خودرو را حداکثر تا ۱٫۸ درصد افزایش داد تا نظرات و ارزیابیهای مختلفی در مورد این تصمیم جدید مطرح شود، در میان این نظرات، رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران معتقد است اساس قیمتگذاری خودرو از سوی دولت به عنوان یک کالای انحصاری به این صنعت […]
هفته گذشته شورای رقابت قیمت خودرو را حداکثر تا ۱٫۸ درصد افزایش داد تا نظرات و ارزیابیهای مختلفی در مورد این تصمیم جدید مطرح شود، در میان این نظرات، رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران معتقد است اساس قیمتگذاری خودرو از سوی دولت به عنوان یک کالای انحصاری به این صنعت لطمه خواهد زد.
به گزارش ایسنا، بعد از تصمیم جدید شورای رقابت مبنی بر افزایش قیمت خودرو، گروهی که مخالف این تصمیم بوده و بر این باورند که بعد از اجرایی شدن برجام و بهبود شرایط اقتصادی، افزایش قیمتها اقدام درستی نبوده است. اما در مقابل، بخشی از کارشناسان صنعت خودرو و مسؤولان وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقدند افزایش صورت گرفته کم و غیرمنطقی است و افزایش کم باعث صدمه خوردن صنعت خودرو و افزایش بدهیهای خودروسازان میشود.
محمدرضا نجفیمنش – رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران – معتقد است قیمت گذاری خودرو اشتباه است و هیچ دولتی در دنیا این اقدام را انجام نمیدهد.
اشاره این عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران و کسی که سالیان زیادی است عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان است به بحث قیمتگذاری خودرو از سوی شورای رقابت است که در چند سال گذشته در ابتدای سال صحبتهای مختلفی درباره آن شکل میگیرد به خصوص بعد از اعلام قیمتگذاریهای جدید.
نجفی منش درباره قیمت گذاری جدید خودرو از سوی شورای رقابت معتقد است که مشکل در تعیین قیمت خودرو از آنجا شروع شد که در قانون برنامه پنجم، قرار بر این شد برای کالاهای انحصاری قیمت گذاری صورت بگیرد. شورای اقتصاد هم تشخیص داد که خودرو کالای انحصاری است و به این ترتیب خودرو وارد انحصار و قیمتگذاری دولتی شد اما بعد از آن ماجرا، شورای اقتصاد دیگر جلسهای تشکیل نداد تا خودرو از انحصار خارج شود. به این ترتیب پایه اشتباه گذاشته شد و همان گونه هم ادامه هم پیدا کرده است.
به گفته او، زمانی که صورت مسأله غلط باشد جواب درستی هم به دست نمیآید. این ماجرا فقط باعث شده خودروسازان زیان کنند و پول قطعهسازان را ندهند. قطعه سازان ضرر دیدند، خسارت دادند و نیروهایشان را تعدیل کردند. در نهایت این شد که قیمت خودرو به شکل درست به دست مصرفکننده نرسید و در این میان فقط دلالان و واردکنندهها سود بردند.
رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی اتاق بازرگانی تهران معتقد است دخالت دولت در قیمت گذاری خودرو اشتباه است و نتایج نا مطلوبی خواهد داشت و در نهایت به ضرر تولید داخل خواهد بود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.