بی‌تدبیری که بازار خودرو را آشفته‌ کرد

بی‌تدبیری که بازار خودرو را آشفته‌ کرد  تصمیم بی‌تدبیر چند ماه قبل درباره توقف واردات خودرو، تبعات سنگینی برای مصرف‌کنندگان داشته که جبران به راحتی امکان‌پذیر نیست؛ تصمیمی که سودهای میلیاردی به جیب برخی‌‌ها ریخت. به گزارش مهر، محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت را همه به فردی باتجربه حداقل در حوزه بازرگانی و […]

بی‌تدبیری که بازار خودرو را آشفته‌ کرد

 تصمیم بی‌تدبیر چند ماه قبل درباره توقف واردات خودرو، تبعات سنگینی برای مصرف‌کنندگان داشته که جبران به راحتی امکان‌پذیر نیست؛ تصمیمی که سودهای میلیاردی به جیب برخی‌‌ها ریخت.

به گزارش مهر، محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت را همه به فردی باتجربه حداقل در حوزه بازرگانی و سیاست‌گذاری‌های بازار می‌دانند و بعید به نظر می‌رسید که او چنین تصمیمی را برای بازار خودرو و واردات بگیرد. همان هفته‌های ابتدایی وزارت بود که وی واردات خودرو را به بهانه منفی بودن تراز تجاری کشور ناشی از افزایش واردات، ممنوع اعلام کرد و بدون مقدمه، سبب شد تا سودهای میلیاردی به جیب کسانی برود که قطعاً از سازوکار‌ها و جلسات این وزارتخانه بابت ممنوعیت احتمالی ثبت سفارش خبر داشتند.

این البته تنها باری نیست که ثبت سفارش واردات خودرو و بسته شدن آن، سودهای میلیاردی به جیب عده‌ای واردکننده و مطلع از تصمیمات دولت سرازیر می‌کند و روند ثبت سفارش هم این را به خوبی نشان می‌دهد. این تصمیم اشتباه، اکنون نه تنها سودهای بادآورده‌ای را نصیب عده‌ای خاص کرده است، بلکه بازار خودروهای داخلی را هم به آشفته بازاری تبدیل کرده که بسیاری از اقشار ضعیف و متوسط جامعه هم تحت‌الشعاع آن قرار گرفته‌اند. بدون شک، هیچ کس، از واردات خودروهای لوکس که نمایشگر اختلاف طبقاتی هستند، استقبال نمی‌کند و دفاعی هم از آن ندارد؛ اما این تصمیم اشتباه سبب شد همان طبقات بی‌ریشه اجتماعی بار دیگر اوج بگیرند و میلیارد‌ها تومان را چند ماهه به جیب بزنند، ضمن این‌که بازار خودروهای داخلی هم دچار آشفتگی و افزایش قیمت شد.

بیش‌تر از ۵ ماه دولت سایت ثبت سفارش واردات خودرو را بست و واردات را به بهانه جلوگیری از خروج ارز و منفی بودن تراز تجاری متوقف کرد؛ در حالی‌که به نظر می‌رسید باید حمایتی از صادرات صورت گیرد تا بتواند دلارهای خارج شده برای واردات را جبران کند و سودآوری برای کشور داشته باشد، اما نه تنها این موضوع رخ نداد، بلکه صادرات روز به روز ضعیف‌تر شده و به بهانه جلوگیری از واردات خودروهای لوکس، اکنون آشفته‌بازاری درست شده است که حتی قیمت خودروهای داخلی در بازار را هم به شدت افزایش داده است.

در این میان، نه وزارت صنعت، نه سازمان حمایت و نه شورای رقابت، هیچ یک تاکنون واکنشی به این وضعیت، نشان نداده‌اند و آن‌گونه که بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد، هر نمایشگاه‌دار اتومبیلی هر قیمتی که دلش می‌خواهد بر روی خودرو می‌گذارد و به مردم می‌فروشد. هیچ نظارتی هم بر بازار نیست و تاکنون هیچ پاسخی از سوی وزارت صنعت مبنی بر نظارت بر بازار خودروهای وارداتی و داخلی دریافت نشده است.

اکنون قیمت خودروهای داخلی به شدت در بازار بالا رفته و بازار سیاه برای بسیاری از خودرو‌ها شکل گرفته، حتی خودروسازان داخلی که طرح‌های فروش اعلام کرده‌اند نیز برخی خودروهای پرطرفدار را در فهرست خودروهای موجود در طرح‌های فروش خود اعلام نکرده و بیش‌تر همان خودروهایی که همیشه در بازار وجود داشته و قیمت برخی از آنها هم اکنون، در بازار بعضاً کم‌تر از نمایندگی است، وارد طرح‌های فروش شده‌اند.

بر همین اساس، خودروهای لوکس نه تنها در بازار خرید و فروش می‌شوند، بلکه بازار خودروهای داخلی را هم تحت‌الشعاع قرارداده و این مصرف‌کنندگان طبقه ضعیف و متوسط هستند که باید تاوان تصمیمات اشتباه دولت را بدهند.

در این میان، برخی نمایشگاه‌داران خودرو در گفت‌و‌گو با مهر از گرانی ۴۵۰میلیون‌تومانی برخی از خودروهای لوکس در بازار خبر می‌دهند و البته آن را هم غیرمنطقی می‌دانند. حتی واردکنندگان خودرو در طرح‌های جدید خود قیمت را از ۱۰ تا بعضاً ۴۵میلیون‌تومان بر روی برخی از مدل‌های خود افزایش داده‌اند.

اکنون شرایط به نحوی در مورد خودروهای وارداتی با قیمت متوسط که بیش‌تر مورد استفاده طبقه متوسط جامعه است، پیش رفته که برخی شرکت‌های وارداتی، به عدم اعمال ۵۰ درصد از افزایش منطقی خودروهای خود بعد از اعلام تعرفه‌های جدید می‌بالند و به عنوان یک امتیاز مثبت از آن یاد می‌کنند؛ برخی دیگر هم هنوز سایت‌های فروش خود را باز نکرده و هیچ طرحی را برای مشتریان اعلام نمی‌کنند. گویا آنها می‌خواهند تا از فضای پایان سال هم به نفع خود بهره گیرند و با تقاضایی که در بازار وجود داشته و در برخی موارد به عطش تبدیل شده، بهترین بهره را هم ببرند؛ بدون این‌که نظارتی بر روی فروش‌های آنها از سوی سازمان حمایت و شورای رقابت وجود داشته باشد که چرا فروش خودرو را برای مدت طولانی متوقف کرده‌اند.

اگر قرار بود تعرفه بالا رود، چرا ثبت سفارش را متوقف کردند؟

یکی از نمایشگاه‌داران خودرو می‌گوید: تصمیم اشتباه وزارت صنعت در توقف ثبت سفارش واردات خودرو عده‌ای را آنقدر پروار کرد که اکنون کل بازار خودرو را کنترل می‌کنند و هر طور که بخواهند بازار را می‌چرخانند؛ به خصوص این‌که برخی واردکنندگان انحصار واردات برخی خودرو‌ها را به دست گرفته و به بهانه ارایه برخی سندهای اصلی و جعلی، تلاش کرده‌اند که خود را نماینده رسمی کمپانی خارجی نشان دهند، در حالی‌که چنین چیزی صحت ندارد و هنوز هستند شرکت‌های وارداتی که از سوی کمپانی مادر، به رسمیت شناخته نشده ولی با رانتی که در اختیار دارند، خودرو وارد می‌کنند.

وی می‌افزاید: وزیر صنعت باید توضیح دهد که چرا این چنین تصمیمی را اتخاذ کرده و اگر قرار بر این بود که تعرفه به این میزان بالا رود، چرا ۵ ماه سایت ثبت سفارش بسته شده بود؛ در حالی‌که اکنون بسیاری از واردکنندگان با راه و چاهی که خود می‌دانند، خودرو‌ها را با تعرفه‌های قبلی ترخیص کرده ولی در بازار به قیمت جدید می‌فروشند.

این نمایشگاه‌دار می‌گوید: قیمت‌هایی که از سوی شرکت‌های وارداتی به صورت رسمی اعلام شده، در بازار با نرخ‌های بالاتری به فروش می‌رسد و وقتی شرکت واردکننده که عرضه‌کننده عمده آن خودرو هم به شمار می‌رود، قیمت را تا ۴۵میلیون‌تومان افزایش می‌دهد، قطعاً بازار تا ۶۰میلیون‌تومان افزایش را هم تجربه خواهد کرد و هیچ کس هم پاسخگو نیست که چرا مردم باید این خودرو‌ها را با قیمت بالاتری خریداری کنند؛ مگر اصولاً با این تعرفه‌ها، هنوز خودرویی وارد کشور شده است که بخواهد با تعرفه جدید قیمت‌گذاری شود.

هم اکنون قیمت خودروهای داخلی نیز افزایش یافته و در بخشنامه‌های جدید خودروسازان داخلی نرخ‌ها به شدت افزایش یافته است؛ به خصوص این‌که خودروسازان داخلی کم‌تر خودروهای وارداتی دارند ولی با پیش دستی، قیمت سایر تولیدات خود را هم در کنار مونتاژی‌ها به شدت افزایش داده‌اند.

در حال حاضر، سوزوکی ویتارا اتومات کلاس۹، ۱۳۹میلیون‌و۷۴هزار تومان، سوزوکی ویتارا اتومات کلاس۱۰، ۱۴۷میلیون‌و۷۴هزار تومان، هایماS۷ اتومات ۷۹میلیون‌و۲۲۹هزار تومان، هایما S۷ توربو ۹۵میلیون‌و۷۴هزار تومان، دانگ فنگ H۳۰CROSS ۴۵میلیون‌و۵۲۴هزارتومان، رنو کپچر ۱۱۸میلیون‌و۹۲۶هزار تومان، تندر ۹۰ اتوماتیک ۴۷میلیون‌و۴۸۵هزار تومان، رانا ال‌ایکس ۳۶میلیون‌و۶۷۳هزارتومان، پژو ۲۰۰۸ معادل ۱۰۳میلیون‌و۹۹۴هزار تومان، پژو ۵۰۸ معادل ۱۸۹میلیون‌تومان، پژو پارس اتوماتیک ۴۵میلیون‌و۳۳۱هزارتومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو ۳۳میلیون‌و۸۴۴هزارتومان در نمایندگی‌های مجاز ایران خودرو است.

کیاسراتو ۲۰۰۰ اتوماتیک آپشنال ۱۰۴میلیون‌و۱۵۸هزارتومان، کیاسراتو ۲۰۰۰ اتوماتیک ۹۶میلیون‌و۱۴۵هزارتومان، چانگان اتوماتیک ۶۹میلیون‌و۵۷هزارتومان، آریو ۱۶۰۰ دستی ۴۹میلیون‌و۷۴۵هزارتومان، تیبا دوگانه سوز ۲۷میلیون‌و۳۴هزارتومان، تیبا دو ۲۷میلیون‌و۹۱۶هزارتومان، پراید ۱۱۱ معادل ۲۱میلیون‌و۲۴۳هزارتومان، ساینا ۲۸میلیون‌و۹۰۰هزارتومان در نمایندگی‌های مجاز سایپا است که قطعاً بازار آزاد افزایش قیمت بیش‌تری را تجربه می‌کند.

هیوندایی I۲۰ در نمایندگی‌های مجاز ۹۶میلیون‌تومان، هیوندایی اکسنت ۱۰۷میلیون‌تومان، النترا ۱۵۵میلیون‌تومان، سوناتا۱۹۹میلیون‌تومان، توسان ۲۰۴میلیون‌و۹۰۰هزارتومان و سانتافه ۲۴۹میلیون‌تومان است.

بنز CLA۲۰۰ فول ۲۰۱۶ در بازار ۷۹۰میلیون‌تومان، بنز CLA۴۵ فول ۲۰۱۶ در بازار ۷۲۰میلیون‌تومان، بنز CLA۴۵ فول ۲۰۱۷ معادل ۷۸۰میلیون‌تومان، بنز E۲۰۰ مدل ۲۰۱۶ در بازار ۵۹۰میلیون‌تومان است.

 

هر دستگاه تیوولی ۱۱۲میلیون‌تومان، تیوولی الیت ۱۱۲میلیون‌تومان و سانگ‌یانگ پریمیوم ۱۵۰میلیون‌تومان است.