خودروهای هیبریدی وارداتی تأثیری بر کاهش آلودگی هوا ندارند

یک کارشناس مطرح کرد خودروهای هیبریدی وارداتی تأثیری بر کاهش آلودگی هوا ندارند عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: برخلاف تبلیغات صورت گرفته خودروهای هیبریدی وارداتی تأثیر چندانی بر کاهش آلودگی هوا ندارند. امیرحسن کاکایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: این روز‌ها به دلیل بالا رفتن تعرفه واردات خودروهای بنزینی و هیبریدی، […]

یک کارشناس مطرح کرد

خودروهای هیبریدی وارداتی تأثیری بر کاهش آلودگی هوا ندارند

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: برخلاف تبلیغات صورت گرفته خودروهای هیبریدی وارداتی تأثیر چندانی بر کاهش آلودگی هوا ندارند.

امیرحسن کاکایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: این روز‌ها به دلیل بالا رفتن تعرفه واردات خودروهای بنزینی و هیبریدی، بحث تأثیرات خودروهای هیبریدی بر کاهش آلودگی هوا داغ شده است.

وی با بیان این‌که خودروهای هیبرید انواع مختلفی از میکرو هیبرید تا فول هیبرید دارند، خاطرنشان کرد: براساس بررسی‌هایی که از سوی مسؤولان مربوطه در دولت صورت گرفته، بیش‌تر خودروهای هیبرید وارداتی به کشور از نوعی هستند که عملاً تأثیری بر کاهش آلودگی هوا نداشته‌اند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: موتور الکتریکی مورد استفاده در خودروهای میکرو هیبرید در حد سیستم ساده استاپ و استارت خودرو در پشت چراغ قرمز است ضمن آن‌که به دلیل نوع ترافیک‌‌ها در ایران که نه ایستا، بلکه در حال حرکت کند و مستمر است، عملاً این خودروهای هیبریدی تأثیری بر کاهش آلودگی هوا ندارند.

وی افزود: خودروهای هیبریدی در هر نوعی که باشند همچنان از یک موتور احتراق داخلی (بنزین‌سوز) استفاده می‌کنند و دارای آلودگی هستند بنابراین موضوعات مطرح شده درباره پاک بودن خودروهای هیبریدی یک بحث انحرافی است و تنها در خودروهای تمام برقی می‌توان گفت که این خودرو‌ها در محدوده مورد استفاده در شهر، پاک هستند.

کاکایی اظهار کرد: در این شرایط واردات خودروهای هیبریدی به دلیل گران‌تر بودن آنها تنها باعث خروج بیش‌تر ارز از کشور و تحمیل هزینه‌های بیش‌تر به مصرف‌کنندگان می‌شود ضمن آن‌که موضوع هزینه‌های نگهداری و همچنین وجود شبکه خدمات پس از فروش مناسب برای این خودرو‌ها موضوعی است که مغفول مانده است.

وی با بیان این‌که با توجه به این واقعیات بهتر است به جای انتقاد از دولت به دلیل افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی، بر مشکل اصلی دست گذاشته شود، تصریح کرد: عامل اصلی آلودگی هوا در کلان‌شهرها، قدیمی و فرسوده بودن سیستم حمل و نقل عمومی است که باعث شده از یک سو آلایندگی این ناوگان بالا بوده و از سوی دیگر شهروندان نیز تمایلی به استفاده از این سیستم نداشته باشند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان کرد: در این شرایط دولت باید فکری به حال سیستم حمل و نقل عمومی کرده و با سرمایه‌گذاری در این حوزه و ارتقای این ناوگان، شهروندان را تشویق به استفاده کم‌تر از خودروهای شخصی کند.