دومینوی ممنوعیت ورود کالا به سبزیجات رسید

ممنوعیت جدید عراق برای کالاهای ایرانی دومینوی ممنوعیت ورود کالا به سبزیجات رسید ممنوعیت و افزایش تعرفه واردات برخی از کالاهای ایرانی که از چندی پیش از سوی عراق آغاز شده بود در فاز جدید سبزیجات ایران را هدف قرارداد و واردات این محصولات به این کشور ممنوع شد. به گزارش میزان، عراق که تا […]

ممنوعیت جدید عراق برای کالاهای ایرانی

دومینوی ممنوعیت ورود کالا به سبزیجات رسید

ممنوعیت و افزایش تعرفه واردات برخی از کالاهای ایرانی که از چندی پیش از سوی عراق آغاز شده بود در فاز جدید سبزیجات ایران را هدف قرارداد و واردات این محصولات به این کشور ممنوع شد.

به گزارش میزان، عراق که تا چندی پیش به عنوان بزرگ‌‌ترین بازار صادراتی کالاهای ایرانی محسوب می‌شد و سهم بزرگی از بازار این کشور در تسخیر کالاهای ایرانی بود، آرام‌آرام در حال از دست رفتن است.

افزایش تعرفه واردات مواد لبنی ایرانی به این کشور که سهم زیادی از بازار آن توسط محصولات ایرانی تأمین می‌شد، این صنعت را به نوعی با شوک مواجه کرد.

باکری، رییس انجمن صنایع لبنی در این باره گفت: شرکت‌های ایرانی برای به دست گرفتن بازار عراق سرمایه‌گذاری هنگفتی انجام دادند که با افزایش تعرفه به مشکل بر خواهند خورد و متضرر می‌شوند که دولت باید در این زمینه کاری کند.

از سوی دیگر بازار عراق برای صنعت سیمان کشورمان نیز موهبت محسوب می‌شد و بخش زیادی از صادرات سیمان شرکت‌های ایرانی به این کشور بود که آن هم با محدودیت مواجه شد.

عبدالرضا‌شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در این باره گفت: صادرات سیمان به عراق به علت راه‌اندازی کارخانه‌های این کشور و به عنوان حمایت دولت از صنایع داخلی بسیار کم شده و در حال حاضر فقط کلینکر به این کشور صادر می‌شود.

از طرفی مردادماه بود که گمرک اعلام‌کرد: گمرک عراق در مرز شلمچه، ابلاغیه‌ای مبنی بر ممنوعیت صادرات برخی کالا‌ها از جمهوری اسلامی ایران به عراق صادر کرده که از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران برای پیگیری و اجرا ابلاغ شده است.

براساس این ابلاغیه براساس شرایط اعلامی گمرک عراق، صادرات کالاهای انگور، خرما، انبه، نارگیل، پاجوش نخل، دنبه گوسفند (چربی) و ذرت از جمهوری اسلامی ایران به عراق ممنوع شد.

اما در جدید‌ترین اقدام، دولت عراق به ناگهان ورود ۴ محصول ایرانی به این کشور را ممنوع کرد تا دور جدیدی از حذف کالاهای ایرانی از بازار عراق کلید بخورد.

در همین راستا سازمان توسعه تجارت عنوان کرد، براساس اعلام سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد از تاریخ ۶ دی‌ماه ۹۶ واردات برخی محصولات کشاورزی از قبیل کاهو، شلغم، چغندر، کلم و گل کلم به عراق ممنوع شده است.

هنوز دلیل ممنوعیت این محصولات مشخص نیست اما، به نظر می‌رسد مسؤولان تجاری عراق دومینووار به دنبال ممنوعیت واردات محصولات ایرانی به این کشور هستند اما، این‌که چرا مسؤولان تجاری و سیاسی کشور از مناسبات خوب سیاسی با این کشور برای حفظ این بازار ارزشمند استفاده نمی‌کنند، جای سؤال دارد.

 

بازاری که طی سالیان زیاد با تلاش فراوان تجار به دست آمده به راحتی در حال از دست رفتن است و پیدا کردن جایگزینی مناسب برای آن به مراتب سخت‌تر از حفظ آن خواهد بود و پیش از این که دیر نشده مسؤولان باید برای این مسأله چاره‌اندیشی کنند.