تحقق دولت الکترونیک در دستگاههای اجرایی به خاطرهها پیوست ؟! دولت الکترونیک زیرساختی است که دستگاهها میبایست خدمات خود را مطابق معماری که بهوسیله سازمان فناوری اطلاعات طراحی شده، ارایه کنند تا مردم ضمن استفاده از خدمات بهتر بتوانند به نوعی در اداره جامعه مشارکت داشته باشند، اما این موضوع انگار هنوز برای بسیاری از […]
تحقق دولت الکترونیک در دستگاههای اجرایی به خاطرهها پیوست ؟!
دولت الکترونیک زیرساختی است که دستگاهها میبایست خدمات خود را مطابق معماری که بهوسیله سازمان فناوری اطلاعات طراحی شده، ارایه کنند تا مردم ضمن استفاده از خدمات بهتر بتوانند به نوعی در اداره جامعه مشارکت داشته باشند، اما این موضوع انگار هنوز برای بسیاری از دستگاهها مفهوم نشده است.
به گزارش ایرنا، دولت الکترونیک به معنای اطلاعرسانی و ارایه خدمت بهموقع، دقیق و کارا در همه ساعتهای شبانهروز از طریق وسایل ارتباطی شامل تلفن، اینترنت و شبکههای اجتماعی است که بهکارگیری آن در بخشهای مختلف دولت برای افزایش بهرهوری و ارتقای سطح خدماترسانی بوده و مهمترین نتیجه آن، افزایش رضایت مردم و پیشگیری از بروز فساد و افزایش میزان مشارکت شهروندان در اداره حکومت است.
اما ساختار نظام اداری ایران در طول تاریخ خود بهگونهای است که خدمترسانی مطلوب در آن جایی نداشته است. بر این اساس با هدف ایجاد تغییر بنیادین در ساختار قدیمی نظام اداری کشور، سازمان فناوری اطلاعات دولت یازدهم طرح ملی دولت الکترونیک را که از سالها پیش متوقف مانده بود، احیا و اقدامهای لازم برای الکترونیکیسازی را آغاز کرد.
معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران چندی پیش در این باره گفت: استفاده از فناوریهای تازه ارتباطی و اطلاعاتی در دولت الکترونیک بهویژه اینترنت برای ارایه خدمت به شهروندان با کمترین هزینه و بیشترین رضایت پیشبینی شده است.
رضاباقریاصل موضوع دولت الکترونیک را ایجاد تحول، بازآفرینی، بازمهندسی، بهبود کارآیی و اثربخشی نظام اداری ایران بیانکرد و ادامهداد: دولت الکترونیک در واقع راهکار میانبری برای ایجاد تحول در نظام اداری کشور است که در اصل ۴۴ قانون اساسی بر آن تأکید شده است.
باقری اصل یادآوریکرد: نظام اداری ایران براساس دو شاخص بودجه و نیروی انسانی تغییر نکرده است و افزایش سالیانه هزینههای دولت و افزایش بدنه و نیروی انسانی نشان میدهد تاکنون برای تحول نظام اداری و کارآمدی آن اقدام مؤثری انجام نشده است.
دولت یازدهم پس از استقرار به دنبال توسعه بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات با هدف استفاده بهینه از ظرفیتهای این بخش بود و همه تلاشهای خود را در این باره به خدمت گرفت.
یکی از مفاهیمی که آن دولت به دنبال استقرار آن بود، مفهوم دولت الکترونیک و ارایه خدمات مورد نیاز مردم به صورت الکترونیک بود که گامهای مهمی هم در این زمینه برداشته شد تا با استقرار این مفهوم و پیادهسازی آن مردم ضمن بهرهمندی از مزیتهای گوناگون آن حقوق شهروندیشان نیز رعایت شود.
یکی از گامهای برداشته شده با همت سازمان امور استخدامی کشور و سازمان فناوری اطلاعات ایران شناسنامهدار شدن خدمات دولتی است که اکنون روند احصای خدمات برای شناسنامهدار شدن تا حد قابل قبولی روبه جلو است.
با آنکه خدمات دولتی شناسنامهدار شدهاند اما امری که تحقق دولت الکترونیک را با اما و اگر مواجه کرده است به گفته معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران فراموشی کار برای اجرای دولت الکترونیک در دستگاههای اجرایی و نیز فعالیت براساس سلیقه و نه معماری طراحی شده توسط سازمان فناوری اطلاعات برای اثربخش بودن دولت الکترونیک است.
باقریاصل در این زمینه معتقد است که مشکل این است که همه یادشان رفته که باید برای دولت الکترونیک کار کنند تا هرچه زودتر شاهد اجرا باشیم.
وی با بیان اینکه اکنون زیرساخت (پلتفرم)های لازم حاضر است و مشکل پلتفرمی وجود ندارد، ادامه داد: این دستگاههای اجرایی هستند که باید سرویسهای خود را ارایه دهند تا براساس مدلهای معماری خاصی که سازمان فناوری ارایه کرده است بر روی پورتال قرار گیرد اما آنها هر کدام میخواهند شکل ارایه خودشان را داشته باشند و این شدنی نیست.
معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات یکی دیگر از موانع الکترونیکی شدن دولت را نبود فهرست خدمات در برخی نهادها و دستگاهها میداند که امکان الکترونیکی کردن را مشکلتر میسازد.
به گفته وی، خیلی از دستگاهها نمیدانند چه خدماتی را باید به دولت الکترونیک ارایه دهند و حتی نمیدانند مطالبه مردم چیست و این موضوع کار را مشکلتر ساخته است.
باقری اصل به مطالبه رییسجمهوری برای تحقق هرچه زودتر دولت الکترونیک اشاره کرد و گفت: مطالبه رییسجمهوری در این رابطه باید تبدیل به قانون و مصوبه شود تا همه دستگاهها ملزم به اجرا شوند.
عضو شورای فناوری اطلاعات ادامهداد: مطالبه دولت الکترونیک یک مطالبه عمومی است و تنها الکترونیکی کردن دولت نیست بلکه بهرهور کردن ارایه خدمات به مردم را هم در بر میگیرد.
وی معتقد است: مردم نباید درگیر فرایندهای دولتی شوند بلکه این فرایندهای دولت است که باید درگیر مردم شود و دولت در خدمت مردم باشد.
باقری اصل با تأکید بر اینکه بسیاری از دستگاههای اجرایی نمیدانند مردم چه خدماتی را از آنها انتظار دارند و از طرفی هم رییسجمهوری مطالبه میدهد که در قالب دستورالعمل که باید اجرایی شود اما در مراجعه سازمان فناوری برای دریافت خدمات و قراردادن آن بر روی پورتال دولت الکترونیک سازمانها همکاری لازم را ندارند و برخی حاضر نیستند خدمات خود را به هنگام شده، ارایه کنند.
وی ادامهداد: سازمانها تلاش دارند خدمات را هر زمان که میخواهند و به هر روشی که صلاح میدانند، ارایه کنند که این ناشی از درک نادرست از معماری فناوری اطلاعات در کشور است.
این درحالی است که اسحاقجهانگیری ۲۹ فروردین ماه امسال و در نخستین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفته بود: همه دستگاههای اجرایی لازم است در اجرایی شدن مصوبات شورایی و الکترونیکی کردن خدمات تحرکات جدی داشته باشند و با فراهم شدن این زیرساختها، هیچ تعللی در انجام امور ذیربط پذیرفتنی نخواهد بود.
دولت الکترونیک یکی از اصلیترین راهکارهای جهانی برای افزایش رفاه و آسایش مردم و کاهش نابرابریهای اجتماعی است اکنون که دولت مصمم به اجرای این امر است به نظر باید بدنه اجرایی هماهنگی بیشتری داشته باشند تا این موضوع مهم اجرایی شده و ضمن کاهش مفاسد اداری زمینه دخالت مردم در حکمرانی را فراهم سازد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.