نابودی بازاریابی اینترنتی با فیلترینگ تلگرام!

نابودی بازاریابی اینترنتی با فیلترینگ تلگرام! دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی گفت: براساس اعلام مراجع معتبر، ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار فروشنده اینترنتی در ایران وجود دارد که ۵۰ هزار فروشنده در سایت‌ها در حال فعالیت هستند. رضاالفت‌نسب، دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی در گفت‌و‌گو با ایلنا درباره تأثیر فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی […]

نابودی بازاریابی اینترنتی با فیلترینگ تلگرام!

دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی گفت: براساس اعلام مراجع معتبر، ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار فروشنده اینترنتی در ایران وجود دارد که ۵۰ هزار فروشنده در سایت‌ها در حال فعالیت هستند.

رضاالفت‌نسب، دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی در گفت‌و‌گو با ایلنا درباره تأثیر فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی بر کسب و کارهای اینترنتی ایران گفت: تعداد بسیار زیادی از افراد در تلگرام و اینستاگرام به تبلیغات و فروش کالا به عنوان یک شغل مشغول بودند، بار‌ها از سوی نهادهای مختلف نیز اعلام شد که باید این فضا برای فعالیت ساماندهی شود اما در این مسأله اختلاف نظر وجود داشت. دولت معتقد است که شبکه‌های اجتماعی بستری مناسب است اما سیستم قضایی کشور اعتقاد دارد، هرگونه استفاده تجاری از سیستم‌های خارجی ممنوع است و همین مسأله باعث شد تا بسیاری از بسترهای مارکتینگ در سیستم‌های خارجی در اختیار کاربر ایرانی قرار نگیرد.

دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنت با اشاره به تعداد فروشندگان اینترنتی و کسب و کارهای مجازی در کشور گفت: براساس اعلام مراجع معتبر، ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار فروشنده اینترنتی در ایران وجود دارد و ۵۰ هزار فروشنده در سایت‌های فروش در حال فعالیت هستند و بیش‌تر از ۲۰۰ هزار فروشنده در شبکه‌های اجتماعی در حال ارایه کالا یا خدمات هستند و توانستند از این راه، کارآفرینی و کسب درآمد کنند. موضوع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی به صورت قطعی به فروشندگان اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی ضرر جدی وارد کرده و باعث بلاتکلیفی آنها شده است. این مسأله حتی برای استارت‌آپ‌‌ها هم تبعاتی در بر داشته است.

وی افزود: موضوع کندی یا قطعی دسترسی به اینترنت علاوه بر کسب و کارهای اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی به صورت محسوس کسب و کارهای اینترنتی که به صورت رسمی در سایت‌ها به فعالیت مشغول هستند را هدف قرارداده است. افرادی که در این کسب و کار‌ها مشغول هستند، فرزندان همین کشور هستند و مسؤولان باید به پیامدهای تصمیمات خود توجه داشته باشند.

الفت‌نسب در توصیه به کسب و کارهای اینترنتی کشور گفت: به کسب و کارهای اینترنتی که در شبکه‌ اجتماعی تلگرام فعالیت داشتند، توصیه می‌کنم علاوه بر تداوم فعالیت در این شبکه‌ تا زمان مشخص شدن وضعیت نهایی آن در شبکه‌های اجتماعی داخلی نیز عضو شوند و کار خود را آغاز کنند.

دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی با بیان این که شبکه ملی اطلاعات راه‌حلی برای رفع مشکلات و عدم ایجاد محدودیت برای کسب و کار‌ها است، گفت: در صورتی‌که شبکه ملی اطلاعات داشته باشیم، می‌توانیم سایت‌هایی که نقش مخرب برای نظام مقدس جمهوری اسلامی را دارند را محدود کنیم و دیگر کسب و کارهای اینترنتی کشور به هر دلیلی دچار محدودیت نشوند و مردم نیز بتوانند بدون هیچ مشکلی از فضای مجازی استفاده کنند.

رضاالفت‌نسب افزود: در سال ۱۳۸۸ و ایجاد برخی تجمعات اعتراضی، کشور در زمینه کسب و کارهای مجازی از جمله فروش اینترنتی و استارت‌آپ‌‌ها حرف زیادی برای گفتن نداشت و افراد به گستردگی امروز در آن زمان فعالیت نداشتند اما هم‌اکنون کسب و کارهای مجازی یکی از پایه‌های مهم اقتصاد کشور به عنوان اقتصاد دیجیتالی است. با ایجاد کوچک‌ترین محدودیت یک زنجیره بزرگ شامل تأمین‌کننده، تولید‌کننده، سازمان و سرمایه‌گذاران درگیر می‌شوند که می‌تواند نابودی یک کسب و کار را در پی داشته باشد.

وی تأکیدکرد: زمانی که محدودیت زیاد برای هر مسأله‌ای با مدت زمان طولانی وجود داشته باشد، سرمایه‌گذار داخلی و خارجی جرأت ورود به بازار استارت‌آپ را ندارد، چرا که ریسکی بزرگ است و ممکن است با کوچک‌‌ترین محدودیت، سرمایه‌ای بزرگ کاهش پیدا کند یا صفر شود.

 

دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی درباره آمار ضرر و زیان کسب و کارهای اینترنتی و نوپا و مجموعه فعالان تلگرام و اینستاگرام خاطرنشان‌کرد: قطعاً زیان وارد شده اما هیچ آماری برای زیان فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام در دسترس نیست و هیچ آماری تأیید نمی‌شود.