راهآهن ایران مستعد ورود استارتآپها مشاور مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه قطعاً ورود استارتآپها بر آینده صنعت تأثیرگذار هستند، گفت: استارتآپها شرکتهایی هستند که بهصورت «چابک با پرسنل کمتر و استفاده از فناوری IT» وارد یک صنعت میشوند و سعی میکنند مشکلات صنعت را از راههای نوین حل کنند. به گزارش صما […]
راهآهن ایران مستعد ورود استارتآپها
مشاور مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه قطعاً ورود استارتآپها بر آینده صنعت تأثیرگذار هستند، گفت: استارتآپها شرکتهایی هستند که بهصورت «چابک با پرسنل کمتر و استفاده از فناوری IT» وارد یک صنعت میشوند و سعی میکنند مشکلات صنعت را از راههای نوین حل کنند.
به گزارش صما ابراهیممحمدی گفت: این سازمانهای موقتی زمینه را برای ایجاد یک سازمان دائمی فراهم میکنند بنابراین این سازمانهای میتوانند با راهکارهای نوین و علمی آینده صنعت را تغییر داده و آن را به سودآوری اقتصادی برسانند .
این کارشناس ریلی با بیان اینکه ورود استارتآپها به هر سازمان دارای ۳ مؤلفه است، گفت: موقتی بودن سازمانی و وظایف و مقیاسپذیری از مؤلفههای اصلی استارتآپها هستند .
وی گفت: ازآنجاییکه این ۳ مؤلفه ساختار بنیادین استارتآپها هستند، باید به دنبال این موضوع باشیم که آیا سازمانی استعدادی در زمینه رشد استارتآپها دارد.
محمدی با بیان اینکه سازمانهایی که ساختارمند و عریض و طویل هستند؛ مستعد حضور استارتآپها هستند، یادآور شد: استارتآپها در سازمانهایی قابلیت رشد دارند که سازمان مذکور چابک بوده و دارای حساسیت بالا به بازار، فضای مجازی، یکپارچه و شبکهپذیر باشد اما در حال حاضر راهآهن یک سازمان چابک نبوده بسیار سنگین و ساختار سنتی دارد.
وی افزود: از زمانی که اقتصاد دولتی در آن حاکم بوده و اکنونکه به شرکت راهآهن مبدل شده ساختار سنتی خود را حفظ کرده و تغییر چندانی در این سازمان دیده نمیشود .
وی گفت: بحث دوم رابطه ساختار و استراتژیک است؛ زمانی که صحبت از استارتآپها میشود باید نگاه جامعی نیز به مباحث استراتژیک داشته باشیم .طبیعتاً حضور استارتآپها بدون تعریف درست از استراتژیک قابل پذیرش نیست.
وی با بیان اینکه با همه این تفاسیر راهآهن مستعد حضور استارتآپها است، گفت: در این خصوص نیز کارهای خوبی صورت گرفته است، یکی از این فعالیتهای صورت گرفته در خصوص چابکسازی، جوانسازی سازمان است که این مورد در راهآهن در حال اجرا است .
برخی از قوانین مانع چابکسازی راهآهن
این کارشناس آیندهپژوهی گفت: البته در خصوص راهآهن قوانین بالادستی نیز تأثیر زیادی بر عدم چابکسازی شرکت راهآهن دارد، در حال حاضر درخواستهای شرکت با وقفه انجامشده ارسال رسید و تأیید درخواستها بههیچعنوان سرعت بالایی ندارد یا در انتخاب پیمانکار با قوانینی روبهرو هستیم که سرعت بالایی ندارد .
محمدی خاطرنشانکرد: منظور از موارد گفتهشده بیانگر این موضوع نیست که قوانین بدنه شرکت راهآهن را سنگین کرده اما باید بپذیریم برخی از قوانین مانع چابکسازی شرکت است.
وی با بیان اینکه نکته دوم فرهنگ حضور استارتآپها در شرکتها است، گفت: در حال حاضر اگر توجهی به استارتآپهای حملونقلی مانند اسنپ یا تبسی داشته باشیم، متوجه میشویم که ساختار آنچنان خاص و پیچیدهای ندارد، درحالیکه تکتک مزایدهها، مناقصات و موارد در شرکت راهآهن تابع مقررات و قوانین خاص و حتی نیازمند مصوبهای مجلس شورای اسلامی است به همین دلیل استارتآپها در حوزه حملونقل شهری ساختار سادهتر و فراگیرتر ایجاد کرده است. بنابراین اگر فرهنگسازمانی آن بسته باشد نفوذ استارتآپها بسیار سخت است .
ابراهیممحمدی گفت: با همه این تفاسیر ورود استارتآپها یک الزام است اما باید زمینههای ورود آن را فراهم کنیم.
ابراهیممحمدی اضافهکرد: نکته مهم این است که ممکن است استارتآپی که به صنعت ریلی ورود پیدا میکند الزاماً و فوراً به سوددهی نرسد اما با امتحان کردن مدلهای مختلف نوین، به یک مدل نهایی خواهد رسید. پس عدم قطعیت ویژگی دیگر ایجاد این استارتآپها است. علم آیندهپژوهی هم همین را میگوید که با سخن از آینده درواقع از عدم قطعیت سخن میگوییم. حال با شناسایی فاکتورهای کلیدی میتوان این عدم قطعیت را به صفر رسانید و سازمان استارتآپ را از این رهگذر به یک سازمان دائمی تبدیل کرد.
این کارشناس آیندهپژوهی در ادامه گفت: در حوزه حملونقل ریلی هم بهتر است که در مباحث مربوط به بارنامه، حملونقل درب به درب، بازار خردهبار و توسعه ترانزیت ریلی، استارتآپها وارد شوند اما از سوی دیگر فضا هم باید از طرف ما که بخش دولتی هستیم، برای ورود بخش خصوصی آماده شود. حال این فضاسازی چگونه میسر میشود؟ به نظر بنده با واقعی کردن قیمت حملونقل ریلی همگام با قیمت حملونقل جادهای یا حتی کمتر از آن میتوان این کار را انجام داد.
محمدی در توضیح این مطلب ادامهداد: قیمتهای حملونقل ریلی در عرصه ترانزیت ریلی و در سطح بینالمللی واقعی است اما در حوزه داخلی چنین نیست. بنابراین استارتآپها با روشهای جدید و ایجاد سازمانهای موقت، مدلهایی را ارایه میدهند که براساس آنها میتوانیم هزینههای حملونقل را تا حد زیادی کاهش دهیم. آنها هزینههایی همچون هزینه تأمین ناوگان، هزینه ایجاد-تعمیر و نگهداری زیربنا، هزینه تأمین و تعمیر ناوگان و هزینههای اپراتوری را کاهش میدهند.
باید فضای بسته و غیررقابتی حملونقل ریلی را تغییر دهیم
ابراهیممحمدی مجدداً تأکیدکرد: باید فضای بسته و غیررقابتی حملونقل ریلی را تغییر دهیم، استارتآپها باید یک نوع موفقیت مالی و فناورانه برای سازمان موجود باشند و هزینهها را کاهش دهند. حال این فضای رقابتی نیازمند قوانین حمایتی است. ضمن اینکه برای ورود بخش خصوصی باید نگاه تازهای به حوزه مدیریتی این صنعت داشته باشیم. بر همه ما فرض است که پذیرش نوآوریها در بخش خصوصیِ ریلی و بخش دولتی وجود داشته باشد تا استارتآپها بتوانند رشد و توسعه پیدا کنند.
با رویکردهایی که راهآهن در سالهای اخیر ایجاد کرده، رویکردهایی مثل جوانسازی بدنه نیروی انسانی در راهآهن و بهرهمندی آنها از ابزار روز میتوان به آینده این صنعت و ورود استارتآپها امیدوار بود اما نقطه ضعف این است که کمتر در حوزه آیندهپژوهی، برای تخمین میزان عدم قطعیت در احکام این مشاغل جدید، مطالعه صورت میگیرد چراکه یا ظهور استانداردها، امکان این عدم قطعیت نیز به صفر خواهد رسید. باید آینده این صنعت را همه فعالان صنعت ریلی خلق کنند تا مداخلهگرها امکان ایجاد مشکل را نداشته باشند.
محمدی همچنین ادامهداد: تجربه نهچندان مثبتی که در این زمینه وجود دارد، این است که در حال حاضر ۱۲ سال از خصوصیسازی میگذرد و بیشتر خصولتیسازی انجام شده است. استارتآپها سازمانهای موقتی هستند که هزینههای صنعت را کاهش میدهند، پس ورودشان به نفع صنعت است و باید از بخش خصوصی واقعی و کارآمد در جهت پیشبرد اهداف آن استفاده کرد.
به لحاظ مقرراتی و به دلیل فضاسازی نامطلوب فعلی نیز بخش ریلی برای ورود سرمایهگذار بخش خصوصی رغبتانگیز نیست، چراکه سرمایهگذار باید از برگشت سرمایهاش مطمئن شود تا به آن حوزه اقتصادیِ خاص ورود پیدا کند.
مشاور مدیرعامل راهآهن در نهایت گفت: خوشبختانه امروز با حمایتهای بیدریغ راهآهن از حضور بخش خصوصی در حوزه خرید واگن، بدون کمک این شرکت دولتی، امکان ظهور استارتآپها ایجاد شده است. این نظام جدید اقتصادی در بخش خصوصی، در واقع شرکتهای دانشبنیانی هستند که با کمک قوانین حمایتی دولت و بانکها میتوانند به ایجاد استارتآپهای خود اقدام کنند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.