تشکیل کمیته‌ای برای بررسی وضع عوارض صادراتی سنگ‌آهن به دستور وزیر صمت

کرباسیان خبر داد تشکیل کمیته‌ای برای  بررسی وضع عوارض صادراتی سنگ‌آهن به دستور وزیر صمت گروه معدن و زمین، چندی پیش جعفرسرقینی، معاون امور معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت در شرایطی از اخذ عوارض ۱۵ درصدی از صادرات سنگ‌آهن از سال ۹۸ خبر می‌دهد و معتقد است که این تصمیم در راستای جلوگیری از […]

کرباسیان خبر داد

تشکیل کمیته‌ای برای  بررسی وضع عوارض صادراتی سنگ‌آهن به دستور وزیر صمت

گروه معدن و زمین، چندی پیش جعفرسرقینی، معاون امور معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت در شرایطی از اخذ عوارض ۱۵ درصدی از صادرات سنگ‌آهن از سال ۹۸ خبر می‌دهد و معتقد است که این تصمیم در راستای جلوگیری از خام‌فروشی و تأمین نیازهای تولیدکنندگان داخلی فولاد است.

به گزارش مناقصه‌مزایده اما در این میان که فعالان این حوزه معتقدند این نوع عوارض علاوه بر افت حضور در بازارهای جهانی وضعیت را برای جذب سرمایه‌گذاران در این حوزه سخت‌تر خواهد کرد و به نوعی عوارض صادراتی سنگ‌آهن فقط باعث فراری دادن سرمایه‌گذاران می‌شود.

رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، از دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت برای تشکیل کمیته‌ای جهت بررسی وضع عوارض صادراتی سنگ‌آهن خبر داد.

 مهدی‌کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که بورس کالا می‌تواند به بسیاری از اختلافات در خصوص عرضه و خرید سنگ‌آهن پایان دهد، گفت: ایمیدرو از ارایه سنگ‌آهن در بورس کالا استقبال می‌کند، چراکه بورس کالا می‌تواند با شفافیتی که در معاملات ایجاد می‌کند بسیاری از گلایه‌هایی که میان تولیدکنندگان سنگ‌آهن و شرکت‌های فولادی وجود دارد را پایان بخشد.

وی افزود: اکنون سنگ‌آهن برای بازارهای صادراتی از طریق بورس کالا فروخته می‌شود اما معتقدیم برای فروش داخلی باید به بورس کالا بیاید. البته به نظر ما بقیه زنجیره فولاد مانند گندله و کنسانتره نیز باید به مجموعه بورسی عرضه شوند.

کرباسیان با اشاره به اهمیت در نظر گرفتن زمان برای ارایه سنگ‌آهن به بورس کالا، تصریح‌کرد: زمان عرضه سنگ‌آهن به بورس کالا مسأله مهمی است، چراکه باید به نحوی تعادل میان عرضه و تقاضا برقرار شود.

این معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به جلساتی که در این زمینه برگزار شده است، اظهارکرد: تاکنون بورس کالا جلسات متعددی را با تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان سنگ‌آهن برگزار کرده که حتی دو جلسه از این سلسله ملاقات‌ها در حضور خود من بوده است و امیدواریم که ثمره آن را به زودی مشاهده کنیم.

رییس هیأت عامل ایمیدرو در پاسخ به این سؤال که با ورود سنگ‌آهن در بورس کالا و مشخص شدن میزان مازاد تقاضای داخلی آیا عوارض صادرات سنگ‌آهن برداشته خواهد شد یا نه، بورس کالا را کمک‌کننده دانست و گفت: موضوع عوارض صادرات سنگ‌آهن ابعاد مختلفی دارد که باید آن را در نظر گرفت. در حال حاضر انجمن تولیدکنندگان سنگ‌آهن با وضع عوارض صادراتی مخالف است و تفکری در وزارت صنعت، معدن و تجارت آن را به دلایل مختلف از جمله تأمین نیاز واحدهای داخلی لازم می‌داند.

وی با اشاره به نظر وزیر صنعت، معدن و تجارت در این رابطه اظهارداشت: جلسه‌ای در رابطه با وضع عوارض صادراتی با انجمن تولیدکنندگان سنگ‌آهن برگزار کردیم که حاصل آن گزارشی شد که به وزیر صنعت، معدن و تجارت تقدیم شد و طبق نظر وزیر قرار شد، کمیته‌ای جمیع نظرات و ابعاد مربوط به این موضوع را جمع‌آوری کند و طی گزارش دیگری جهت تصمیم‌گیری به وی ارایه کند.

رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) یادآورشد: وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است برای وضع هرگونه عوارض صادراتی و تعرفه وارداتی باید با انجمن‌های تخصصی و مربوطه گفت‌وگو شده و نظر آنها در رابطه گرفته شود.

افزایش حدود ۵۰ میلیارد دلاری ارزش ذخایر معدنی ایران

همچنین گفتنی است که رییس هیأت عامل ایمیدرو از افزایش حدود ۵۰ میلیارد دلاری ارزش ذخایر معدنی ایران با اکتشافات جدید تا پایان نیمه نخست سال ۹۶ خبر داد و اظهارداشت: ایمیدرو با همکاری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی از سال ۹۳ برنامه اکتشاف ۲۵۰ هزار کیلومتر مربعی را آغاز کرد که با اقدامات صورت گرفته، ۴۲ تن طلا، ۲۲ میلیون تن بوکسیت، ۱۰۳ میلیون تن باریت، ۳۰ هزار تن آنتیموان، ۶۵ هزار تن عناصر نادر خاکی، ۳۴۵ میلیون تن زغال کک شو، ۲۰۰ میلیون تن زغال حرارتی و ۵۰۰ میلیون تن سنگ‌آهن به ذخایر قطعی کشور اضافه شد.

کرباسیان افزود: از میزان اکتشاف صورت گرفته، کار مقدماتی۱۶۰ هزار کیلومتر مربع انجام شده و در برخی موارد، کار حفاری صورت گرفته و برخی پهنه‌ها نیز در حال واگذاری به شرکت‌های معتبر داخلی و بین‌المللی است. هزینه اکتشافات انجام شده از سال ۹۳ تا پایان نیمه نخست سال ۹۶ تنها ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است.

ضرورت ارتباط میدانی دانشجویان با واحدهای صنعتی و معدنی

رییس هیأت عامل ایمیدرو با بیان این‌که دانشجویان به عنوان سرمایه‌های آینده کشور در شرایط کنونی اغلب به صورت نظری و از طریق شبکه‌های مجازی اطلاعات کسب می‌کنند، گفت: این در حالی است که دانشجویان باید از نزدیک با واقعیت‌های جامعه رو‌به‌رو شوند و نقدها، گلایه‌ها، پیشنهاد‌ها و حتی پیشرفت‌های حاصل شده را به صورت میدانی شاهد باشند.

وی افزود: واقعیت این است که به دلیل وجود درآمدهای نفتی، هنوز رابطه واحدهای اجرایی صنعتی، معدنی، تولیدی و خدماتی با دانشگاه‌ها به‌طور کامل برقرار نشده و دانشگاه‌ها چندان به دنبال درآمدزایی نبوده‌اند. در صورتی‌که دولت باید بخشی از نیاز دانشگاه را تأمین کند و دانشگاه برای تأمین بخشی از بودجه، به دنبال اجرای طرح‌های پژوهشی و کاریابی باشد.

کرباسیان با اشاره به این‌که دانشگاه‌های معتبر جهان اعم از آمریکایی و اروپایی با صنعت ارتباط دو طرفه طرفه دارند، گفت: دانشگاه و دانشجو به دلیل منفعت حاصله از اجرای طرح‌های پژوهشی، سطح دانش خود را در راستای خواسته‌های متقاضی ارتقا می‌دهند و از این رو، علاوه بر درآمدزایی دانشگاه، سطح علمی استادان و دانشجویان نیز بالا می‌رود.

 

وی ادامه‌داد: این روند در ایران نیز باید اتفاق افتد. البته بازدیدهای دانشجویان از واحدهای صنعتی و معدنی بسیار مؤثر است. در این نوع بازدید‌ها از واحدها، بهترین آموزش‌ها رخ می‌دهد و موجب دلگرمی ماست چرا که در این موقعیت‌ها ممکن است پیشنهادهای اصلاحی مطرح شود و در نتیجه، ما آنها را اصلاح کنیم. بنابراین، استادان در این زمینه باید وقت بگذارند و پیگیری کنند. ما نیز از این اقدام، استقبال می‌کنیم.