مناقصه تعیین فاینانسور خرید ۲۰۰ هواپیما در دوراهی انتخاب میان اروپاییها یا چینیها بوئینگهای برجامی برخلاف حرکت ترامپ به تهران میرسند! ۱۳ ژانویه (۲۳ دیماه جاری) موعد اعلام موضع دولت آمریکا در برابر برجام است، اگر تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از برجام باشد باید دید چه سرنوشتی برای قراردادهای ایرانی- آمریکایی از جمله […]
مناقصه تعیین فاینانسور خرید ۲۰۰ هواپیما در دوراهی انتخاب میان اروپاییها یا چینیها
بوئینگهای برجامی برخلاف حرکت ترامپ به تهران میرسند!
۱۳ ژانویه (۲۳ دیماه جاری) موعد اعلام موضع دولت آمریکا در برابر برجام است، اگر تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از برجام باشد باید دید چه سرنوشتی برای قراردادهای ایرانی- آمریکایی از جمله فروش هواپیمای بوئینگ به ایرانایر رقم میخورد. مقام ارشد تیم مذاکرهکننده قراردادهای خرید هواپیماهای جدید میگوید که تصمیمات جدید نمیتواند حاکم بر گذشته باشد.
به گزارش ایرنا، از بین شقوق مختلف حمل و نقل، برجام برای صنعت هوایی خوش یمنی بیشتری داشت، بهطوریکه بلافاصله پس از امضای تفاهمنامه برجام بین ایران و گروه ۱+۵ قراردادهای خرید هواپیما به امضا رسید.
بهمنماه سال ۱۳۹۴ در حالی که هنوز مهر امضای تفاهمنامه برجام خشک نشده بود که در سفر ریاست جمهوری به همراه هیأت دولت به اروپا پیشنویس خرید هواپیما از ایرباس به امضا رسید. اما از آنجایی که بازار صنعت هوایی ایران در طول سالهای تحریم بازار بکر۸۰ میلیارد دلاری برای صاحبان این صنعت محسوب میشد، شرکت بوئینگ اشتیاق بیشتری برای عقد قرارداد فروش هواپیما به ایران نشان داد و زودتر از ایرباس توافق فروش ۸۰ فروند بوئینگ را به امضا رساند.
کمتر از دو ماه پس از امضای قرارداد با بوئینگ، اوایل دیماه سال گذشته بود که شرکت ایرباس قرارداد فروش ۹۹ فروند هواپیما به اضافه یک فروند هواپیمای رایگان را با ایرانایر به امضا رساند و تاکنون ۳ فروند ایرباس مورد قرارداد با ایران ایر وارد ناوگان هوایی کشورمان شده است.
اوایل سالجاری بود که قرارداد خرید ۲۰ فروند هواپیمای «ای.تی.آر» کوتاه برد با کمپانی فرانسوی- ایتالیایی زیرمجموعه ایرباس به امضا شد و تا به امروز هم ۸ فروند از این نوع به «ایرانایر» شرکت هواپیمایی ملی کشورمان یعنی ایرانایر تحویل داده شده است. بنابراین در کمتر از یک سال از امضای قراردادها ۱۱ فروند هواپیمای برجامی به ناوگان هوایی کشورمان اضافه شد.
مهمترین موضوع در مورد خرید هواپیماهای جدید، تأمین مالی و جذب فاینانسور است به گمان برخی دلواپسان با ریاست جمهوری ترامپ و تغییر مواضع آمریکا درباره برجام، قرارداد خرید هواپیماهای جدید به سرانجام نمیرسد. اما دقیقاً در شرایطی که اخباری مبنی بر اعمال تحریمهای جدید علیه ایران و تحت تأثیر قراردادن قراردادهای خرید هواپیمای جدید از کنگره آمریکا شنیده میشد، دو فروند هواپیمای جدید دیگر وارد ناوگان کشورمان شد و شرکتهای سازنده هواپیما تأمین مالی برخی هواپیماهای مورد قرارداد با ایرانایر را برعهده گرفتند.
حال اینکه سیزدهم ژانویه (۲۴ دی ماه) دولت آمریکا موضع خود را درباره برجام اعلام میکند میتواند قراردادهای فروش هواپیمای بوئینگ به ایران را تحت تأثیر قرار دهد اما مقام مسؤول در وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است که هر تصمیمی که دولت آمریکا برای قرارداد فروش هواپیما به ایران بگیرد، نمیتواند بر مجوزهایی که پیش از این صادر شده، اثرگذار باشد.
** حرکت بوئینگ برخلاف جهت ترامپ
هنوز چند روزی از انتشار اخبار مبنی بر تصمیمات کنگره آمریکا درباره احتمال اعمال تحریمهای جدید علیه ایران و تحت تأثیر قرار گرفتن قراردادهای فروش هواپیماهای جدید به ایران نگذشته بود که دو فروند هواپیمای جدید تایپای.تی.آر وارد ناوگان هوایی کشورمان شد و مدیران وزارت راه و شهرسازی و شرکت هواپیمایی ایرانایر از نهایی شدن تأمین مالی ۲۷ فروند هواپیما و مذاکرات با دو شرکت خارجی برای تأمین فاینانس مابقی هواپیماها خبر دادند.
اصغر فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در گفتوگو با گروه تحلیل، تفسیر و پژوهشهای خبری ایرنا درباره تأمین مالی قراردادهای خرید هواپیماهای جدید گفت: شرکت بوئینگ تأمین مالی ۸ فروند هواپیمای مورد قرارداد با ایرانایر را پذیرفته است و همچنین شرکتای.تی.آر و ایرباس هر کدام به ترتیب هزینه خرید ۱۲ و ۳ فروند هواپیما را برای ایران تأمین میکنند.
وی با تأکید بر اینکه مدت قرارداد فاینانس ۱۰ ساله است، گفت: دولت هیچ تضمینی برای تأمین مالی ارایه نمیکند و قرار بر این است که اقساط آن از محل درآمدهای ایرانایر پرداخت شود.
این مقام مسؤول افزود: اخیراً مناقصه تعیین فاینانسور برای خرید ۲۰۰ فروند هواپیما برگزار شده است که در این مناقصه یک شرکت مالی اروپایی و یک شرکت مالی چینی انتخاب شدند و در حال مذاکره با این شرکتها برای فاینانس تعدادی از هواپیماها هستیم.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره ورود هواپیماهای جدید در سال آینده گفت: ورود ۳ فروند هواپیمای ایرباس قطعی شده است و تعدادی هواپیمای ای.تی.آر هم وارد ناوگان میشود، البته طبق قرارداد یک فروند هواپیمای بوئینگ هم بهار سال آینده باید وارد ناوگان ایرانایر شود.
وی همچنین اعلام کرده است که اگر دولت آمریکا قصد خروج از برجام را هم داشته باشد این تصمیم نمیتواند بر قرارداد منعقد شده و مجوزهایی را که اوفک صادر کرده است، اثرگذار باشد.
(OFAC) مخفف Office of Foreign Assets Control دفتر کنترل داراییهای خارجی آمریکا است و زیرمجموعهای است از اداره کل خزانهداری فدرال آمریکا و لیستی دارد از نام کشورها، افراد و بانکها و شرکتهای ممنوعه یا محکوم شده توسط OFAC بنام (SDN List) که دائماً در حال تغییر است.
** منابع برد- برد معامله تجاری هواپیماهای جدید
هر چند هراز چند گاهی از گوشه و کنار کنگره و دولت آمریکا صحبتهایی درباره محدود کردن فروش هواپیما به ایران میشود اما تاکنون رییسجمهوری این کشور موضعی در برابر این معامله تجاری اعلام نکرده است چرا که بهطور قطع انجام این قرارداد ۱۶٫۶ میلیارد دلار باعث افزایش سرمایهگذاری و در نهایت افزایش اشتغالزایی در صنعت هوانوردی آمریکا میشود و میتواند محبوبیت دولت فعلی را در بین مردم بالا ببرد.
طبق آمارهای جهانی، هر فروند هواپیمای تجاری نزدیک به ۱۰۰۰ شغل ایجاد میکند، بنابراین با ورود هواپیماهای جدید به ایران نرخ اشتغال در کشور هم افزایش پیدا میکند و میتواند در تحقق یکی از مطالبات عمومی و رفع دغدغه مردم و دولت بسیار مؤثر باشد.
از سوی دیگر حذف واسطه، از دیگر نقاط قوت نوسازی ناوگان هوایی و خرید ۲۰۰ فروند هواپیما به صورت مستقیم از ۳ شرکت غول هواپیماسازی در دنیا است و میتواند هزینه دولت را در تأمین ناوگان مورد نیاز کاهش دهد. اما مهمترین نکته در مورد نوسازی ناوگان هوایی، افزایش ایمنی سفرهای هوایی است، موضوعی که تهدیدی جدی برای صنعت هوانوردی و صنعت گردشگر کشور محسوب میشود و میتواند پایانی برای کابوس سوانح هوایی باشد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.