مترو پایتخت برای تکمیل به ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه مترو پایتخت برای تکمیل به ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه از نمایندگان مجلس خواست که در فصل بودجه‌ریزی توجه «ملی» به مترو تهران داشته باشند. علی‌امام در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که مترو بهترین سامانه حمل و نقل […]

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه

مترو پایتخت برای تکمیل به ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه از نمایندگان مجلس خواست که در فصل بودجه‌ریزی توجه «ملی» به مترو تهران داشته باشند.

علی‌امام در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که مترو بهترین سامانه حمل و نقل عمومی در پایتخت است، گفت: در تهران زیرساخت‌های خطوط مترو به مرحله‌ای رسیده است که با کمی توجه بیش‌تر و تزریق بودجه، به راحتی و در اسرع وقت می‌توان تعداد سفرهای مترو را به ۷ میلیون سفر در روز رساند.

وی با بیان این‌که با توسعه مترو، گام بزرگی در زمینه کاهش آلاینده‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی برداشته می‌شود، گفت: مترو به عنوان کارآمد‌ترین شبکه حمل و نقل عمومی شهری، نقشی انکارپذیر در حل مسایل اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی ناشی از معضل ترافیک دارد؛ ایمنی بالا، راحتی و آسایش مسافران، کاهش مصرف انرژی، سرعت مناسب، اثرات مثبت زیست‌محیطی و قیمت پایین جابه‌جایی مسافر در مقایسه با خودروهای شخصی، از جمله محاسن شاخص حمل و نقل ریلی است.

امام با بیان این‌که خودروهای شخصی فقط در شهر تهران با مصرف روزانه ۱۳ میلیون لیتر بنزین و چندین میلیون لیتر گازوئیل، خسارت‌های هنگفتی به اقتصاد ملی وارد می‌کنند، گفت: طبق آمارهای جهانی، به ازای هر مسافر مترو ۶۵ صدم لیتر صرفه‌جویی در مصرف سوخت ایجاد می‌شود و این استدلال اقتصادی ثابت می‌کند اگر حداکثر توان خود را برای توسعه خطوط و تأمین تجهیزات مترو صرف کنیم، به بیراهه نرفته‌ایم!

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه با بیان این‌که در صورت تکمیل شبکه مترو، ظرفیت جابه‌جایی مسافر به ۱۰ میلیون نفر می‌رسد که این یعنی روزانه حدود ۶٫۵ میلیون لیتر صرفه‌جویی در مصرف سوخت خواهیم داشت، گفت: تاکنون در تهران ۴ خط اصلی، بخشی از خط شماره یک خطوط اکسپرس (تهران- مهرشهرکرج) و نیز خط فرودگاه حضرت امام (ره) ساخته شده است اما ‌به ‌جهت وجود مشکلاتی همچون‌ کمبود ناوگان، عدم‌ تکمیل پایانه‌ها و نقص تجهیزات، از ظرفیت‌ کامل خطوط مترو استفاده نمی‌شود.

وی با بیان این‌که طرح اصلی شبکه حمل و نقل ریلی تهران، شامل ۱۲خط (۸خط اصلی و۴خط اکسپرس حومه‌ای) است گفت: تکمیل این شبکه به بودجه‌ای حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد تا ظرفیت جابه‌جایی مسافران را به ۱۰ میلیون نفر در روز برسانیم و با قید فوریت تکمیل و تجهیز خطوط ۳، ۶ و ۷ در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان این‌که در شرایط فعلی خطوط احداث شده نیاز فوری و مبرم به تأمین تجهیزات دارد، گفت: سیستم‌های کنترلی مثل سیگنالینگ ‌و همچنین شبکه مخابرات خطوط به ‌ازای هر کیلومتر حدود ۱٫۵ میلیون‌ یورو هزینه در بردارد. برای هواساز‌ها و هواکش‌‌ها ‌نیز به ازای هر کیلومتر حدود ۱٫۵ میلیون یورو بودجه مورد نیاز است. سیستم‌های اعلام و اطفای حریق، برق‌رسانی، فروش بلیت به همراه تجهیز پایانه و تأمین تعمیرگاه‌ها نیز نیازمند اعتبارات خاص است و البته هر خط حداقل به ۵۰ رام قطار احتیاج دارد.

امام افزود: از طرفی دو خط اصلی و ۴ خط اکسپرس مترو هنوز ساخته نشده است و تعداد ۱۶۷ ایستگاه باقی مانده که باید ساخته شوند.۳۰۰۰ واگن باید تأمین شود و همه اینها حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه لازم دارد تا شبکه حمل و نقل پاک، ارزان و ایمن در پایتخت پرجمعیت کشورمان محقق شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه در مورد کمک دولت به مترو با بیان این‌که بنا بر آمار اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل عمومی شهری(UITP)، در اکثر شهرهای بزرگ دنیا، دولت بخش قابل توجهی از هزینه ساخت مترو را به عنوان یک زیرساخت ملی تأمین می‌کند، گفت: به عنوان مثال اخیراً در کشور کانادا، هزینه احداث متروی شهر تورنتو به‌ فرودگاه پیرسون به‌طور کامل توسط دولت تأمین‌ شد. در کشور ما نیز براساس قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، می‌بایست سالانه ۴۰۰۰ میلیارد تومان برای‌ توسعه ‌زیرساخت‌های حمل و نقل شهری اختصاص‌ پیدا کند. همچنین طبق‌ قانون‌ حمایت از سامانه‌های حمل و نقل ریلی درون‌شهری، دولت مکلف شده است تا ۵۰ درصد هزینه ساخت مترو را تأمین‌ کند. علاوه‌ بر این، قرار بود از محل درآمدهای ناشی از هدفمندی یارانه‌ها، به توسعه حمل و نقل عمومی کمک شود و حتی سال گذشته دولت، مصوبه خوبی جهت تأمین ۲۰۰۰ واگن برای متروی کلان‌شهر‌ها تصویب کرد که اگر این مهم عملی شود، می‌توان در یکی دو سال آینده، از آن محل ۱۰۰۰ واگن برای خطوط متروی تهران اختصاص داد.

امام با بیان این‌که یکی از راه‌های تأمین منابع مالی لازم برای گسترش خطوط حمل و نقل ریلی درون‌شهری، علاوه بر بودجه‌های سالانه که در لایحه مجلس منظور می‌شود، استفاده از فاینانس است. گفت: بنابراین اگر نمایندگان مجلس ترتیبی دهند که شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی اجازه استفاده از فاینانس‌ را بدهند، بخش مهمی از مشکلات اعتباری مترو حل خواهد شد، چراکه متروی تهران، امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند توجه متولیان امر بوده و در صورت افزایش سطح حمایت‌های دولت و پیگیری نمایندگان مجلس می‌توان از تمام ظرفیت‌های بالقوه آن استفاده کرد.

 

وی افزود: درخواست شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه از نمایندگان مجلس این است که توجه‌شان به متروی تهران، یک «توجه ملی» باشد، چراکه خطوط مترو پایتخت در صورت تکمیل قادر است سهم به‌سزایی در رفع دغدغه همیشگی تردد روزانه ۱۶ میلیون نفر جمعیت تهران و حومه آن ایفا کند.