سازوکار مجوزدهی به پرداخت الکترونیکی پیام‌رسان‌‌‌ها وجود ندارد

در نشست پیام‌رسان‌های داخلی مطرح شد سازوکار مجوزدهی به پرداخت الکترونیکی پیام‌رسان‌‌‌ها وجود ندارد مدیران پیام‌رسان‌های داخلی در نشستی پرده از حمایت تبعیض‌آمیز دولت از پیام‌رسان‌های خارجی برداشتند؛ از ارایه زیرساخت رایگان گرفته تا نجات از ورشکستگی، آن هم در شرایطی که بار‌‌ها شعار حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی داده اما عملی نشد. به گزارش فارس، […]

در نشست پیام‌رسان‌های داخلی مطرح شد

سازوکار مجوزدهی به پرداخت الکترونیکی پیام‌رسان‌‌‌ها وجود ندارد

مدیران پیام‌رسان‌های داخلی در نشستی پرده از حمایت تبعیض‌آمیز دولت از پیام‌رسان‌های خارجی برداشتند؛ از ارایه زیرساخت رایگان گرفته تا نجات از ورشکستگی، آن هم در شرایطی که بار‌‌ها شعار حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی داده اما عملی نشد.

به گزارش فارس، نشست کسب و کار مجازی، فیلترینگ تلگرام و وضعیت پیام‌رسان‌های داخلی در قالب سومین نشست از سلسله نشست‌های ارزیابی سیاست‌گذاری فضای مجازی در ایران در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

در این نشست محمدرسول‌کاظمی، مدیر پیام‌رسان ایرانی‌ ای‌گپ، سیدجعفرخورشاد، مدیر پیام‌رسان ایرانی سر‌‌وش و سهیل‌تقوی، کارشناس مدیر پیام‌رسان ایرانی بله حضور یافتند.

در نشست یاد شده مباحثی از جمله نحوه مواجهه با ‌پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی، اطلاع از توانایی‌های داخلی، حمایت دولتی بله یا خیر، مشارکت یا رقابت پیام‌رسان‌های داخلی، لزوم تمرکز بر حوزه خاص و قوانین محافظت از پیام‌رسان داخلی بله یا خیر، مورد تبادل نظر قرار گرفت.

پیش از تلگرام مسؤولان تجارت الکترونیک چه می‌کردند؟

خورشاد، مدیر پیام‌رسان سروش در این نشست گفت: علی‌رغم راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات بسیاری از مؤلفه‌های این شبکه قابل بهره‌برداری نشده است.

وی افزود: ایجاد یا کمک به ایجاد اکو سیستم زیرساخت، تأمین نیروی انسانی فنی وظیفه کسب و کار نیست بلکه وظیفه دولت است.

وی یادآور شد: اکنون می‌گویند بر بستر تلگرام کسب‌‌وکار بوده که تعطیل شده، آیا خروجی ۱۰-۱۵ ساله مسؤولان تجارت الکترونیک کشور ایجاد تجارت بر بستر تلگرام بوده است؟ و ۳ سال پیش که تلگرام نبود چه می‌کردند؟

مدیر سروش تأکید کرد: در حوزه دولت الکترونیک نیز علاوه بر این‌که سرویسی نیست تازه متوجه شدم که متولی هم ندارد.

خورشاد ادامه داد: از ۸ ماه پیش زیرساخت پرداخت در سروش فراهم شده اما مطمئن هستیم اگر سرویس بزرگ شود و بخواهیم به کسب و کار‌‌ها سرویس مالی ارایه کنیم از ما مجوز خواسته خواهد شد. در نتیجه امروز برای اخذ مجوز مراجعه کرده‌ایم اما هیچ سازوکاری برای مجوزدهی به پرداخت بانکی پیام‌رسان‌‌ها وجود ندارد.

مدیر پیام‌رسان سروش تصریح کرد: علی‌رغم برخی اظهارنظر‌‌ها مبنی بر کمک مالی به سروش تاکنون ریالی کمک نقدی دریافت نکرده‌ایم.

وی در عین حال تأکید کرد که ‌ای‌نماد برای نرم‌افزار موبایل قانون ندارد.

خورشاد در این نشست خبری همچنین گفت: سروش اکنون یک میلیون‌و۸۰۰ هزار کاربر دارد و در فاصله جدی با رقبای داخلی است.

وی در بخشی از این نشست در پاسخ به مدیر‌ ای‌گپ که سروش را مورد حمایت صدا و سیما میدانست گفت: یکی از بزرگ‌‌‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها در بازار پیام‌رسان به زودی در ‌ای‌گپ انجام خواهد شد.

خورشاد گفت: زمانی که نخستین پیامک سنتر از چین خریداری و در ایران نصب شد بسیاری از مردم ترس شنود داشتند اما با گذشت زمان همه چیز عادی شد. این ترس امروز درباره پیام‌رسان‌‌ها وجود دارد و نیاز به گذشت زمان دارد. مدیران فنی نیز مسؤولیت اعتماد‌سازی دارند.

وی گفت: اظهارنظر اخیر وزیر ارتباطات که گفته پیام‌رسان‌های داخلی نیاز به امان نامه دارند در این شرایط چند معنی خوب و بد می‌تواند داشته باشد.

اگر هدف وزیر حمایت از داخلی‌‌ها بوده به راه‌اندازی کسب و کار‌‌ها روی این شبکه‌ها کمک کند که اگر حتی مردم از شبکه‌های داخلی برای گفت‌وگوهای خانوادگی هم استفاده نکنند، حجم کاربردهای تجاری بزرگ و قابل ملاحظه خواهد بود.

وی گفت: مقررات یک سومی تخفیف پهنای باند برای برخی پیام‌رسان‌‌ها که اکنون تصویب شده در حالی است که قبلاً پیشنهاد داده بودم قیمت پهنای باند برای داخلی‌‌ها یک چهارم باشه آن را هم خودمان بپردازیم اما مورد موافقت قرار نگرفت.

روزانه ۱۰ میلیارد تومان گردش مالی در بله انجام می‌شود

در ادامه این نشست سهیل تقوی، مدیر پیام‌رسان بله گفت: در حمایت دولتی معتقد به تقدم محتوا بر زیرساخت هستیم که مدل موفق جهانی است. معتقدیم به مرور که محتوا اضافه شود زیرساخت شبکه بالغ خواهد شد.

وی تأکید کرد: در پیام‌رسان بله بر رقابت‌های مزیتی نسبت به خارجی‌‌ها به ویژه خدمات مالی تمرکز کرده‌ایم که اکنون ۱۰ میلیارد تومان گردش مالی روزانه در بله شکل گرفته است.

به گفته وی «بله» اکنون ۶۰۰هزار کاربر دارد و روزانه ۱۰ تا ۱۵هزار کاربر به آن اضافه می‌شوند.

وی همچنین خبر داد: علی‌رغم ضرورت تسهیل مجوزهای پیام‌رسان‌‌ها اخیراً رگولاتوری بررسی مقررات پیام‌رسان‌‌ها را در دستور کار کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قرارداده که در ازای دریافت چند میلیارد تومان مجوز و ضمانت بدهند.

تقوی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به این‌که ۳۰ درصد تراکنش‌های چین روی وی‌چت است، گفت: در بله نیز الگو اقتصاد پلتفرمی و مدل شرق آسیا را پیگیری می‌کنیم.

وی گفت: امکان ارایه پرداخت درون برنامه‌ای برای پیام‌رسان‌‌ها نیست اما بله به دلیل برخورداری از سرمایه‌گذاری یک بانک امکان ارایه این خدمت را دارد که یک مزیت رقابتی برای بله نسبت به سایرین است.

این مدیر پیام‌رسان داخلی تصریح کرد: در حوزه پیام‌رسان دیر عمل کرده‌ایم اما هنوز سرویس‌های جدیدی پیش رو داریم که باید به موقع در آنها وارد شویم.

‌وی به حمایت‌های تبعیض آمیز اشاره کرد و ‌گفت: تلگرام برای جلوگیری از فیلتر شدن cdn خود را به ایران آورد و زیرساخت رایگان، سرور رایگان و پهنای باند تضمین شده گرفت اما هزینه سرور و زیرساخت پیام‌رسان‌های ایرانی با خودشان است.

تقوی ادامه داد: شرکت ویسپی یک شرکت ورشکسته چینی بود که خدماتش در ایران فیلتر بود، یک شرکت ایرانی آن را خرید و خدماتش از فیلتر خارج شد، اما این کار حمایت از دولوپر چینی است نه ایرانی.

به گفته وی ویچت نیز تا چند روز پیش فیلتر بود که باز شد تا دوباره رقیب سرویس ایرانی‌‌ها شود این در حالی است عمده دلیل فیلتر شدن ویچت امکان nearby برای پیدا کردن مخاطبان بود و اکنون ویسپی و وی‌چت هر دو این امکان را دارند اما پیام‌رسان‌های ایرانی به دلیل مسأله حاکمیت به سمت این خدمات نرفته‌اند.

وی تأکید کرد: حمایت تبعیض آمیز دولتی از داخلی‌‌‌ها هم از دیگر مشکلات است به‌طوری که فقط ۳ پیام‌رسان مشمول حمایت شدند و دو پیام‌رسان دیگر خارج از لیست بودند که یک پیام‌رسان نیز با پیگیری زیاد و توئیت به وزیر در لیست حمایت وارد شد. البته حتی پیام‌رسان‌های موجود در لیست حمایت دولتی نیز تخفیف یک سومی پهنای باند را هنوز نتوانستند دریافت کنند.

وی بر ضرورت ایجاد پنجره واحدی برای ارایه درخواست‌های حقوقی نهادهای امنیتی تأکید کرد و گفت: گاهی یک فکس یا کپی با متنی تکراری ارسال و درخواست اطلاعات می‌شود که سرویس دهنده نمی‌تواند طبق قانون به این تقاضا پاسخ دهد و ضروری است که پنجره واحدی برای این درخواست‌ها ایجاد شود.

تقوی همچنین از مذاکره با تاکسی اینترنتی اسنپ برای ایجاد بستر پیام‌رسانی اختصاصی برای این کسب و کار خبر داد و گفت: در گذشته نیز تپ‌سی این رویه را روی تلگرام آغاز کرد که به دلیل مسایل امنیتی متوقف شد.

وی گفت: صدا و سیما عضو شورای عالی فضای مجازی است و در وضع مقررات حمایتی مشارکت می‌کند اما در برنامه‌های تولیدی این سازمان هنوز از تلگرام هم استفاده می‌شود.

وی با انتقاد از آمار ۱۰۰هزار کسب و کار تلگرامی و اختصاص ۴۰ درصد کانال‌ها به کسب و کار، گفت: آیا واقعاً این آمار با واقعیت تلگرام روی گوشی‌های مردم منطبق بود؟ یا آمار تنها بهانه برای رفع فیلتر تلگرام است.

خبری از حمایت دولتی نیست

کاظمی مدیر ‌ای‌گپ هم در ادامه این نشست گفت: ایده شکل گیری ‌ای‌گپ از ۳ سال پیش ناشی از علاقه شخصی به کامپیوتر کلید زده شد.

وی با اشاره به تمرکز بر امنیت در ‌ای‌گپ، درباره اعلام جایزه یک میلیاردی برای هک این پیام‌رسان گفت: ‌‌پس از اعلام این جایزه برخی گفتند که ssl امن است اگر بتوانیم ssl را بشکنیم از طرح شرکت‌های خارجی خواسته می‌شویم اما توضیح بیش‌تر می‌دهم که در ‌ای‌گپ دو لایه پس از ssl لایه رمزنگاری داریم و منظور این بود.

وی یادآور شد: ۳ ماه است که دولت از حمایت از پیام‌رسان‌‌ها صحبت می‌کند اما پس چه زمانی قصد حمایت دارند؟

مدیر‌ای گپ اعلام کرد: در ۳ سال گذشته‌ای گپ ۱۰۰هزار کاربر جذب کرده و در یک هفته اخیر بدون هیچ تبلیغی ۳۰۰ هزار کاربر جدید جذب کرده که ۱۵۰ تا ۲۰۰هزار نفر از آنها فعال هستند.

کاظمی همچنین گفت: در حالی که ایرانی‌‌‌ها به اپلکیشن ایرانی اعتماد نمی‌کنند اکنون ۱۰هزار کاربر آلمانی داریم.

وی تأکید کرد: از دولت حمایت نمی‌خواهیم اما از کاربران و برنامه‌نویسان توقع حمایت داریم. برای مثال برنامه موبوگرام با این‌که ایرانی بود اما امکاناتی داشت که توانست مورد اقبال کاربران قرار بگیرد و در نتیجه معتقدیم اگر توقعات مردم را برآورده کنیم شانس موفقیت داریم و برنامه‌نویسان می‌توانند در مسیر بهتر شدن به ما کمک کنند.

وی با انتقاد از اظهارنظر‌‌ها درباره تعطیلی کسب و کار‌‌ها در تلگرام گفت: غیر از کسب و کارهای غیرمجاز مانند فروش مشروب و علف و vpn چه کالایی است که در پیام‌رسان داخلی قابلیت فروش ندارد و تنها در تلگرام امکان ادامه دارد؟

وی در پاسخ به سؤالی درباره نگرانی از نا امنی پیام‌رسان ایرانی، گفت: در صورت درخواست قاضی شنود تنها‌ ای‌پی و مشخصات کاربر ارایه می‌شود و به دلیل رمزنگاری بودن امکان در اختیار گذاشتن متن چت‌‌ها را نداریم. تماس صوتی ‌ای‌گپ نیز رمز نگاری شده است. علاوه بر این حتی اگر نهادهای امنیتی نیز به چت خصوصی افراد دسترسی پیدا کنند مردم عادی موضوعی برای ترس ندارند و کسی می‌ترسد که کاری کرده باشد.

به گفته وی بازار هدف تلگرام ایران بود و دلیل اقبال آن نیز قابلیت کانال‌ها است که امکان اطلاع از محتوای سایت‌های فیلتر شده مانند توئیتر را فراهم می‌کرد.

وی افزود: تلگرام قبل از ایران در روسیه و چین فیلتر شده بود اما بعد از فیلتر شدن در ایران به فکر ارایه نسخه بدون فیلتر افتاده است.

گفتنی است، در این نشست بحثی نیز بین دو مدیر یک پیام‌رسان درباره تفاوت ساخت بومی‌سازی مطرح شد که مدیر یک اپلیکیشین معتقد بود ساخت بومی فراتر از بومی‌سازی نسخه خارجی است و از مدیر یکی از اپلیکیشن‌‌‌ها پرسید اگر معتقد به بی‌اشکال بودن استفاده از نسخه‌های متن باز هستید چرا طبق قاعده نرم‌افزارهای متن باز نسخه اپلیکیشن خود را برای امکان استفاده و ارتقا توسط دیگران منتشر نکرده‌اید؟

همچنین مدیر‌ ای‌گپ در پاسخ به مشکل مدیر سروش برای نبود راه کار برای push notification از سرویس این شرکت برای پاسخگویی به این نیاز پیام‌رسان‌های داخلی خبر داد.

 

در این نشست بر لزوم مشارکت پیام‌رسان‌های ایرانی به جای رقابت نیز تأکید شد و فعالان این بازار تأکید کردند که بهتر است به جای ظهور هر روزه یک پیام‌رسان جدید بر تقویت پیام‌رسان‌های فعلی توجه کرد که در نهایت مردم بین پیام‌رسان‌‌ها توزیع خواهند شد و هر کدام بهتر است انتخاب خواهند کرد که آن پیام‌رسان در مسیر پیشرفت در جهت نیازهای مردم پیش خواهد رفت.